Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

    Har filat vidare på dörrsidorna och dem är nu klara för att kläs med fleece och sedan plastas(tror jag )

    Gjort nya ramar för bakre delan av lådan som baffelns ena sida skall skruvas fast i:



    Gjort fäste för andra sidan av baffeln:



    Limning av stålringarna i bafflarna:







    Limmat+skruvat fast allt samt monterat stagning i mitten av bafflarna:











    Nu ligger dem på tork tills imorgon då jag tänkt fortsätta (om jag inte måste rycka ut på jouren jag har inatt ) Är lite osäker på hur jag skall fästa upp tyget emot det skarpa "vecket" på dörrsidan som är ovanför den främre högtalaren för att få det snyggt men jag får väl testa litet och se.
    Var och hämtade rattstyrningskablaget samt fiberkabeln till dvd:n idag också

    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #17
      Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

      Upptäckte idag att jag har gjort ett riktigt nybörjar misstag med dörrsidorna (Ni kan ju gissa vad jag gjort fel ). Blev att riva ned det jag byggt upp de två senaste dagarna och bygga upp på nytt .Tur var det iallefall att jag upptäckte det nu och inte sedan när det blivit plastade och ev t.o.m klädda , Ett steg frammåt och två steg bakåt , bilder kommer imorgon
      __________________________________________________ ______________________________-
      Som sagt fick för mig att provmontera dörrsidan en sista gång för att se lite hur jag kunde spänna upp fleecen och upptäckte då att handsfacket bara gick att öppna ungefär halvvägs , har ju provmonterat ett antal ggr innan men då inte haft handsfacket monterat i bilen så det hade jag inte tanke på då. Provade ut lite nya möjliga placeringar och kom till slut fram till att jag måste kapa bort utsticket i nederkant av dörrsidan som var efter dörrfacket för att få ned och bakåt midbasarna:



      Mallade upp och gjorde en ny ram runt främre delen av dörrsidan:





      Provade ut nya placeringen med dörrsidan(och handsfack) på plats:





      Skruvat fast bafflar och moddat bägge dörrsidorna:





      Började fila lite på en ram även runt övre delen av lådan då jag inbillar mig att det blir bättre/starkare om jag kan häfta fast fleecetyget ordentligt i mdf runtom alla kanterna innan plastning samt att ramarna när de limmas och skruvas fast även stabiliserar upp dörrsida och låda:



      Tycker faktiskt att den nya placeringen även blir snyggare och den gör att jag kommer kunna forma framsidan annorlunda så det var nog lite tur i oturen att det blev som det blev
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #18
        Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

        Har gjort klart "bågarna" och limmat(PL200)+skruvat fast dom och planen är att imorgon fräsa spår i baffeln för att häfta tyget i och sedan spänna över tyg och pensla det med polyester.
        Bilder ifrån ikväll:





        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #19
          Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

          Här kommer lite bilder ifrån dagens övningar
          Fräst spår i bafflarna:



          Spännt över fleece och häftat fast runt om:





          Häftat fast runt bafflarna:





          Lagt på över 0.5L polyester per dörrsida(de sög åt sig bra!):







          Det känns som att det kommer bli starkt och bra runt om i kanterna , där jag inte hade mdf att häfta i körde jag dubbla rader häftstift. Nu blandade jag polyestern med 2% härdare emot 4% som jag normalt kör med för att det inte skall härda för fort som Robsarve tipsade om.
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • #20
            Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

            Har ikväll lagt på glasfiber på ena dörrsidan , körde slut på polyester+glasfiber matta så det får bli en tur till biltema innan den andra kan plastas. Måste säga ett stort tack till Nonne för hans tips ang roller för polyestern och att vänta med alurollern till alla lager är pålagda , det funkade super bra och rekomenderas!
            Bilder:

            Ytan efter polyestern härdat på tyget hade mkt "noppror":



            Gick över en sväng med slipen för att ta ned det värsta för att inte få några luftbubblor under plastningen , var tur att jag lade på så pass mkt polyester för tyget kom inte fram ngn stans trots nedslipning :



            Mallat och klippt ut några lager glasfiber inför plastningen:



            Här är resultatet av första plastningen , nu ligger det 5 lager glasfiber på den stora ytan och 3-4 på de små ytorna:







            Hade lite glasfiber kvar så jag har förberett en del av bitarna till den andra dörrsidan:

            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • #21
              Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

              Nu är bägge dörrsidorna plastade , det ligger 8 lager glasfiber på stora ytan och 5 på de små och det känns stenhårt . En justering ang tidigare tips om plastning: Jag tycker det blev bäst och enklast att rolla ur luften efter vart 4:e lager pålagd glasfiber på stor yta och efter 2 lager på små , la jag uppåt 6-7 lager så blev det micro bubblor i plasten som var svåra att rolla ut.





              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • #22
                Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

                Så nu ligger hela "gamla" tråden uppe och det kan säkert vara en del konstigheter kanske då jag precis hann komma in och kopiera över den gamla tråden till Word innan Lazzats bilstereoforum stängde , jag har tagit bort alla gamla kommentarer osv så ni får nu gärna skriva nya
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • #23
                  Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

                  Hel skönt bygge
                  bräda ser ju ut som om den va orginal......alltså jävligt snygg, riktigt clean, me like alot!!
                  dörrsidorna e de bara å lyfta på hatten för, då detta ser ut å bli riktigt grymt!
                  keep it up!!
                  BronsMedlem

                  Comment


                  • #24
                    Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

                    Då fortsätter vi:

                    Fräst ur hålen för midbasarna:


                    Penslat bafflarna med polyester:


                    Gjort iordning kablaget till HU med rättfjärr adapter:


                    Slipat ned kontakten på optiska kabeln för att få den att passa i HU:n :


                    Försett den med kabelstrumpa:


                    En jäkla oreda med kablar blev det efter all original stereo+navi utrustning rivits ut i bagaget:
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • #25
                      Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

                      En jäkla oreda med kablar blev det efter all original stereo+navi utrustning rivits ut i bagaget:
                      0p Advanced Unlimited.

                      Pierre
                      SEASTREAMS GARAGE


                      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                      Comment


                      • #26
                        Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

                        Sedan ett gäng kanske lite tråkiga bilder på kabeldragningen till HU+ högtalarkablage

                        HU kablage draget under mittkonsol och bak:










                        Går här ihop med vä sidas högt kablar:




                        Högtalar kablage vä+hö sidan:








                        Också har allt landat i reservhjulsbaljan:
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • #27
                          Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

                          Miiiiiiiiii si like it!

                          Jag funderar starkt på att hänga upp mig själv och be någon piska mig eftersom jag missade den här bilen i Bålsta!

                          Nåja, det kommer väl flera chanser!
                          sigpic

                          What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

                            Originally posted by Horsyhorse View Post
                            0p Advanced Unlimited.

                            Pierre
                            Nu ser det kanske inte ut som på bilden längre........
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • #29
                              Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

                              Originally posted by PhoenixG View Post
                              Miiiiiiiiii si like it!

                              Jag funderar starkt på att hänga upp mig själv och be någon piska mig eftersom jag missade den här bilen i Bålsta!

                              Nåja, det kommer väl flera chanser!
                              Tack! Det blir det garanterat , på ngn fika kväll hos Pierre kanske
                              "Sound by Hewi"

                              Blue eMotion by heWi

                              Comment


                              • #30
                                Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

                                Originally posted by Hewi View Post
                                Nu ser det kanske inte ut som på bilden längre........
                                Nej värre

                                ps Supran gjorde ett riktigt lyft i pickupen Hewi ds
                                SEASTREAMS GARAGE


                                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                                Comment

                                Working...
                                X