Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Projektforum

Projektforum Visa upp ditt bilstereo-bygge!

Reply

Thread Tools
Old February 5th, 2019, 14:39   #1
ThomHall
Member

ThomHall's Avatar

Default Ljudbygge i AMG GT Vision replika

Denna tråd kommer handla om ett utav delprojekten i mitt bygge av en AMG GT Vision replika, nämligen bygget av dess ljudsystem.
För detaljer kring själva bilbygget se följande länk: AMG GT Vision.

Lite kort om ljudsystemet utan att gå in för djupt på exakta specar så kommer den bestå utav följande:
  • Mediaenhet baserad på Raspberry Pi och Hifiberry DAC+ Pro (interface genom 10" display och Kodi Car Carbon Skin)
  • DSP från Audison (Bit One)
  • Fyra separata slutsteg, varav ett monosteg (GAS Pro 1000.1), ett 2-kanals (Kicker KX 200.2) och två 4-kanals (Kicker CX 300.4 samt JBL GTR-104)
    (uppdatering: har bytt ut de båda Kickerstegen till ytterligare en JBL GTR-104'a)
  • B2 Audio CC8 subbas i, troligen, sluten 20L låda
  • 1 par 7" midbasar i portad låda i vardera dörr (ändrat till: Audison AV6.5)
  • 1 par 4" mellanregister i vardera dörr (ändrat till: Audison AV3.0)
  • 1 par banddiskanter (Dayton Audio PT2C-8) - (uppdatering: ändrat till Audison AV 1.1)

Tanken jag har med de separata slustegen är att i detalj kunna styra allt från DSP'n. Samt så vill jag ha flexibilitet till ändringar framöver.

Kupén i bilen är ganska liten i förhållande och det finns ganska mycket pulver i detta system så min förhoppning är att det ska bli en upplevelse att lyssna på sköna beats i bilen
Det som bla skiljer detta bygge från "vanliga" bilar är att det inte finns någon flexande plåtkaross. Karossen är rakt igenom gjord i Epoxi sandwich, ca 6 mm tjock, så den är brutalt mycket styvare mot flex än en vanlig bilkaross.

Mer info kommer inom kort..... Dock får ni ha överseende med att det kan ta en del tid mellan uppdateringarna

Har även ett litet mindre ljudbygge på G ("den ultimata" sound / mediabaren, typ) som kopplar lite till billjudbygget då det har nästan samma huvudenhet, samt delar ett utav elementen. Dock har soundbaren ett inyggd förstärkarsteg och DSP från B&O/Hifiberry: https://www.minhembio.com/forum/inde...owtopic=337686

Last edited by ThomHall; February 15th, 2019 at 19:54.
ThomHall is offline   Reply With Quote
Old February 5th, 2019, 15:50   #2
henkz
Senior Member

henkz's Avatar

Rep Power: 208 henkz has a spectacular aura abouthenkz has a spectacular aura abouthenkz has a spectacular aura about
Default Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

satan vilket ballt projekt
Tummen upp!
Old February 5th, 2019, 17:46   #3
ThomHall
Member

ThomHall's Avatar

Tackar .... Har nu precis hämtat ut 1'a komponenten till ljudbygget.. Visade sig vara JBL GTR-104 steget som kommit... Ser mkt gediget ut.. Dock vet jag inte hur jag den lilla fjärrstyrningen och bluetooth kommer till användning i detta bygge....

Nedan kan föregående lösning med Focals element ses med en 10 tummare bak och 6.5" 2-vägs kitsystem fram (kan skymta i dörren):

Här nedan syns 10" skärmen och ett 1'a utkast på huvudmeny.. Grovt utkast ... (baseras på Kodi med Carbon skin)

Last edited by ThomHall; February 5th, 2019 at 19:35.
Old February 6th, 2019, 16:57   #4
Nordenmark
Senior Member

Nordenmark's Avatar

Rep Power: 305 Nordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to behold

Coooooolt bygge!
Är det en sådan Merca som Bruce Wayne/Batman har när rollen spelas av Ben Afflect? Kan det vara Justice League kanske som den filmen heter.
Old February 7th, 2019, 08:24   #5
ThomHall
Member

ThomHall's Avatar

Ja precis... Kommer dock inte bli identisk utan en del kommer såklart skilja, ffa inredningen som jag inte har CAD på.. Men kanske mest uppenbart fälgarna, samt färgval etc...

Last edited by ThomHall; February 7th, 2019 at 08:41.
Old February 11th, 2019, 18:32   #6
ThomHall
Member

ThomHall's Avatar

Har fått lite delar till bygget. Här nedan visas en axplock.... Subbasen är sjukt fet, i mina mått mätt .. 7" basarna ser helt klart ok ut med

Min nuvarande tanke är att bygga sluten låda till 8"-aren och portad till vardera 7"-are... Eller skall jag gå på portat på subbasen? Vill ju ha snärtig o snabb bas så jag gissar sluten är vägen att gå.. Men samtidigt vill jag ha djup... Har 650W RMS att driva basen med.

Ngn som har tips?

Last edited by ThomHall; February 11th, 2019 at 18:37.
Old February 11th, 2019, 20:40   #7
ville91
Senior Member

Rep Power: 0 ville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these parts

Quote:
Originally Posted by ThomHall View Post
Har fått lite delar till bygget. Här nedan visas en axplock.... Subbasen är sjukt fet, i mina mått mätt .. 7" basarna ser helt klart ok ut med

Min nuvarande tanke är att bygga sluten låda till 8"-aren och portad till vardera 7"-are... Eller skall jag gå på portat på subbasen? Vill ju ha snärtig o snabb bas så jag gissar sluten är vägen att gå.. Men samtidigt vill jag ha djup... Har 650W RMS att driva basen med.

Ngn som har tips?
Bygg två lådor och testa?😊
Men portade lådor brukar vara mer lättdrivna än sluten låda
ville91 is offline   Reply With Quote
Old February 11th, 2019, 23:06   #8
ThomHall
Member

ThomHall's Avatar

Sitter och leker lite med winISD... Provar med en portad först för B2'an... Har en låda skapad i programmet på 30L och tunad till 32Hz. Subsonic filter vid 28 Hz. "Enda" problemet verkar vara trade-offen mellan portaren/längden och max lufthastighet. Vill ju undvika flåsljud allt för tidigt. Verkar behöva en diameter på ca 14 cm vilket ger en längd på 140 cm... Svårt att få plats med
Old February 12th, 2019, 05:36   #9
ville91
Senior Member

Rep Power: 0 ville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these parts

Quote:
Originally Posted by ThomHall View Post
Sitter och leker lite med winISD... Provar med en portad först för B2'an... Har en låda skapad i programmet på 30L och tunad till 32Hz. Subsonic filter vid 28 Hz. "Enda" problemet verkar vara trade-offen mellan portaren/längden och max lufthastighet. Vill ju undvika flåsljud allt för tidigt. Verkar behöva en diameter på ca 14 cm vilket ger en längd på 140 cm... Svårt att få plats med
Skulle föreslå 30 liter 75cm2 och 36 cm lång
ville91 is offline   Reply With Quote
Old February 12th, 2019, 08:39   #10
ThomHall
Member

ThomHall's Avatar

ok tack.. Skall kolla på den lösningen

Thread Tools

Posting Rules