Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Sound Quality - Ljud och tweakning

Sound Quality - Ljud och tweakning Allt som förbättrar ditt HiFi-ljud i bilen.

Reply

Thread Tools
Old June 24th, 2019, 08:46   #1
Krullert
Junior Member

Default Justera in nytt system

Hej, gissar att det avhandlats tidigare men hittar ingen FAQ/Sticky.

Har snart byggt klart ljudsystemet och funderar hur man ska tweaka alla intällningar utan att få distorsion.

I HU finns en sub-bas justering på 0-1-2, bör man ha den på 2 när man ställer gain på monosteget till basen, så man har möjlighet att dra ned basen om man vill?

Finns även Bass Boost: 0 – 12dB, Bass Boost Range: 35 Hz – 55 Hz på steget, påverkar även de distorsionen på basen och kan det ge clipping?
Hur använder jag Bass boost på steget på rätt sätt?
Krullert is offline   Reply With Quote
Old June 24th, 2019, 22:32   #2
Lillalilja
Senior Member

Lillalilja's Avatar

Default Re: Justera in nytt system

Quote:
Originally Posted by Krullert View Post
Hej, gissar att det avhandlats tidigare men hittar ingen FAQ/Sticky.

Har snart byggt klart ljudsystemet och funderar hur man ska tweaka alla intällningar utan att få distorsion.

I HU finns en sub-bas justering på 0-1-2, bör man ha den på 2 när man ställer gain på monosteget till basen, så man har möjlighet att dra ned basen om man vill?

Finns även Bass Boost: 0 – 12dB, Bass Boost Range: 35 Hz – 55 Hz på steget, påverkar även de distorsionen på basen och kan det ge clipping?
Hur använder jag Bass boost på steget på rätt sätt?
Gängse uppfattning är att rätt sätt att använda den är att inte använda den. Vad har du för HU?
Old June 25th, 2019, 08:39   #3
Krullert
Junior Member

Hej, tack för svar, jag har en Kenwood KMM-BT304.

Som jag förstod bass boosten så kan man använda den för att fylla eventuella dippar i frekvensbandet? Men behöver man generellt dra ned gain om man använder bass boost och därför låter man bli, eller vad är anledningen?

MVH
Krullert is offline   Reply With Quote
Old June 25th, 2019, 13:00   #4
Lillalilja
Senior Member

Lillalilja's Avatar

Quote:
Originally Posted by Krullert View Post
Hej, tack för svar, jag har en Kenwood KMM-BT304.

Som jag förstod bass boosten så kan man använda den för att fylla eventuella dippar i frekvensbandet? Men behöver man generellt dra ned gain om man använder bass boost och därför låter man bli, eller vad är anledningen?

MVH
Vet inte exakt hur det fungerar i elektroniken, men det är ingen magi som sker utan det en förstärkning i viss frekvensband liknande gain. Risken är att du justerar in bass boost efter låtar där du älskar mer bas än låten producerades med, men kommer det sen en låt med ordentligt med bas i och volymen är hög så är risken stor att steget börjar dista och talspolen blir grillad.

Thread Tools

Posting Rules