Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Basic" inställningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "Basic" inställningar

    Ja nu har jag kommit så långt att jag fått igång mitt ljud, och nu undrar jag om/vad det finns för inställningar som funkar bra att lira på då jag inte har den blekaste aning om hur något ska ställas in.

    Slusteget till basen inställningar som det ser ut nu så är lowpass på 200hz. Level (gain?) står på hälften. Har läst att man ska låta gainen vara på noll och sedan ställa in basen ifrån HU?

    HU är en alpine 9882ri, skulle vara hemskt glad ifall någon vill berätta lite för mig vad jag ska pilla på för att få det att spela på bra

    MVH
    För mycket är lagom

  • #2
    Re: "Basic" inställningar

    Börja med att sänka LP på basen till hälften eller något lägre, beroende på hur pass kraftigt framsystem du har så kan du dela basen vid 50-100Hz ungefär. Sen så sätter du en högpassdelning på framsystemet ungefär vid samma frekvens som lågpassen till basen.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: "Basic" inställningar

      oj just det ja, just nu sitter det original 4" fram men i framtiden ska det in 2xamega qcomp 60 6,5" på ett ground zero 2350XII. Får ut och ratta lite på steget imorgon då, tack för din hjälp!
      För mycket är lagom

      Comment


      • #4
        Re: "Basic" inställningar

        Har du orginal 4" fram så tycker jag att du kan testa runt 120Hz i LP. Och sänka den när du byter framsystem sen. Dock ifall du har en "sub ut" lågnivå på stereon, och byggt så du kan ställa delningen i stereon kan du sätta LP på steget på "av" eller högsta. Sen kan du sköta delningen ifrån stereon.

        om du ställer in sub på stereon på "standard" och sen spelar du en låt och vrider gainen så att basen låter balanserad med framsystemet. Sen kan du finlira hur mycket bas du vill ha med stereon inifrån bilen.

        basboost ska du ha vid 0 då den distar signalen och gör att du lättare kan spela sönder din högtalare.

        Comment

        Working...
        X