Announcement

Collapse
No announcement yet.

hjälp med tidskomp. (kenwood 8044uy)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hjälp med tidskomp. (kenwood 8044uy)

    tja, jag har i dagarna köpt mig en ny spelare med tidskomp, och jag får inte till det så bra som jag tycker att det borde kunna bli. och så stämmer inte måtten alls med verkligheten för avstånd till högtalare.



    problem nr1.

    dom verkliga avstånden i bilen lyder

    Hö A-stolpe 123cm
    Vä S-stolpe 83cm (inte helt säker, kommer inte ihåg hundra)

    Hö Dörr 128cm
    Vä Dörr 87cm


    Bas 160cm eller nått sånt.



    nu till själva problemet, om jag ställer in allt på dom måtten så låter det precis likadant som innan. alltså ingen skillnad på ljudbilden. jag tycker ju själv att det borde vara så man ska göra.Men när jag sen tröttanade på verkligheten så rattade jag bara tills jag började tycka att jag fick scenen mitt i bilen, och fick bort focus från vänster sida och det började lira bra så kollade jag på måtten. och det var verkligen inte en siffra rätt.

    tror att måtten som jag har inställt nu är

    Hö A-stolpe: 32cm
    Vä A-stolpe 64cm

    Hö Dörr 2cm
    Vä Dörr 8cm

    (lite svårt att höra dörrarna när a stolparna spelar)

    jag har kollat så att alla kanaler är rätt (Hö Vä osv) det ända jag kan tänka mig är att jag har en högtalare fasvänd. men ja... jag vet inte...



    det som oxå ska tillläggas är att jag är helt ny med tidskomp. har ingen aning om hur man ställer in nått grovt. och om man ska köra ett högtalarpar i taget eller hur man ska göra, vet att det fanns masor med fina tips på lazzat. men dit kommer ju ingen in längre så jag vore evigt tacksam om någon kan förklara mer ingående om hur alla olika grejer funkar ( skillnader i ljud osv)

  • #2
    Re: hjälp med tidskomp. (kenwood 8044uy)

    Den högtalaren som är längst bort är referens, alltså 0 cm!

    Det är skillnaden emellan högtalarna som du knappa in,

    Sub 160 cm minus HÖ a-stolpe 123 cm = 37 cm

    HÖ a-stolpe 37 cm
    HÖ Dörr 32 cm
    VÄ a-stolpe 96 cm
    VÄ Dörr 73 cm

    Detta är ett utgångsläge, tyvärr lyssnar man även på reflexer i bilen så lätt är det inte!
    Hoppas det klarnade lite i alla fall!

    PS!
    Ibland kan man även få kompa subben SJUKT mycket, och då har du höger dörr som referens = 0 cm
    Men som sagt, det är bara att labba!
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: hjälp med tidskomp. (kenwood 8044uy)

      det var som fan.. tog ett tag innan jag fattade vad jag läste:P men om jag knappar in dom måtten i stereon så har jag en ganska bra utgång iaf? så får man finlira det vart efter? om jag ändrar avståndet på subben ändras alla mått då, eller är det bara subben som påverkas?. sen undrar jag vad DTA är för nått i spelaren, blir knäpp med massa mer mått att grejja med.. står ju bara front rear och sub, sen kan man ändra avstånd där med, men inte hö och vä för sig.

      Comment


      • #4
        Re: hjälp med tidskomp. (kenwood 8044uy)

        Du ska inte in o greja där det står DTA!
        Detta är om jag förstått det rätt.......lyssningspossition!
        Du ställer in en färdig fördröjning på fram, bak.......osv.

        Du går in i kontroll, inte setup!
        Därefter ska du till MANUELL där du får front right, front left, Rear right, sub left och sub right.
        Här ställer du avståndet till respektive högtalare.
        Nackdelen med denna spelare är att ljudet försvinner en liten stund då den korrigerar tiden.
        Samtidigt vet jag inte om man kan konfigurera den till ett trevägs system, jag har aldrig gjort detta och ska det göras kör vi alltid på Alpine!
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: hjälp med tidskomp. (kenwood 8044uy)

          aha.. ja jag var in och tittade där, men fick inte ut mycket av det:P så jag gick tillbaka och körde på kombi i cupé val. men alltså så det bara att ut och mäta mer nogrant och sen räkna lite matte och så har jag grunden iaf

          jag har diskant i stolpen oxå, och det kunde man ställa in i spelaren på samma ställe som man valde storlek på högtalare. tack så mycket för hjälpen, ska ut i morgon och ställa in allt på nytt så får vi se hur det låter

          Comment


          • #6
            Re: hjälp med tidskomp. (kenwood 8044uy)

            Originally posted by Nonne View Post
            Den högtalaren som är längst bort är referens, alltså 0 cm!

            Det är skillnaden emellan högtalarna som du knappa in,

            Sub 160 cm minus HÖ a-stolpe 123 cm = 37 cm

            HÖ a-stolpe 37 cm
            HÖ Dörr 32 cm
            VÄ a-stolpe 96 cm
            VÄ Dörr 73 cm

            Detta är ett utgångsläge, tyvärr lyssnar man även på reflexer i bilen så lätt är det inte!
            Hoppas det klarnade lite i alla fall!

            PS!
            Ibland kan man även få kompa subben SJUKT mycket, och då har du höger dörr som referens = 0 cm
            Men som sagt, det är bara att labba!
            Dock funkar inte detta på alla apparater Nonne.
            Sony:n jag hade tex. skötte omräkningen själv, för när jag testade detta du beskriver så blev det inkompat för passagerarsidan istället.

            Nu vet jag inte hur Kenwooden jobbar (antar dock att du har rätt iom att du har testat den) men vad jag menar är att man får testa sig fram för att klura ut hur enheten hanterar kompet.
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • #7
              Re: hjälp med tidskomp. (kenwood 8044uy)

              Originally posted by Lonefox View Post
              Dock funkar inte detta på alla apparater Nonne.
              Sony:n jag hade tex. skötte omräkningen själv, för när jag testade detta du beskriver så blev det inkompat för passagerarsidan istället.

              Nu vet jag inte hur Kenwooden jobbar (antar dock att du har rätt iom att du har testat den) men vad jag menar är att man får testa sig fram för att klura ut hur enheten hanterar kompet.
              Kopplar man rätt kompar den höger på höger och vänster på vänster!
              Det är ingen Pioneer........
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: hjälp med tidskomp. (kenwood 8044uy)

                Originally posted by Nonne View Post
                Kopplar man rätt kompar den höger på höger och vänster på vänster!
                Det är ingen Pioneer........
                *asg* Sant sant.
                Eller Sony
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • #9
                  Re: hjälp med tidskomp. (kenwood 8044uy)

                  jag ska ta med mig papper och penna och en tumstock nu och mäta och räkna lite så får jag se hur det blir, ska jag alltid räkna till örat? och kan man ställa in kompetförbåde höger och vänstersida? om man vill ställa över till högersida så passageraren kan lyssna snygt ibland? eller är allt sånt bara förinställt?

                  Comment


                  • #10
                    Re: hjälp med tidskomp. (kenwood 8044uy)

                    jaha, efter en timmes labbade så har jag fått en okej ljudbild, är ju nybörjare och aldrig riktigt fått en hum om hur det ska låta,så jag får anse mig nöjd med som är nu tills jag möter någon som kan det bättre än mig. lite frågetecken är det fortfarande, men dom kanske reder ut sig med tiden

                    Comment


                    • #11
                      Re: hjälp med tidskomp. (kenwood 8044uy)

                      Originally posted by dreamcore View Post
                      jag ska ta med mig papper och penna och en tumstock nu och mäta och räkna lite så får jag se hur det blir, ska jag alltid räkna till örat? och kan man ställa in kompetförbåde höger och vänstersida? om man vill ställa över till högersida så passageraren kan lyssna snygt ibland? eller är allt sånt bara förinställt?
                      Finns 6 minnesplatser för olika inställningar!
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #12
                        Re: hjälp med tidskomp. (kenwood 8044uy)

                        Originally posted by dreamcore View Post
                        jaha, efter en timmes labbade så har jag fått en okej ljudbild, är ju nybörjare och aldrig riktigt fått en hum om hur det ska låta,så jag får anse mig nöjd med som är nu tills jag möter någon som kan det bättre än mig. lite frågetecken är det fortfarande, men dom kanske reder ut sig med tiden
                        Kör ett par låtar med kvinoröster, gärna Celin Dion!
                        Hennes röst spretar inte ut över hela instrumentbrädan " läs scenen "

                        Skulle rösten vara lika stor som Cindy Peters har du misslyckats
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: hjälp med tidskomp. (kenwood 8044uy)

                          haha, jag är bara nöjd över att inte ha fokuset i vänster hörn:P nu har jag iaf scenen mitt i brädan typ med joe cocker:P men ska testa lite kvinno röst så får vi se hur det funkar.. tack så mycket för hjälpen än så länge iaf

                          Comment

                          Working...
                          X