Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilhögtalare vs "Hemmahögtalare"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bilhögtalare vs "Hemmahögtalare"

    Vad är det egentligen som skiljer högtalarelement för bilbruk från element för hemmabruk?

    Borde inte element avsedda för hemmet fungera utmärkt att använda i bilen?

    Varför jag undrar är att jag har hygglig koll på vad som låter bra i vardagsrummet, men inte en susning av vad som funkar bra i bil.

    Nu har jag dock ruttnat rejält på oljudet i Golfen.
    Man blir mest förbannad av skitljudet.

    Antar att det finns en hög byggen i Golf IV att titta på, men jag har helt enkelt inte hittat dom trots en del googlande.

    Budgeten är runt 10-12k på element. Bra huvudenhet och steg finns redan.
    Vill ha bagaget kvar hyggligt intakt utrymmesmässigt.
    Dock går det utmärkt att bygga om dörrar och annat.
    Rent och klart ljud ner till 35hz på rimliga volymer, är för mig mkt viktigare än 140db vid 20hz.

    Inga som helst tävlingsambitioner, men ren njutning av mest akustisk musik den timmen det tar till jobbet.

    Kort å gott. Vad rekommenderas av er här?

  • #2
    Re: Bilhögtalare vs "Hemmahögtalare"

    Kolla in Söders sida www.bilstereo.just.nu där finns Golf IV bygge.

    Comment


    • #3
      Re: Bilhögtalare vs "Hemmahögtalare"

      Vad har du för grejer hemma?.

      Jag har varit inne på att använda inomhus element.Det som skiljer är ju oftast ohm antalet på kit/element,samt hur fukttåliga dom är.

      I min ena bil tänkte jag prova på med inomhus element faktiskt,får se hur det blir.

      Comment


      • #4
        Re: Bilhögtalare vs "Hemmahögtalare"

        Det skiljer oftast en del mer, speciellt på dyrare element som ni är inne på. Man brukar använda andra upphöngningar för att kompensera att det ofta inte blir avpassade lådor.
        Ibland även andra konformer för att de spridningar som funkar bra i ett vardagsrum inte fungerar lika bra i en bil.

        Själv använder jag ju mycket Seas och Scan-Speak i mina byggen, både hemma och i bil.
        /tycker Erik.

        Comment


        • #5
          Re: Bilhögtalare vs "Hemmahögtalare"

          hmm.. Kanske skulle be bengt bygga ett par ribbons till astolparna :P
          Celestra VA Amps | Seas Lotus | N-Core Anthem | Alpine

          Comment


          • #6
            Re: Bilhögtalare vs "Hemmahögtalare"

            Originally posted by pinoccio View Post
            Budgeten är runt 10-12k på element. Bra huvudenhet och steg finns redan.
            Vill ha bagaget kvar hyggligt intakt utrymmesmässigt
            Har du 4 kanaler slutsteg?
            Har IDAG fått ett utlåtande om nyjusterade Amegas Ribbon+6.5or.
            Ett par av Sveriges "mesta" lyssnaröron har sagt sitt.
            "-Hade ingen aning om att det kunde låta så bra i en bil"
            Provlyssning rekommenderas starkt!
            Ring eller PMa.

            Pierre
            Last edited by Horsyhorse; September 24, 2009, 13:09.
            SEASTREAMS GARAGE


            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

            Comment


            • #7
              Re: Bilhögtalare vs "Hemmahögtalare"

              Bil element kräver mer hänsyn till påverkan från yttre miljö, temperaturer, UV strålning etc. Coatning om man använder papperskoner är annorlunda (om tillverkaren vet vad dem håller på med) tex.

              Prestandamässigt finns det dock lika goda bil element som hemma element.

              mvh Jonas
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • #8
                Re: Bilhögtalare vs "Hemmahögtalare"

                Ribbons?

                Mina ribbons hemma är 1400mm :P (Ja 1400mm)


                Originally posted by Horsyhorse View Post
                Har du 4 kanaler slutsteg?
                Har IDAG fått ett utlåtande om nyjusterade Amegas Ribbon+6.5or.
                Ett par av Sveriges "mesta" lyssnaröron har sagt sitt.
                Provlyssning rekommenderas starkt!
                Ring eller PMa.

                Pierre
                Celestra VA Amps | Seas Lotus | N-Core Anthem | Alpine

                Comment


                • #9
                  Re: Bilhögtalare vs "Hemmahögtalare"

                  Originally posted by Välljudsfantast View Post
                  Vad har du för grejer hemma?.
                  Hemmavid är det ett par piPs från Ino som sprider välljud.
                  Har du inte hört dom bör du se till att göra det.
                  Bättre högtalare för rimliga pengar har jag inte ens sett närheten till.
                  Dom spelar glasklart ända ner till 30hz trots att dom bara är bestyckade med ett 5.25" element för bas/mellan. Dom är ändå inte större än 10 liter.
                  Dom ersatte ett par Black diamond och gör det med rejäl marginal.

                  Tillbaka till topic:
                  Jo spridningsegenskaperna lär ju vara en av stora skillnader.
                  Tanken på ett par scanspek diskanter och 6,5" mellan/bas fr seas är en av funderingarna.
                  En combo jag byggt en hel del med i hemmasammanhang och varit nöjd med, men det kanske bara blir besvikelse i bilen.
                  Hur låter ditt bygge Robsarve?

                  Kollade på Amegas hemsida. Kul att dom satt fart igen.
                  Har några gula q-comp gold 60 liggande i källaren.
                  Dom var allt annat än kattskit där dom satt en gång i tiden.
                  Dock var jag inte lika impad av diskanterna som hörde till i det kittet.
                  Antar att det kan ha ändrat sig sen dess (ca 10 år sedan)

                  Tyvärr måste jag nog tycka att bilhögtalarfabrikanter generellt verkar vara dåliga på att lämna ordentliga specar på hemsidorna.
                  Amegas ribbons stog det inte en enda siffra om. Bara en bild.
                  Iaf jag är mer intresserad av frekvensregister och andra data än bara monteringshålstorlek och max output.
                  Ändå distar dom flesta rejält långt innan angivna siffror, vilket därmed ändå gör den knapphändiga infon helt värdelös.

                  However. Var i Sthlm kan man provlyssna Ribbons? Dom verkar helt klart lovande.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bilhögtalare vs "Hemmahögtalare"

                    Originally posted by pinoccio View Post
                    Hemmavid är det ett par piPs från Ino som sprider välljud.
                    Har du inte hört dom bör du se till att göra det.
                    Bättre högtalare för rimliga pengar har jag inte ens sett närheten till.
                    Dom spelar glasklart ända ner till 30hz trots att dom bara är bestyckade med ett 5.25" element för bas/mellan. Dom är ändå inte större än 10 liter.
                    Dom ersatte ett par Black diamond och gör det med rejäl marginal.

                    Tillbaka till topic:
                    Jo spridningsegenskaperna lär ju vara en av stora skillnader.
                    Tanken på ett par scanspek diskanter och 6,5" mellan/bas fr seas är en av funderingarna.
                    En combo jag byggt en hel del med i hemmasammanhang och varit nöjd med, men det kanske bara blir besvikelse i bilen.
                    Hur låter ditt bygge Robsarve?

                    Kollade på Amegas hemsida. Kul att dom satt fart igen.
                    Har några gula q-comp gold 60 liggande i källaren.
                    Dom var allt annat än kattskit där dom satt en gång i tiden.
                    Dock var jag inte lika impad av diskanterna som hörde till i det kittet.
                    Antar att det kan ha ändrat sig sen dess (ca 10 år sedan)

                    Tyvärr måste jag nog tycka att bilhögtalarfabrikanter generellt verkar vara dåliga på att lämna ordentliga specar på hemsidorna.
                    Amegas ribbons stog det inte en enda siffra om. Bara en bild.
                    Iaf jag är mer intresserad av frekvensregister och andra data än bara monteringshålstorlek och max output.
                    Ändå distar dom flesta rejält långt innan angivna siffror, vilket därmed ändå gör den knapphändiga infon helt värdelös.

                    However. Var i Sthlm kan man provlyssna Ribbons? Dom verkar helt klart lovande.
                    Har själv ett par pip ,samt ett par Pi 60 hemma.Det är just pip som jag tänkte prova i ena bilen som framsystem.

                    Har jämnfört dom mot mitt Seas lotus reference kit (hemma inne).Och det är helt klart klarare ljud i pip elementen (låter mer verkligt),dock vet jag inte hur det blir i bilen sen.Men det är det jag ska försöka jämnföra.

                    Fördelen för Seas är att dom låter mer kraftfullt (med tanke på att dom även ska höras när man kör).Medans pipen låter bättre ,men kan kanske bli lite för tunna i ljudet när man kör,Seas har ju 6.5" mellan/bas medans pipen bara har 5.25" mellan/bas.

                    Pip högtalarens element passar bra med tanke på att dom är på 5ohm.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bilhögtalare vs "Hemmahögtalare"

                      Jag slår vad om att pip spelar Strarkare än seas

                      Seas 6,8" är väldigt anfådda när man kommer ner under 70hz.. Då går det inte att spela så starkt med dem längre... För sq sammanhang så fungerar de väl helt okej ner mot 65hz i mina dörrar.

                      Ska bli kul att höra piP i bil. Vääääldigt kul
                      Last edited by Svetsare; September 24, 2009, 18:35.
                      Celestra VA Amps | Seas Lotus | N-Core Anthem | Alpine

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bilhögtalare vs "Hemmahögtalare"

                        Originally posted by Svetsare View Post
                        Jag slår vad om att pip spelar Strarkare än seas

                        Seas 6,8" är väldigt anfådda när man kommer ner under 70hz.. Då går det inte att spela så starkt med dem längre... För sq sammanhang så fungerar de väl helt okej ner mot 65hz i mina dörrar.

                        Ska bli kul att höra piP i bil. Vääääldigt kul
                        Tror du pip spelar starkare?,eller är du ironisk.

                        Seas är väl bara tänkta att spela ner till 75hz för att sen tas över av en bas,så jag kan tänka mig att dom blir lite stressade med lägre delning.

                        jag är också väldigt nyfiken på hur dom kommer låta i en bil,tyvärr kommer det ta ett tag.Har inte haft tid med bilstereobygge på ett tag,men snart så.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bilhögtalare vs "Hemmahögtalare"

                          Nja... Ino är ju känd för att tillverka högtalare som tål effekt så piP borde spela rätt stakrt med..
                          Celestra VA Amps | Seas Lotus | N-Core Anthem | Alpine

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bilhögtalare vs "Hemmahögtalare"

                            Originally posted by Välljudsfantast View Post
                            Har själv ett par pip ,samt ett par Pi 60 hemma.Det är just pip som jag tänkte prova i ena bilen som framsystem.

                            Har jämnfört dom mot mitt Seas lotus reference kit (hemma inne).Och det är helt klart klarare ljud i pip elementen (låter mer verkligt),dock vet jag inte hur det blir i bilen sen.Men det är det jag ska försöka jämnföra.

                            Fördelen för Seas är att dom låter mer kraftfullt (med tanke på att dom även ska höras när man kör).Medans pipen låter bättre ,men kan kanske bli lite för tunna i ljudet när man kör,Seas har ju 6.5" mellan/bas medans pipen bara har 5.25" mellan/bas.

                            Pip högtalarens element passar bra med tanke på att dom är på 5ohm.
                            Då vet ni vad jag menar. Mäktiga högtalare i min mening.
                            Svårt att tro att det går att få ngt bättre alls kontra pengen.
                            Tanken på att piP grejjar hela registret själv, får mig att tycka att det borde fungrera utmärkt utan stor baslåda i bilen.
                            Dock vete sjutton hur det blir när dom blir utan väggstöd.
                            Provade på kul att byngla in piP i bilen i går med kabinett och allt.
                            Till och med dom var stora plötsligt.
                            Måste nog säga att det bara lät sådär.
                            Vore kul att få höra hur ditt bygge låter i slutändan.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bilhögtalare vs "Hemmahögtalare"

                              Med tanke på att pip är gjorda för hemmabruk,så kanske dom inte alls presterar lika bra i bilen.

                              Har spelat in Seas kittet lite mer nu,och nu låter dom betydligt bättre än förrut.

                              Så nu har jag istället jämnfört dom mot Pi60,och dom låter mera likt Pi60,och det är ju ett gott betyg.

                              Blir lite fylligare ljud med Seas än pip,och det kan nog behövas i en bil,framför allt om man använder bilen,och inte bara står still.

                              Comment

                              Working...
                              X