Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Projektforum

Projektforum Visa upp ditt bilstereo-bygge!

Reply

Thread Tools
Old July 1st, 2019, 00:34   #11
Lillalilja
Senior Member

Lillalilja's Avatar

Default Re: Enklare uppgradering i MB W204 C220 2009

Inte blivit mycket gjort på sistone, varit en hel del jobb & även en roadtrip över förra helgen. Haft lite problem att få rätt adaptrar för ISO-kablaget, beställde online först med rattstyrning men råkade bli fel (jag har pre-facelift men beställde facelift), med det kablaget startade inte stereon alls. Var inne på lokal butik och beställde nytt kablage men såklart blev det utan doningen för rattstyrning. Med det kablaget i startade ändå inte stereon, provade lite felsökning och skiftade plats på gul & röd kabel så nu spelar stereon, men man måste manuellt stänga av den. Vet ej om tändningsströmmen var för svag eller varför den inte ville slå på... Beställt för tredje gången så då hoppas jag det funkar direkt ur box...

Varit dålig på att fota i helgen dessvärre. Lyckades även få bilen inlåst! Brukar åka till en stor parkering i närheten, bredvid en park som stänger grinden 9. Jag var mitt i felsökning av stereon och ville koppla in den innan roadtripen så glömde bort tiden, kvart över 9 åker jag ut men då är det redan låst, utan att någon parkeringsvärd har kollat om någon var kvar inne. Inget nummer eller skylt för när parken öppnade så bara att börja promenera...

Vilken bamseklums med cd-växlare

Passat in lådan lite mer samt borrat hål för infästning. Har klurat lite över hur jag skulle få till en snygg vinkel i överkant, fick bli den här lösningen +finjustering med spackel. Lyckades givetvis beställa mer polyester till min gamla adress så får se hur jag löser det.

Old July 10th, 2019, 00:58   #12
Lillalilja
Senior Member

Lillalilja's Avatar

Inte haft semester ännu men försökt piilla lite varje dag efter jobbet senaste veckorna. Valde att köpa ny HU (Alpine 193 BT) för att få Bluetooth som min gamla 117RI inte hade, samt att det kändes ändå bättre att få lågnivå ut istället för att titta på en omvandla högnivå. Haft en del strul med att jag fått fel ISO-kablage vid beställning två gånger, så har hittills gjort en tillfällig kabeldragning för att få den spela åtminstone, dessvärre sparas inte minnesinställningarna så har inte tweakat något. Åtminstone passade "facia" adaptern för stolsvärmen hysfat (osäker på svenska ordet).

Lådan för frontsuben börjar ta form, men det går sakta eftersom det är första gången jag plastar, samt att jag inte har tillgång till några elverktyg mer än en batterimaskin så jobbar med hederliga verktyg...

Köpte även ett par billiga Peerless 2" bredbandare, bara för att testa en idé jag hade att montera dem över segelpanelen där diskanterna just nu sitter för att få en högre ljudbild. Gillar ljudbilden, men just dessa lät mest skräp som väntat. När frontsuben är på plats kan jag dock mycket väl tänka mig att prova en sån montering, och kombinera med JL 6,5" som nu är monterad och köra dem som rena midbasar.

Jobbade ikväll med att påbörja bafflar för kommande 8" frontsub. 6mm MDF som jag kommer limma tre lager, för att få till en nersänkt baffelring (fanns ingen i UK/Irland som sålde dessa online)

Limmade ihop 2x6mm MDF inför håltagning

Lådan kommer bli väldigt grund men bör få plats, kommer nog stjäla lite benutrymme för passagerare men det är jag villig att uppoffra Syns även här att jag börjat dra RCA kablar i strumpa, så jag kan förbereda när jag monterar stereon färdigt inklusive rattkablage.
Old July 10th, 2019, 09:06   #13
Nordenmark
Senior Member

Nordenmark's Avatar

Rep Power: 305 Nordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to behold

Det går framåt!
Old August 4th, 2019, 22:37   #14
Lillalilja
Senior Member

Lillalilja's Avatar

Quote:
Originally Posted by Nordenmark View Post
Det går framåt!
Visst gör det, lite i taget! Har varit dålig på att uppdatera då jag främst pysslat korta stunder efter jobbet och det inte känts som det är något som är värt att lägga upp bilder på, men nu i helgen har jag kunnat pyssla en heldag så har kommit vidare en del.

Har byggt träram med hjälp av blandarpinnar jag köpte för målarfärg. De var raka ca 30 cm långa, jag la de i blöt och tejpade fast mot en stor rund burk med proteinpulver för att få till hyfsat rätt form utan sprickbildning, som sedan limmades fast på lådan.

Flera lager har lagts nu, och känner att jag även fått in snitsen för att undvika luftbubblor då jag fått göra om en del från början, men nu har jag även 'rätt' polyester som gör det mycket mer lättjobbat. Tror min glasfibermatta är tjockare än den som många använder från Biltema. Tror jag lagt 5 lager som tjockast i botten och där är ca 15 mm tjockt nu.

Kapade ur nedre delen då jag insåg att jag kommer behöva aningen mer plats för att klämma dit 8" baffel

Provmontage:

Blir redigt kaos i bilen så fort man ska stöka eftersom jag gör all bearbetning inne i kupén:

Såhär långt har jag kommit i dagsläget:

Är i princip redo att spänna över fleecemattan och plasta fast baffeln, får nog bli nästa helg. Kommer behöva spackla en del dock för att möta upp linjerna i inredningen på ett snyggt vis. Antar att det är bättre att lägga på plasten så att den fäster mot träet ordentligt och spacklet uppepå det? Skulle egentligen föredra att göra spacklingen direkt mot träet för att bygga grunden korrekt men är rädd för att plasten inte kommer fästa på spacklet.

Last edited by Lillalilja; August 5th, 2019 at 21:28.
Lillalilja is offline   Reply With Quote
Old August 13th, 2019, 20:56   #15
Lillalilja
Senior Member

Lillalilja's Avatar

I början var det lite tjurigt att undvika luftfickor mellan varven men börjar få in takten! Mätte upp med vatten för att se ungefär vart jag hamnade, fick till ca 10 liter men då kan jag inte fylla ända upp eftersom att framsidan inte är gjord - landar uppskattningsvis på runt 12-13 liter netto. Noterade dock att det läkte vatten i ett hörn så valde att ta bort ringen och lägga på nåt lager till. Vet inte vad som är bra riktlinje men börjar vara runt 10mm tjockt runtom nu och den börjar få respektabel vikt för så liten volym.

Nog redo att plasta fast baffeln nu. När jag spänt över fleecetyget, är det bäst att dränka det i polyester och låta det härda till sig, eller är det bara att köra på med glasfiber direkt på fleecen? Tänker om eventuell risk att det slår sig osv.

Old August 15th, 2019, 19:25   #16
Oloof
Senior Member

Oloof's Avatar

Rep Power: 182 Oloof is a name known to allOloof is a name known to allOloof is a name known to allOloof is a name known to allOloof is a name known to allOloof is a name known to all

Dränk fleecen först i polyester och låt härda för att sen efter lägga på glasfibern!
Jag hade försökt rikta suben mer nedåt mot golvet istället om det går.
Oloof is offline   Reply With Quote
Old August 15th, 2019, 21:01   #17
Lillalilja
Senior Member

Lillalilja's Avatar

Quote:
Originally Posted by Oloof View Post
Dränk fleecen först i polyester och låt härda för att sen efter lägga på glasfibern!
Jag hade försökt rikta suben mer nedåt mot golvet istället om det går.
Låter rimligt, lär nog vara lättare att lägga på glasfiber när det finns en botten. OK, har faktiskt flyttat ut det övre staget ca 5mm för bättre vinkel mot kanterna, kanske får se över att vinkla ner ytterligare. Är det månntro nån form av hörnladdning som eftersöks...?
Old August 15th, 2019, 21:11   #18
Oloof
Senior Member

Oloof's Avatar

Rep Power: 182 Oloof is a name known to allOloof is a name known to allOloof is a name known to allOloof is a name known to allOloof is a name known to allOloof is a name known to all

Quote:
Originally Posted by Lillalilja View Post
Låter rimligt, lär nog vara lättare att lägga på glasfiber när det finns en botten. OK, har faktiskt flyttat ut det övre staget ca 5mm för bättre vinkel mot kanterna, kanske får se över att vinkla ner ytterligare. Är det månntro nån form av hörnladdning som eftersöks...?
Ja precis det jag tänkte på!
Oloof is offline   Reply With Quote
Old August 15th, 2019, 22:21   #19
Lillalilja
Senior Member

Lillalilja's Avatar

Quote:
Originally Posted by Oloof View Post
Ja precis det jag tänkte på!
Intressant, vill minnas att jag läst något om det för längesedan. Kan jag anta då att den bruna pilen är mest önskvärt? Vill minnas att det ungefär är grå pil som var vinkeln vid första monteringen.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Hörnladdning.jpg
Views:	12
Size:	25.3 KB
ID:	20853  
Old August 16th, 2019, 23:15   #20
Lillalilja
Senior Member

Lillalilja's Avatar

Fin inledning på helgen; kunde låna en p-plats på hemmaplan (istället för gata/ allmän parkering), strålande sol, en toppenfin irländsk stout som vunnit guldmedalj x2 samt stereopyssel!

Last edited by Lillalilja; August 18th, 2019 at 22:15.
Lillalilja is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules