Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Projektforum

Projektforum Visa upp ditt bilstereo-bygge!

Reply

Thread Tools
Old August 14th, 2019, 20:29   #21
Nordenmark
Senior Member

Nordenmark's Avatar

Rep Power: 305 Nordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to behold
Default Re: Saab 9-3 SS -03 "Aeroflot"

Quote:
Originally Posted by Nonne View Post
Fy dig, du som gammal bilstereoreparatör borde veta att man inte använder sockerbitar på flertrådiga kablar.

Denna bild kommer ALDRIG att släppa från min Nordenmarkiska näthinnedel
Jag tänkte, kanske, fixa det men jag vill ju inte förstöra din bild av mig. Så det får vara så tills vidare...
Old August 14th, 2019, 22:04   #22
Nattlorden
Senior Member

Nattlorden's Avatar

Quote:
Originally Posted by Eazy View Post
Jag har gjort detsamma på ett par av kablarna som går in i mitt nya steg, men jag har en ursäkt Lodet tog slut, så det är bara tillfälligt. Ska fixa det sen.

Som jag frågade i min byggtråd, har någon mätt upp skillnaden i motstånd mellan att löda och använda en sockerbit? Jag har ingen mätutrustning så jag kan inte göra det själv. Killgissning från mig är att du inte kan mäta upp någon skillnad alls till lödda kabelns favör. Med mina lödningsskill kanske jag ändå skulle använda sockerbitar till allt :P
Det har nog snarare med risken för en skruv att skruva ur sig över tiden.... nymonterad finns det nog inte mycket att klaga på.
Kablar: Supra, Gladen
Ljuddämpning: Stinger, Biltema
Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io
Nattlorden is offline   Reply With Quote
Old August 14th, 2019, 22:38   #23
Eazy
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Nattlorden View Post
Det har nog snarare med risken för en skruv att skruva ur sig över tiden.... nymonterad finns det nog inte mycket att klaga på.
Allting vad gäller ström sitter ju skruvat. I säkringar, terminaler på steg osv. Så av den anledningen ser jag inte att det skulle vara ett problem.
Eazy is offline   Reply With Quote
Old August 15th, 2019, 09:31   #24
Nonne
Senior Member

Nonne's Avatar

Rep Power: 627 Nonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond repute

Quote:
Originally Posted by Eazy View Post
Allting vad gäller ström sitter ju skruvat. I säkringar, terminaler på steg osv. Så av den anledningen ser jag inte att det skulle vara ett problem.
Problemet är att man inte använder ändhylsor, när du skruvar ner i en flertrådig kabel så både drar du av kardeler och även pressar ner skruven emellan kardelerna.
Då spelar det inte någon roll att du har en grov kabel, den är både skadad och ett antal procent av kabelarean är inte under press.

Man FÅR inte försvara sockerbitar, det är samma som att försvara att FlippFlopp går att använda när man spelar fotboll.

Flertrådiga kablar ska pressas .... punkt!

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen, STEG, RS Audio och Audio System
Gilla oss på Facebook för att ta del av nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även besserwisser
Nonne is offline   Reply With Quote
Old August 15th, 2019, 18:57   #25
Eazy
Senior Member

Quote:
Problemet är att man inte använder ändhylsor, när du skruvar ner i en flertrådig kabel så både drar du av kardeler och även pressar ner skruven emellan kardelerna.
Då spelar det inte någon roll att du har en grov kabel, den är både skadad och ett antal procent av kabelarean är inte under press.

Man FÅR inte försvara sockerbitar, det är samma som att försvara att FlippFlopp går att använda när man spelar fotboll.

Japp, ändhylsor och sen rätt in i sockerbiten
Eazy is offline   Reply With Quote
Old August 15th, 2019, 19:07   #26
Nattlorden
Senior Member

Nattlorden's Avatar

Quote:

Bra info!

På den andra punkten så har jag skjutit en straff mot en U-21 landslagsmålvakt (sedermera reservmålvakt i allsvenskan) med trätofflor. Gick skitbra.... han tog tofflan och fotbollen gick i mål.
Kablar: Supra, Gladen
Ljuddämpning: Stinger, Biltema
Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io
Nattlorden is offline   Reply With Quote
Old August 15th, 2019, 20:09   #27
Nordenmark
Senior Member

Nordenmark's Avatar

Rep Power: 305 Nordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to behold

Quote:
Originally Posted by Nattlorden View Post
Bra info!

På den andra punkten så har jag skjutit en straff mot en U-21 landslagsmålvakt (sedermera reservmålvakt i allsvenskan) med trätofflor. Gick skitbra.... han tog tofflan och fotbollen gick i mål.
Old September 26th, 2019, 00:29   #28
Rambod
Member

Quote:
Originally Posted by huSSe View Post
Köp en lite bättre lödkolv så blir det bra. Mina
Lödskills var skit dåliga innan. Men nu har jag tillomed
Vågat att köpa lite kabel på min harley o löttt in både blinkers och motstånd. Lättare att löda med bra grejer.
Quote:
Fy dig, du som gammal bilstereoreparatör borde veta att man inte använder sockerbitar på flertrådiga kablar.

Denna bild kommer ALDRIG att släppa från min Nordenmarkiska näthinnedel
Nordenmark vad som händer här Du är ju vår gammal magister inom bilstereo. Tonny har rätt fy...
Rambod is offline   Reply With Quote
Old September 28th, 2019, 19:29   #29
Nordenmark
Senior Member

Nordenmark's Avatar

Rambod, snygga installationer har aldrig varit min grej, att få tekniken att fungera däremot är en utmaning jag gillar.

Hur låter din bil då?
Old October 1st, 2019, 08:58   #30
toolazy9-3
Member

De va anledningen att jag valde en -07 men hade lite tur med att den kom på blocket.

Sen tänkte jag säga att just de högtalar hållare är den ända som klarar eftermarknads.
De finns 3 olika vad jag sett.

Den du har. Den som är på bilden nedan. Sen finns de en till som är rund men med plasten du fick ta bort
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	43D99BF9-94AF-4937-921E-06543BAC9EE6.jpg
Views:	29
Size:	87.1 KB
ID:	20899  
toolazy9-3 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules