Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQW: TransFårrden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SQW: TransFårrden

    Du använde en av mina lösningar oxå Fan vad bra det blir Johan!!
    Skare låta skare låta högt!

    Comment


    • Re: SQW: TransFårrden

      Originally posted by T-Micke View Post
      Kul bygge

      Jag hoppas att jag får tillfälle till en provlyssning någon gång i framtiden
      Mvh Micke
      Löser vi


      Originally posted by JäSper View Post
      Du använde en av mina lösningar oxå Fan vad bra det blir Johan!!
      ah, utan den där regeln att vila basen på hade det vart brutalt mer klämda fingrar än det blev...
      Bra grej!

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • Re: SQW: TransFårrden

        Mors!

        Så här såg det ut på en bild för en tid sen. Notera lödkolven vid bakdörren. Strömmen slangas från motorvärmaren, för att löda ihop lite kablage på plats.


        I detta läget är det skarvar från kablaget som går under mattan i bilen, som skall mäta V+ på det stora basslutsteget, direkt på plintarna. Här skarvas även remote från HU upp till DSP.
        Frihandslödning, sittandes på en isplätt på knä med bilinredning under är väl, så att säga inte optimalt varken ur säkerhetssynvinkel eller som arbetsställning



        Tipset för att skapa buget ”kabelhållare” är häftpistol + buntband, som syns enligt bild. Uppenbarligen ska jag klippa av resterna av stripsen som sticker ut överallt.
        Är redigt glad jag tänkte till när jag köpte RCA kabel. Tänkte att om man fläskade på och köpterejält långa RCA kablar skulle man inte bli begränsad av dem vid DSP montage. Vid första montaget hade jag klarat mig med 20cm långa kablar... men nu! Gösses göttans
        Här slog det mig inte förrens allt var fastskruvat att jag likagärna kunnat dunka upp lite päls på trät först, för att göra det lite trevligare. Men ptja, det kommer covers som går rakt ut mot dörren vid slutet av badlådan i alla fall, så det kommer se tillräckligt tokigt ut i alla fall när man öppnar dörren.. (Om nu någon tok skulle få för sig att fråga om det här).



        // Surk

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: SQW: TransFårrden

          Mors boys!
          Bygget tar sig frammåt!

          En hel del meck har lyckats lösas helt ”nyss” känns det som

          Jordning av batteribanken är löst, jag kör 2st 50kvadrat till var sin ”bältesspännarbult”. Med en liten metallborste på skruvdragararen kunde man börja göra det plåtrent.
          Det är lite oflyt man inte har en bättre anläggningsyta än så här, men med två stycken känns det helt klart som jag är hemma




          Så tog jag tag i mina sidocovers och spacklade ytterligare något lager, och städade upp kanterna betydligt bättre än tidigare:



          Sen gav jag mig i kasst med att klä dem, invigde 3M Lim 74 (har jag för mig det heter?). Det bet så in åt helvette bra. Sjukt trevlig produkt.
          Tyget är resterna av den fake-alacantran som tidigare var avsedd för taket, men som lades ner som projekt.
          Till att klä de här panelerna med blev det däremot guld!





          Sedan tog jag tag i att märka upp och klä den stora coverplattan på baksidan baslådan.
          Den är tänkt att fungera som kabeldöljare och steghållare
          Snålheten slog till och jag fick för mig att hålla lite på innehållet i nära nog 250pix per sprayburk av 3M limmet, så jag åkte till biltema och plockade upp en halvliter av deras kontaktlim.
          Något av det absolut mest värdelösa jag vart med om.
          Det sjönk in rakaspåret i MDFen, ingen vettig bindande yta kvar alls.
          Att stå och torka ett par minuter för att få lagom klibbighet och lägga fast materialet var inte tal om. Det här var ett RACE för att få ut tillräckligt mkt innan det torkade så mkt så det var kört.
          Fascierande nog insåg jag inte hur illa det här höll på att bli så jag fortsatte....

          Några ställen blödde det igenom en smula, men det tycks så här långt i alla fall ha bitit bättre än väntat...
          Magiskt. Men på en styva 4dl kontaktlim på knappt en kvadratmeter yta... är rätt så vansinne.
          Rekomenderas icke!

          Då det är ett harregösses antal hål, är det enklast att märka upp så man slipper ”tänka” när det väl är dags och man skall få gjort saker. Dvs, en kort notis om vad varje hål är för ngt, på baksidan så jag kan se detta enkelt när skivan ”fälls upp”.

          Till hjälp va detta ställde jag skivan upp för att slippa böjja sig hit och dit:



          Så här kunde det se ut:



          Sedna blev det dags att städa upp hålen lite lagom. Till detta har jag sedan tidigare passat på att hämta hem en samling skalpeller på ebay.
          Tröstlöst trött på riktigt dåliga brytbladsknivar (har väl snålat för mkt?), så tänkte jag ge det här en chans.
          http://www.ebay.com/itm/10pcs-11-Car...item27ca2f9644
          18 spänn för 10st, ptja, om de inte sprängs efter en decimeter kan jag tycka det är gott värde nog...




          Med en liten överbliven stump som mall passde jag på att trimma till kanterna på de genomföringar som var avsedda för ström.



          De andra som skall hålla RCA/remotes/högtalarkabel karvade jag inte rent i kanterna (alla utom en då jag fick ett hjärnsläpp av rang...)
          Som fick sig en liten lagning



          Slutresultat här:



          Det tar sig!

          Mvh Surk

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • Re: SQW: TransFårrden

            Blir ju riktigt bra det där! Helt klart ett spännande bygge! Men är det bara två lager skiva i baffeln? Tänkte på skruvarna, du skulle ju haft så långa att dom går igenom allt material.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • Re: SQW: TransFårrden

              Originally posted by ChriZtoffer View Post
              Blir ju riktigt bra det där! Helt klart ett spännande bygge! Men är det bara två lager skiva i baffeln? Tänkte på skruvarna, du skulle ju haft så långa att dom går igenom allt material.
              Baffeln är trippelx18mm. Som du ser på baffeln, har jag fått <nog> av skruv som går igenom allt material

              De här är riktigt grova, det var precis de gick ner i hålen på basen. Skulle lagt en bild på de vanliga skruven jag kört med annars som jämförelse.

              Men visst, klart det hade gått att ha längre skruv. Men dessa garanterar jag gör jobbet utan att blinka!

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • Re: SQW: TransFårrden

                Mors!
                Som hintats om i ett par inlägg har det varit rätt duktigt tröstlöst med strul kring batteribanken och att få till fakegolvet.
                Lösningen för att få plats med batterierna uppräta så som nyligen visats var att lägga en ram på det gamla locket, och helt enkelt höjja ”högsta höjden” med en materialtjocklek, 18mm.
                Första gången jag kapar trekantslist och behöver ta hänsyn till hur de skall docka ivarandra. Visade sig vara krångligare än jag trott. Blev ett par kapade längder och undrade hur det kom sig jag aldrig fick ett konsekvent resultat.
                Läge att stanna upp, koppla in skallen och tänka till.
                Tricket är att markera vilken del av trekantslisten som är att betrakta som ”neråt” eller någon referensriktning, och sedan byta vinkel på sågen från -45 till +45 grader vid kapandet av varje längd.
                Vips, inga problem och det kom ut ett rimligt resultat:



                Det visade sig vara lika högt i båda ändar, 32cm, men skiljde på 8mm i längd mellan över och underkant. Således tog det en del trixande innan jag fick till en platta som hade duglig passform.
                Till min hjälp, min hemmasnickrade cirkelsåg jigg. Vad i gösses man gör utan en sådan här begriper jag inte!





                Dags att kapa till tyg. Trött på att hålla ordning på sladdriga stora bitar tog jag rätskivan och nöp fast med två tänger. Snabbt, enkelt och problemborttagande.



                Sedan kläddes luckan först. Blev rätt okay, och en god hög bättre än mkt annat på senare tid.
                Först ett snabbt visp med en slut-svart burk för att få en känsla av vart konturerna låg.





                Sen var det dags att lösa hela golvet. Nervöst som fan när jag lägger på locket för att se hur det kommer passa med de här extra materialtjocklekarna...
                Först lägger jag på locket åt fel håll (kom ihåg det var skevt med ett par mm!) och mkt riktigt passar det illa. Så biter jag mig i tungan och hoppas det är åt fel håll och vänder.... provar igen...
                Passformen är så djävla bra jag inte ens vågar tro att det är sant! Det var så man hoppade och dansade runt!







                Sjukt nöjd grabb !

                Surk

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: SQW: TransFårrden

                  Nu hade det varit bra med en like knapp
                  Nice passform!!

                  Comment


                  • Re: SQW: TransFårrden

                    Tackar!
                    Ja, Det är ju storleksordningen 1k visningar per komentar på senare tid

                    -> Till alla er som läser men inte ger till känna, det uppskattas deluxe med ett par ord här och var.
                    Jag bygger inte för tävling, bygger inte för att bli demokung, utan bygger för mitt eget hobbymeckandesintresse. Och ärligt talat, en stor del av det hänger ihop med intresset av att driva en bygglogg här.

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • Re: SQW: TransFårrden

                      Lite tror jag du kan ta det som en komplimang faktiskt. Mycket funderingar om vad som kan vara rätt å fel från din egen sida redan och utförliga förklaringar gör att det inte finns så mycket att fundera och kommentera om
                      Tycker helt klart du har en kanon tråd och väldigt bra med info och bilder både på det som gått bra, men även det kluriga! Stor tumme upp!

                      Comment


                      • Re: SQW: TransFårrden

                        Originally posted by Peppe_e View Post
                        Lite tror jag du kan ta det som en komplimang faktiskt. Mycket funderingar om vad som kan vara rätt å fel från din egen sida redan och utförliga förklaringar gör att det inte finns så mycket att fundera och kommentera om
                        Tycker helt klart du har en kanon tråd och väldigt bra med info och bilder både på det som gått bra, men även det kluriga! Stor tumme upp!
                        Håller med!!!
                        -När smaker en blues som bäst?
                        -Hvaergang!

                        Keep The Devils music alive.

                        Alcohol does not make you FAT-it makes you LEAN........against tables, chairs, floors, walls and ugly people.

                        Comment


                        • Re: SQW: TransFårrden

                          Jag tycker att det är jäkligt kul att följa tråden, det ger inspiration.
                          Många bra tips, och förklaringar om varför det utförs på ett visst sätt.
                          Bra och utförligt beskrivet, med både med- och motgångar.
                          Denna tråd och några till är de jag följer med störst intresse

                          Mvh Micke

                          Comment


                          • Re: SQW: TransFårrden

                            Originally posted by zrken View Post
                            Tackar!
                            Ja, Det är ju storleksordningen 1k visningar per komentar på senare tid

                            -> Till alla er som läser men inte ger till känna, det uppskattas deluxe med ett par ord här och var.
                            Jag bygger inte för tävling, bygger inte för att bli demokung, utan bygger för mitt eget hobbymeckandesintresse. Och ärligt talat, en stor del av det hänger ihop med intresset av att driva en bygglogg här.
                            Jag är en av de som läser/följer denna logg och säger nu att det ser väldigt snyggt ut! Håller själv på lite i både min/brorsans bil och hjälper även andra. Men allt är som du skrev för egen hobbys skull. Kul att följa och se hur fortsättningen blir!
                            100 ah Generator
                            Banner Running Bull 74ah
                            Kenwood KDC-BT92SD
                            Massive Audio T44 *2
                            Horndiskanter * 4
                            Massive Audio PK6S *4
                            Massive Audio CAP4 *2
                            Massive Audio N3 Monoblock
                            Massive Audio NX4 Fyrkanal
                            Massive Audio SUMMO64 *4

                            Comment


                            • Re: SQW: TransFårrden

                              snygg passform på det där

                              Comment


                              • Re: SQW: TransFårrden

                                Här har du ännu en smygläsare Kanonbra bygge och följer regelbundet! Det är både inspirerande och motiverande Keep up the hard work.

                                Comment

                                Working...
                                X