Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroen C5, SQ-bygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Citroen C5, SQ-bygge

    Originally posted by Backkungen View Post
    Med DSP:n ansluten var man ju bra sugen på att få höra ljud ur anläggningen.
    Gainen på 6-kanalssteget och monoblocket ställdes in med hjälp av oscilloskop.
    Därefter färdigställdes ändarna på högtalarkablaget till 6-kanalssteget.
    Passande ändhylsor användes.



    Både RCA-kablarna och högtalarkablarna drogs bakom högra sidopanelen. Det blev en lyckad lösning:



    De sedan tidigare självfabricerade RCA-kablarna från DSP:n till slutstegen kopplades in:



    Ström och högtalarkablar kopplades in till 6-kanalssteget som hade begåvats med riktigt bra anslutningsterminaler:



    Något jag dragit mig för och som nu var dags att genomföra var montering av rampamuffar till midbasarna fram. Hålen för muffarna borrades upp med en halv millimeter i taget och högt varvtal på borrmaskinen för att undvika att MDF:en fläker upp sig. Därefter droppades CA-lim i hålen innan muffarna monterades med hjälp av skruvdragare på långsamt varvtal.



    Guldpläterade gafflar terminerades på midbasarna, därefter montering i bafflarna med svarta M4-insex. Dessförinnan monterades också en tätningslist på baksidan av elementet.







    Gladens Aerofoam klipptes till och monterades runtom insidan av dörrpanelens öppning för högtalaren. Syftet med detta var dels estetiskt och dels akustiskt.
    Därefter monterades de av Expoze sedan tidigare tillverkade gallrena:



    Baslådan fästes slutligen i reservhjulsbaljan med genomgående M10-bultar.

    Säkringarna kopplades slutligen in och med detta är anläggningen spelklar.

    Nedan en översiktsbild på installationen under bagagerumsgolvet:



    Har nu ägnat ett antal timmar åt inställning av nivåer, tidskomp och EQ-tweakande med hjälp av XTZ Room Analyzer och praktisk lyssning.
    Ljudet börjar falla på plats och det är lätt att bli sittandes länge och bara mata favoritskivor när det låter bra

    AMAS-2:an var problemfri att para ihop med min Iphone 5:a och Samsung Note 4.
    Har också hunnit med en snabb jämförelse mellan CD, Iphone 5 och Samsung Note 4.
    Det är inga stora skillnader men karaktären i ljudet skiljer sig klart åt.
    CD låter i mina öron bäst, därefter är det mer en smaksak mellan Iphone 5 och Samsung Note 4. Iphone 5 låter i mina öron lite hårt och sterilt medan Note 4 är lite snällare och mer lättlyssnad i karaktären. Jag ska fortsätta att jämföra så får vi se vilket medium jag föredrar.
    härligt! kör du tidal hifi? om inte gör det =) bättre än spotify =) ska du till mantorp?

    Comment


    • Re: Citroen C5, SQ-bygge

      Bagagerumsgolvet har varit halvfärdigt en tid, det var dags att göra klart det nu

      De sedan tidigare utsågade bokstäverna i Gladenloggan skulle nu fällas in i golvet. Först mättes placeringen ut:



      Därefter sågades ett passande rektangulärt hål ut med sänksåg:



      En plywoodskiva lite större än hålet kapades till och skruvades och limmades fast på undersidan av golvet:





      Undersidan på golvet målades med svart väggfärg från Biltema:





      Därefter limmades ramen för bokstäverna fast med sättlim:



      Mörkgrå trunkliner från DLS limmades fast på golvet:



      Urtagen för bokstäverna skars ut med ett nytt och vasst knivblad. Små hål borrades också i plywoodskivan så att man kan peta upp bokstäverna underifrån vid behov:





      Instegsfolie/helikoptertejp applicerades på de sedan tidigare tillverkade bokstäverna. Syftet med detta är slitage/repskydd.



      Därefter monterades bokstäverna i golvet. Här det färdiga resultatet:



      Last edited by Backkungen; July 20, 2015, 21:24.

      Comment


      • Re: Citroen C5, SQ-bygge

        Det var rätt smart med loggan!
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • Re: Citroen C5, SQ-bygge

          Bygget ser superbt ut och jag hoppas du får (ljud)valuta för arbetet du har lagt ned!
          Mitt tips är att lungna dig men att börja "talla" på Eq:n tills du verkligen har hittat rätt
          med nivåer, delning, brantheter och tider..... efter att du kommit så långt du kan med
          dessa parametrar så är det inte säkert du behöver röra Eq:n ens!
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • Re: Citroen C5, SQ-bygge

            Man blir helt bländad och knäsvag av dessa byggkonster.
            Kudos!

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: Citroen C5, SQ-bygge

              Superbt! Som Nonne sa, smart teknik med loggan!
              ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



              Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
              Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
              Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
              Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

              Team Ljudbyggaren
              1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
              3:e Plats Master OEM - SM 2018
              8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

              Comment


              • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                Originally posted by Nonne View Post
                Det var rätt smart med loggan!
                Originally posted by carlr View Post
                Superbt! Som Nonne sa, smart teknik med loggan!
                Originally posted by zrken View Post
                Man blir helt bländad och knäsvag av dessa byggkonster.
                Kudos!
                Tack för uppmuntrande kommentarer

                Originally posted by Hewi View Post
                Bygget ser superbt ut och jag hoppas du får (ljud)valuta för arbetet du har lagt ned!
                Mitt tips är att lungna dig men att börja "talla" på Eq:n tills du verkligen har hittat rätt
                med nivåer, delning, brantheter och tider..... efter att du kommit så långt du kan med
                dessa parametrar så är det inte säkert du behöver röra Eq:n ens!
                Tack! Jag hoppas också att få till ljudet, det känns som att jag kommit en bit på väg men att det säkert finns mer att hämta.
                Det du skriver om EQ:n o.s.v. är värdefulla tips jag tar till mig och jag har redan märkt att ändring av delningar kan lösa en del bekymmer.

                Comment


                • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                  Kanske det jag våndats mest inför i det här bygget var hur sidocovern till sexkanalssteget och DSP:n skulle tillverkas.
                  Jag ville att lösningen skulle vara estetiskt tilltalande samtidigt som jag ville ha servicevänlighet med snabb åtkomst till slutsteg och DSP vid behov.

                  För att överhvudtaget få något att fästa den tänkta panelen använde jag mig av förlängningsmuttrar och gängstång som bildade "standoffs".





                  Fördelen med detta arrangemang är att jag nu lätt kunde justera avståndet till den tänkta covern samtidigt som avståndet mellan baksida på covern och framsida på slutsteget är distinkt och okänsligt för eventuellt yttre våld mot covern.

                  Därefter tillverkades en MDF-skiva med någorlunda rätt ytterformer efter motgående panel. Urtag för en ram runt slutsteget frästes också ur med hjälp av en tidigare färdigställd mall. Hål för möbelskruv borrades och försänktes för infästningen. För att hitta centrum skruvade jag i en tillspetsad bit av en gängstång som sedan gjorde ett avtryck i covern.





                  Nu kunde jag justera positionen läget på den påbörjade covern med hjälp av nämnda standoffs. Dessförinnan fästes dubbla lager trunkliner på motgående panel för att få rätt förutsättningar då jag tänkt klä både motgående panel och sidocover med trunkliner.
                  Vävtejp tejpades också fast på de dubbla lagrena av trunkliner för att i kommande steg ha något glatt att spackla mot.
                  Nu kunde kvarvarande spalt mellan cover och panel spacklas upp med glasfiberspackel på ett smidigt sätt:





                  Därefter var det slipning av de uppspacklade kanterna som gällde.



                  Efter att ha monterat tillbaka den påbörjade covern kunde jag nu färdigställa resten av den tänkta rundade konturen i ovankant.
                  Med sänksågen kapade jag till tunna MDF-lister som successivt kapades till rätt längd och därefter limmades fast med CA-lim och aktivator. Detta var ett riktigt snabbt och smidigt sätt att jobba på.




                  Nu kunde covern grovslipas:



                  Därefter spackling, slipning och provmontering:





                  Jag ville ha en fläkt att sätta på baksidan av covern för kylning av slutsteg och DSP.
                  En tyst 120 mm-fläkt införskaffades från Inet:


                  Jag ville fästa fläkten med de medföljande gummistropparna för vibrationsdämpningens skull och tillverkade fästen med hjälp av MDF och planbrickor:





                  Galler och gummistroppar monterade:





                  Dit med fläkten och gallret på den andra sidan:





                  Efter verifiering av utförandet togs det hela isär och MDF:en lackades för fuktskyddets och utseendets skull:





                  Nu var det dags för klädsel av sidocovern, först på med lite svart färg där man kan tänka sig att naket trä annars kan synas:



                  Färdigklätt och med den tidigare tillverkade ramen i bild:



                  Baksidan av panelen försågs med lister för tänkt ledbelysning. Delar av baksidan kläddes med silverfärgad vinyl för att eventuellt förbättra reflektionen av ljuset:



                  Fläkten monterades på baksidan av covern med genomgående skruv och kupolmuttrar:

                  Comment


                  • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                    Forumet gillade inte för många tecken och bilder i samma inlägg så här kommer fortsättningen:

                    Aluminiumlister införskaffade på Ebay monterades i ovankant och underkant, i dessa fästes LED-slingor. Kablaget fixerades därefter och försågs med skarvkontakt inköpt på Kjell. Därefter provkörning av LED-belysning och fläkt:





                    Ett plastglas frästes till på lågt varvtal med hjälp av tidigare tillverkad mall:



                    Urtag för plastglaset frästes ur ramen, därefter limmades det fast med Multibound:



                    Magneter fästes i sidan av ramen för distinkt läge i sidocovern:



                    Täcklock för karmskruv kläddes med trunkliner:







                    Höger sidopanel kläddes med trunkliner:



                    Därefter återstod bara montering i bilen:






                    Comment


                    • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                      Riktigt stiligt. Samt en riktigt intressant byggtråd.
                      Mini Cooper goes Pioneer
                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                      Volvo V50
                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                      Sponsorer som håller mig flytande:
                      Pioneer, Stinger

                      Comment


                      • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                        Riktigt smakfullt!
                        Jonas, Umeå

                        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                        Comment


                        • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                          Väldigt snyggt får jag säga, och väl genomtänkt. Hur har du resonerat kring fläkten? Är den primärt för evakuering av varmluft bakom sidopanelen eller tillför den kyla?
                          ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                          Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                          Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                          Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                          Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                          Team Ljudbyggaren
                          1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                          3:e Plats Master OEM - SM 2018
                          8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                          Comment


                          • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                            Riktigt bra! Gillas att du orkar fixa med alla bilder.
                            Var riktigt smart att använda tunna remsor som du limmande, det skall provas.

                            Har du någon länk till listen för ledslinga. den såg bra ut.

                            Comment


                            • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                              Riktigt snyggt!!
                              "Sound by Hewi"

                              Blue eMotion by heWi

                              Comment


                              • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                                Originally posted by Landén View Post
                                Riktigt stiligt. Samt en riktigt intressant byggtråd.
                                Originally posted by tvett View Post
                                Riktigt smakfullt!
                                Tack!

                                Originally posted by carlr View Post
                                Väldigt snyggt får jag säga, och väl genomtänkt. Hur har du resonerat kring fläkten? Är den primärt för evakuering av varmluft bakom sidopanelen eller tillför den kyla?
                                Tack! Fläkten funkar primärt som evakuering av varmluft men viss tillförsel av ny luft sker också genom en ventil som sitter monterad i bilens ordinarie ventilationssystem.

                                Originally posted by jimmy s View Post
                                Riktigt bra! Gillas att du orkar fixa med alla bilder.
                                Var riktigt smart att använda tunna remsor som du limmande, det skall provas.

                                Har du någon länk till listen för ledslinga. den såg bra ut.
                                Tack! Här kommer länken till listen: http://www.ebay.com/itm/171057155656...%3AMEBIDX%3AIT

                                Originally posted by Hewi View Post
                                Riktigt snyggt!!
                                Tack! Kul att du tycker det ser bra ut :-)

                                Comment

                                Working...
                                X