Announcement

Collapse
No announcement yet.

10" bas som spelar djupt i liten låda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 10" bas som spelar djupt i liten låda?

    Jag har lagt märke till hur mycket plats det finns bakom handskfacket i min 9-5:a. Det borde inte vara allt för svårt att få plats med en baslåda på ca 20 liter där. Det skulle ge mig större valmöjligheter i reservhjulsbaljan så innan jag fortsätter att bygga mer tänkte jag höra vad jag har för möjligheter.

    Om jag skulle försöka mig på att bygga en frontsub så blir det max 10 ”. Finns det några 10” basar som kan spela lika djupt i en låda på 20 liter som t.ex. en Anthem tolva kan göra i en låda på 30-35 liter? Basen ska drivas av ett bryggat Celestra FA 2150X så den bör gå att koppla i 4 ohm.

  • #2
    Re: 10" bas som spelar djupt i liten låda?

    Originally posted by Bengt View Post
    Jag har lagt märke till hur mycket plats det finns bakom handskfacket i min 9-5:a. Det borde inte vara allt för svårt att få plats med en baslåda på ca 20 liter där. Det skulle ge mig större valmöjligheter i reservhjulsbaljan så innan jag fortsätter att bygga mer tänkte jag höra vad jag har för möjligheter.

    Om jag skulle försöka mig på att bygga en frontsub så blir det max 10 ”. Finns det några 10” basar som kan spela lika djupt i en låda på 20 liter som t.ex. en Anthem tolva kan göra i en låda på 30-35 liter? Basen ska drivas av ett bryggat Celestra FA 2150X så den bör gå att koppla i 4 ohm.
    Hertz hx250?

    Comment


    • #3
      Re: 10" bas som spelar djupt i liten låda?

      DLS Nordica 10
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

      Comment


      • #4
        Re: 10" bas som spelar djupt i liten låda?

        Hej!
        Jag har precis demonterat hela min bil tillsammans med Per "Jelly" Jelensek!
        Jag hade sub i handskfacket. Lådan är på 24liter och är gjord helt i mdf. Löstagbar på ca 5-10min och jag hade en FET Polk SR 10a där, basen väger 12kg tror jag....

        Så med andra ord finns det MASSOR av olika basar som skulle kunna passa!

        Mvh

        Lycka till!
        Peter J

        Projekt Saab 95 Aggressor
        https://www.facebook.com/saabaudio/
        Instagram saabaudio

        Ancient history....
        http://www.garaget.org/?car=106118

        Comment


        • #5
          Re: 10" bas som spelar djupt i liten låda?

          Originally posted by Peter J View Post
          Så med andra ord finns det MASSOR av olika basar som skulle kunna passa!
          Bra att veta att det finns alternativ men jag skulle vara tacksam om någon kunde komma med förslag på vilka dessa basar förutom DLS Nordica och Polk SR är? Just dessa två verkar vara svåra att få ta på begagnade. Ju fler bra alternativ jag har desto lättare blir det ju att få tag på någon. Tanken är att basen ska prestera så bra som möjligt mellan 20 och 45/60 hz.

          Comment


          • #6
            Re: 10" bas som spelar djupt i liten låda?

            Pioneer ODR.

            Funkar bevisligen bra i en hel del bilar ute i Europa (och här hemma) och är en av få basar jag "törs" rekomendera till i stort sett alla eftersom den funkat för (i stort sett) alla som använt den.

            Känns den lite dyr så tycker jag Du ska kontakta en butik för hjälp med en sub som passar Dig o Din bil.
            Butiken kan nämligen kolla över vad suben ska lira ihop med, och i vilken bil, så att de kan ge Dig vad Du söker.
            Och dessutom kanske låna ut en eller flera subar i rätt låda för testspelning i Din bil.

            Ett forum har en förmåga att haussa produkter med ett egen intresse bakom.
            Som de basar som t ex jag föredrar, de kräver att man labbar en hel del för att få till det med, samt så måste de ha en mid/mellanregister högtalare som klarar av övergången mellan sub o mid.


            Så mitt stående tips är, kontakta en butik i Din närhet för konsultation.

            Lycka till

            Mvh
            Rutger
            Du lär så länge du lever, heter det.
            Jag tror att motsatsen är lika sann.
            Bengt Feldreich
            _______________________________________
            _______________________________________

            Comment


            • #7
              Re: 10" bas som spelar djupt i liten låda?

              Jag plastade låda nere vid fötterna i min E36 cab och körde en Hertz HX250 i den.
              Riktigt nöjd med resultatet !

              Comment


              • #8
                Re: 10" bas som spelar djupt i liten låda?

                När skulle du behöva basen?
                Vi har testat våra ref basar som är gjorda för att funka i små lådor.
                Testade båda 10 & 12" i 20 liter och även om det var i en sedan och oinspelad bas, så var det riktigt trevligt ljud.
                B² audio Sweet Like Danish
                www.b2audio.com

                Comment


                • #9
                  Re: 10" bas som spelar djupt i liten låda?

                  Perless XXLS ?
                  Change is the only constant.




                  https://www.facebook.com/groups/massql/

                  Comment


                  • #10
                    Re: 10" bas som spelar djupt i liten låda?

                    http://www.ljudstudion.se/jl-audio-8...840-c-767.aspx

                    Denna är väldigt trevlig för att bara vara en 8"
                    Ljudstudion
                    Bilpedanten

                    Comment


                    • #11
                      Re: 10" bas som spelar djupt i liten låda?

                      Jl audio 6w-10" serien,spelar både snabbt och djupt i slutet 20liter.Dock är den inte riktigt lika hifimässig som Anthem.

                      Comment

                      Working...
                      X