Announcement

Collapse
No announcement yet.

4e ordningens bandpasslåda för subbas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

    Bra. Då ska jag spara det förslaget så får vi se hur det blir, ska se om jag kan hitta nån cab att mäta lite i så man kan fundera vidare innan det är dags. Kan hända att det går å få i ännu större låda, kan det vara till någon fördel?
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #17
      Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

      Större kammare innebär ju en teoretisk möjlighet till djupare bas och högre verkningsgrad, men hur pass mycket skillnad det gör i praktiken är svårt att säga.

      Comment


      • #18
        Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

        Men om du skulle göra en låda som du tycker ser ut att spela bra (i teorin) till dom basarna, vad skulle det då bli för volymer?
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #19
          Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

          Det senaste förslaget är jag ganska nöjd med i teorin, faktiskt ser inte grupplöptiden allt för hemsk ut heller.

          Comment


          • #20
            Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

            Det låter ju kanon! Då kan det nog bli så som jag vill ha det. Kan hända att jag bygger en sån låda till nuvarande bil och testar.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • #21
              Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

              Det hade varit roligt att se den simuleringen då jag bara får en topp vid 40Hz i princip. Kanske slarvat till det...

              Är det 35L minus port= 25L?
              Last edited by Jonhny; November 9, 2011, 22:28.

              Comment


              • #22
                Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                35 liter netto, det ska bli 35 liter kvar när porten sitter i kammaren.

                Det stämmer ungefär att kurvan har en topp vid ca 40-50 Hz. Om man tar den toppen som "0 dB" så ligger nedre F3 på ca 30-32 Hz och övre F3 på 60 Hz kan man säga. Med en kupeförstärkning på 12 dB/oktav från 65 Hz (som jag alltså räknar med) så ser kurvan helt annorlunda ut, dock vet jag ju inte vilken förstärkning just den kupen kommer att ge.

                Comment


                • #23
                  Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                  Originally posted by Optima View Post
                  35 liter netto, det ska bli 35 liter kvar när porten sitter i kammaren.

                  Det stämmer ungefär att kurvan har en topp vid ca 40-50 Hz. Om man tar den toppen som "0 dB" så ligger nedre F3 på ca 30-32 Hz och övre F3 på 60 Hz kan man säga. Med en kupeförstärkning på 12 dB/oktav från 65 Hz (som jag alltså räknar med) så ser kurvan helt annorlunda ut, dock vet jag ju inte vilken förstärkning just den kupen kommer att ge.
                  Ok, en sån förenkling av kupeförstärkningen hade jag inte vågat mig på. Särskilt inte med en låda som är mer än lovligt peakad. Fast jag förstår iofs inte varför man skulle vilja ha de elementen i en dylik bandpass alls.
                  Två Type-R tolvor spelar mycket bättre i något mindre låda med kortare port. Samma 20-40Hz, men sen hyfsat rak från 40-100Hz. Väldigt mycket mer tryck från 60 till 100Hz. Jag antar att man vill ha med all bas, inte bara den allra lägsta?

                  Comment


                  • #24
                    Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                    Originally posted by Jonhny View Post
                    Ok, en sån förenkling av kupeförstärkningen hade jag inte vågat mig på. Särskilt inte med en låda som är mer än lovligt peakad. Fast jag förstår iofs inte varför man skulle vilja ha de elementen i en dylik bandpass alls.
                    Två Type-R tolvor spelar mycket bättre i något mindre låda med kortare port. Samma 20-40Hz, men sen hyfsat rak från 40-100Hz. Väldigt mycket mer tryck från 60 till 100Hz. Jag antar att man vill ha med all bas, inte bara den allra lägsta?
                    Fast det finns inte mycket idé att låta passbandet vara up till 100Hz. Inte med lådan bak, för det kommer garanterat göra att du hör frekvenserna bakifrån...
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • #25
                      Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                      Originally posted by jonash View Post
                      Fast det finns inte mycket idé att låta passbandet vara up till 100Hz. Inte med lådan bak, för det kommer garanterat göra att du hör frekvenserna bakifrån...
                      Ok, det känns bara enklare att ha möjligheten att få rak frekvensgång med basen från säg 20-80Hz än att begränsa sig till 20-50Hz. Särskilt när elementen är mycket dyrare, lådan har längre grupplöptid, är större och har längre port. Ska man röja på med lite poppig musik så kan det vara fint att dela bas och framsystem vid 70-80Hz kan jag tycka. Varför begränsa sig till att lådan bara kan spela djupbas liksom? Vad händer ifall bilen peakar där lådan peakar?. Mmm vad kul att lyssna på en peakad låda som träffar bilens peak.

                      Comment


                      • #26
                        Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                        Originally posted by Jonhny View Post
                        Varför begränsa sig till att lådan bara kan spela djupbas liksom?
                        I just detta fall har trådskaparen önskemål om en begränsad frekvensåtergivning, då utgick jag ifrån det i min beräkning också.

                        Beräkningen är teoretisk och kupeförstärkningen är en grov "gissning", det gör förstås att jag inte kan garantera att det verkliga resultatet stämmer helt med uträkningen.

                        Comment


                        • #27
                          Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                          Originally posted by Jonhny View Post
                          Ok, det känns bara enklare att ha möjligheten att få rak frekvensgång med basen från säg 20-80Hz än att begränsa sig till 20-50Hz. Särskilt när elementen är mycket dyrare, lådan har längre grupplöptid, är större och har längre port. Ska man röja på med lite poppig musik så kan det vara fint att dela bas och framsystem vid 70-80Hz kan jag tycka. Varför begränsa sig till att lådan bara kan spela djupbas liksom? Vad händer ifall bilen peakar där lådan peakar?. Mmm vad kul att lyssna på en peakad låda som träffar bilens peak.
                          Ja, man behöver dela nånstans runt 60Hz eller så som högst, annars kan man lokalisera den är min erfarenhet (givetvis beroende på filter och i detta fall avrullningen i bandpasset uppåt)

                          Däremot peak, det tar man hand om. Det är liksom hela grejen med att bygga lådan rätt, att kunna kolla och förstå bilens transfer funktion, och med det sista i att ev använda EQ lite för att ta bort nån agressiv peak. Men min åsikt är att en rätt byggd och placerad låda kommer ej behöva ens EQ för att komma rätt.
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment


                          • #28
                            Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                            Anledningen till att lådan bara behöver spela 20-40Hz (ungefär) är för att framsystemet kommer utan problem kunna spela ned till ca 40Hz och det med tryck på hög volym. Därför så behöver baslådan helt enkelt inte gå högre. Anledningen till Type-X 10or (dom är inte inköpta än, så det kan ändras) är att dom har lågt Fs, skapligt lågt Vas och lagom Qts. Sen så var det max vad som skulle fungera med den tänkta portarean enligt kalkylatorn på Carstereo.com Två Type-R 12or skulle ge för hög lufthastighet.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • #29
                              Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                              Originally posted by jonash View Post
                              Ja, man behöver dela nånstans runt 60Hz eller så som högst, annars kan man lokalisera den är min erfarenhet (givetvis beroende på filter och i detta fall avrullningen i bandpasset uppåt)

                              Däremot peak, det tar man hand om. Det är liksom hela grejen med att bygga lådan rätt, att kunna kolla och förstå bilens transfer funktion, och med det sista i att ev använda EQ lite för att ta bort nån agressiv peak. Men min åsikt är att en rätt byggd och placerad låda kommer ej behöva ens EQ för att komma rätt.
                              Ok, delning är smak o tycke. Vad vill man ha ut av stereon osv. Den biten tror jag vi är överens om.

                              Jag anser ändå att man måste veta bilens överföringsfunktion innan man bygger en peakad låda. Gör man rätt kanske inte EQ behövs. Gör man fel så sitter man där med skägget i brevlådan. Bandpass kan vara väldigt svårt att få rätt på. Ditt sätt att justera in basen i bilen kräver att man vet vad man håller på med. Tex överföringsfunktioner i bilen och lådans frekvensgång osv. Det tycker du nog är självklart, men i denna tråden har det inte ens lagts upp en frekvensgång för lådan vad jag kan se. Än mindre en estimering av överföringsfunktionen som är byggd på något annat än rena gissningar. Optima erkänner ju att han inte har koll på bilens överföringsfunktion, men det känns inte som att det framgår tydligt hur fel det kan bli med en bandpasslåda som inte är gjord efter bilens förutsättningar.

                              Jag hade byggt en låda och mätt transferfunktionen först (ev med billiga element). Detta för att kunna få fram mer data om bilen innan jag lägger många tusenlappar på element som kanske är långt från optimala.
                              Särskilt i detta fallet där bandpass verkar vara enda alternativet så anser jag att man ska tänka efter och verkligen förstå hur bilen och lådan funkar innan man dunkar. I de flesta bilar så kan man prova olika lådor osv och fixa problemen, men i denna bilen... Fast TS är kanske nöjd bara det blir en massa lågbas?

                              Comment


                              • #30
                                Re: 4e ordningens bandpasslåda för subbas

                                Lådan är tänkt att spela djupbas ja, och då i princip enbart till vardags, men den ska inte vara nåt som bara mullrar där bak. Vid tävling tror och hoppas jag att framsystemet ska kunna köra hela registret. Möjligtvis att lådan ska fylla ut lite i botten, det får vi se.
                                Mitt projekt: Volvo V60
                                BRL - B2 & Dayton

                                More to come...

                                Comment

                                Working...
                                X