Announcement

Collapse
No announcement yet.

4e ordningens bandpasslåda för subbas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

    Ok, är det bara en oktav som verkligen ska spelas så kör hårt. Då är det mest möjlighet att flytta luft som gäller. Det är ju lite extremt användningsområde.

    Comment


    • #32
      Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

      Behövs som sagt inte mer, framsystemet kommer ta hand om resten, vet dock baserat på tester jag gör nu att det allra sista i botten saknas så därför vill jag ha en baslåda som fixar de med bravur.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #33
        Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

        Originally posted by Jonhny View Post
        Ok, delning är smak o tycke. Vad vill man ha ut av stereon osv. Den biten tror jag vi är överens om.

        Jag anser ändå att man måste veta bilens överföringsfunktion innan man bygger en peakad låda. Gör man rätt kanske inte EQ behövs. Gör man fel så sitter man där med skägget i brevlådan. Bandpass kan vara väldigt svårt att få rätt på. Ditt sätt att justera in basen i bilen kräver att man vet vad man håller på med. Tex överföringsfunktioner i bilen och lådans frekvensgång osv. Det tycker du nog är självklart, men i denna tråden har det inte ens lagts upp en frekvensgång för lådan vad jag kan se. Än mindre en estimering av överföringsfunktionen som är byggd på något annat än rena gissningar. Optima erkänner ju att han inte har koll på bilens överföringsfunktion, men det känns inte som att det framgår tydligt hur fel det kan bli med en bandpasslåda som inte är gjord efter bilens förutsättningar.

        Jag hade byggt en låda och mätt transferfunktionen först (ev med billiga element). Detta för att kunna få fram mer data om bilen innan jag lägger många tusenlappar på element som kanske är långt från optimala.
        Särskilt i detta fallet där bandpass verkar vara enda alternativet så anser jag att man ska tänka efter och verkligen förstå hur bilen och lådan funkar innan man dunkar. I de flesta bilar så kan man prova olika lådor osv och fixa problemen, men i denna bilen... Fast TS är kanske nöjd bara det blir en massa lågbas?
        Det var exakt det jag skrev med.
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #34
          Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

          Det ni säger är alltså att jag ska börja med att bygga en ungefärlig låda och sen göra en RTA-mätning för att få reda på hus kupén påverkas, right? Kan man då göra det enkelt för sig och bara kasta in en sluten låda i baksätet eller måste man ha den på samma ställe som den riktiga lådan?
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #35
            Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

            Originally posted by ChriZtoffer View Post
            Det ni säger är alltså att jag ska börja med att bygga en ungefärlig låda och sen göra en RTA-mätning för att få reda på hus kupén påverkas, right? Kan man då göra det enkelt för sig och bara kasta in en sluten låda i baksätet eller måste man ha den på samma ställe som den riktiga lådan?
            Ja, om du mäter den i bilen och utomhus, sen överlagrar du de kurvorna, så kommer du kunna hitta överföringsfunktionen hyggligt.
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #36
              Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

              Originally posted by ChriZtoffer View Post
              Det ni säger är alltså att jag ska börja med att bygga en ungefärlig låda och sen göra en RTA-mätning för att få reda på hus kupén påverkas, right? Kan man då göra det enkelt för sig och bara kasta in en sluten låda i baksätet eller måste man ha den på samma ställe som den riktiga lådan?
              Eftersom nu jag och Jonas har skrivit i princip samma saker redan i tråden så måste jag ju också skriva att du ska göra som Jonas skrev precis ovanför Gör lådan och placeringen så lik tänkta slutmonteringen som möjligt så slipper du överraskningar.

              Comment


              • #37
                Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                Okej, då får det blir en någorlunda korrtekt låda då och testa med så får man göra en RTa mätning och sen bygga korrekt.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #38
                  Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                  Originally posted by ChriZtoffer View Post
                  Okej, då får det blir en någorlunda korrtekt låda då och testa med så får man göra en RTa mätning och sen bygga korrekt.
                  Det viktiga är inte att lådan blir helt korrekt, du kan i princip bygga med en 6.5tummare. Det viktiga är att placeringen av lådan/riktinngen på elementet blir rätt, för överföringsfunktionen är beroende på det.

                  Men du måste mäta både i bilen och utomhus.
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                  Comment


                  • #39
                    Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                    Originally posted by jonash View Post
                    Det viktiga är inte att lådan blir helt korrekt, du kan i princip bygga med en 6.5tummare. Det viktiga är att placeringen av lådan/riktinngen på elementet blir rätt, för överföringsfunktionen är beroende på det.

                    Men du måste mäta både i bilen och utomhus.
                    Som klippt ur RFs bok "Sanningen om billjud" på 90-talet
                    De hade en ritning på en mätlåda med en 6.5" i och utförliga instruktioner om hur man skall genomföra mätningarna och sedan få fram resultatet genom dem
                    Synd att jag har slarvat bort den
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • #40
                      Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                      Men när man mäter upp bilens kupeförstärkning så bör man väl använda sig av en sluten låda har jag för mig.

                      Comment


                      • #41
                        Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                        Originally posted by Optima View Post
                        Men när man mäter upp bilens kupeförstärkning så bör man väl använda sig av en sluten låda har jag för mig.
                        Det har ingen betydelse. Men det är klart enklare, för med sluten mäter du ju bara rätt framför elementet, med en basreflex måste du ju mäta vid porten också, så det ger fler mätningar.

                        Men i princip spelar det ingen roll.
                        SM-guld 2007 och 2008.
                        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                        Comment


                        • #42
                          Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                          Det jag tänkte på var att portfunktionen kan påverkas ganska lätt av hur man monterar lådan, då kanske mätresultatet i bilen bli lite mindre pålitligt än med sluten låda.

                          Comment


                          • #43
                            Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                            Originally posted by Optima View Post
                            Det jag tänkte på var att portfunktionen kan påverkas ganska lätt av hur man monterar lådan, då kanske mätresultatet i bilen bli lite mindre pålitligt än med sluten låda.
                            Njae, porten kan man se som ett element bara, som spelar vissa frekvenser bara, i detta fallet.
                            SM-guld 2007 och 2008.
                            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                            Comment


                            • #44
                              Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                              Okej då ska vi se om jag förstått det hela rätt. Jag kan alltså göra en låda med en 6,5" bas och sätta i hålet där porten sen kommer hamna, och göra en RTA-mätning i bilen? Sen så tar jag ur lådan och mäter bara den utomhus? Skillnaddn mellan dom mätningarna ska alltså vara kupéförstärkningen, korrekt?
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment


                              • #45
                                Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                                Okej då ska vi se om jag förstått det hela rätt. Jag kan alltså göra en låda med en 6,5" bas och sätta i hålet där porten sen kommer hamna, och göra en RTA-mätning i bilen? Sen så tar jag ur lådan och mäter bara den utomhus? Skillnaddn mellan dom mätningarna ska alltså vara kupéförstärkningen, korrekt?
                                Ja. När du mäter lådan ute skall du mäta nära konen.
                                SM-guld 2007 och 2008.
                                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                                Comment

                                Working...
                                X