Announcement

Collapse
No announcement yet.

Escalade - Tungung Style

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Escalade - Tungung Style

    Tjena boys!

    Dags för min första bygglogg. Delar av det kommer nu, mer i takt med tid och pengar (och uppmuntran ).

    [ ]Distributions skenor för ström
    [] Baffel för dubbel 6.5” i dörr
    [] Måla högtalargaller och
    [/] Installera ny generator

    Elektronik:
    3x Running Bull 75Ah.
    Dual bracket kit, DC alternator 270XP. (130A orginal + 270A)
    2x 53kvadrat strömkabel front-> back.
    (#) x 200A säkringar + säkringshållare från Hollywood.
    2x ca 22cm Aluminium Skenor som distblock.

    1x SoloX 18” drivs av:
    2x Rockford Fosgate t20001bd (2x2300wrms i 2 ohm)
    2x Kicker 6.5DS i bakdörrar
    2x Infinity reference 6.5" koax i framdörrar:
    1x Blaupunkt GTA 460, får signal av:
    1x Alpine 9882Ri


    Först ut en sneackpeak på kärran:


    Det första som gjordes var att bygga ett fake innergolv. Dels för att kärran är 7sitsig, och det var massor av fästanordning för baksäten som var fula hål. ...Jag inte köpt denna kärran som familje bil precis.... Innergolv i 22mm golvspån. Fastbultat i gamla lastförankringshålen (M10 bult). Ovanpå ligger en bagagematta i plast. Meningen med ett fakegolv var; estetik, praktiskt möjligt att skruva hejvillt, och för att få en chans att hålla jämnnivå till slutstegsrack.



    Efter en hel hög om och men fick jag slipat ner kanter och breddat för att få inhuvudenhet på både djup och bred&höjd. Satans trångt. Tog evigheter mer tid än jag hade trott. Men den sitter som en schmeck där!


    Om baslådan:
    Ger ca 190L med port och element borträknat, ett par liter till går bort till stagning. 22mm Spån rakt igenom. Porten är dimensionerad efter en hög tumregler jenkarinspirerat, såsom att försöka ha 16sq inch portarea per cube^3. Och tycks klara sig med rimligt med blåsljud – sett till den effekten jag har att tillgå.


    Dubbel 22mm Spånbaffel:



    Port på Styva 550cm^2, ger en avstämning på 32hz. Här med vitfärg.


    Ursågningen för element blev till stagning:



    Det var allt så här långt. Uppdateringar följer efter hand
    Last edited by zrken; August 16, 2011, 11:15. Reason: 20110816: update

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

  • #2
    Re: Escalade - Tungung Style

    Bokar ruta:

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Escalade - Tungung Style

      hmm.... skall du tävla med detta? om så fallet skall du byta 300A säkringarna mot 200A om jag inte minns fel då du bara för avsäkra 50-53mm2 med 200A, eller har jag fel?

      Comment


      • #4
        Re: Escalade - Tungung Style

        Har för mig det var så att EMMA krävde 200A, medan ngn annan "tumregel lista" går på 250A, och standard jenkarna tycks köra 300A på sina 50kvadratare.

        Säkringarna har inte kommit, då carbonize fortfarande inte lyckats få hit mina grejjor sedan 20onde maj. :@
        Det kan vara värt att byta till 200A när du nu säger det. Har inte riktigt fastnat för "tävlandet", men hade ju gärna sett bilen uppmätt i alla fall.

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #5
          Re: Escalade - Tungung Style

          Originally posted by zrken View Post
          Har för mig det var så att EMMA krävde 200A, medan ngn annan "tumregel lista" går på 250A, och standard jenkarna tycks köra 300A på sina 50kvadratare.

          Säkringarna har inte kommit, då carbonize fortfarande inte lyckats få hit mina grejjor sedan 20onde maj. :@
          Det kan vara värt att byta till 200A när du nu säger det. Har inte riktigt fastnat för "tävlandet", men hade ju gärna sett bilen uppmätt i alla fall.
          Ska du inte tävla i ESPL behöver du ju inte köra efter EMMA reglementet heller.
          Men jo det reglementet säger 200A för 50mm2 250A för 70mm2 300A för 95mm2

          Stagningen av lådan föll väl inte mig i smaken direkt mest pga luftflödet osv men bilen och utrustningen ser trevlig ut
          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

          www.garaget.org/Frippe_L

          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

          Comment


          • #6
            Re: Escalade - Tungung Style

            trevligt med bygge i en riktig bil,, hade en sån här tidigare,, blank svart 2005,, mycket trevlig bil måste jag säga.
            NMIAB.se
            http://www.facebook.com/nmiab
            http://www.facebook.com/Ampire.sverige

            Comment


            • #7
              Re: Escalade - Tungung Style

              Nu har det hänt lite grejjor!

              Fick för mig att bygga en batteribox, som står mellan 'fotöljerna' där bak. Det skall inhysa 2st batteri. Det är även här ström och signalkablar (något så när åtskiljda), skärmad rca kabel som skall bli till voltmetern mätandes på batteribanken.

              Bild:



              Baslådan klädd, jämfört med den gamle...!

              Bild:


              Sedan har det hamnat kabel till alla dörrar, Dubbel dragning till framdörrarna då jag siktar på att inom överskådlig framtid droppa in ytterligare burkar där.

              Bild:



              Sedan har det bankats en hög kabel, högtalarkabel till besten:

              Bild:


              Mvh Surk

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: Escalade - Tungung Style

                Basbygget blev klart till största delen. Fattas en permanent lösning på strömblock och fördelning. Använder tidigare variant som är ngt för klen.

                Den spelar 146,3 på 35hz enl. termlab. Är riktigt nöjd med hur bygget ser ut, med steg under lådan, och lite lastplats kvar.

                Dock är det betydlgit mindre 'tryck' i kabinen och påtagligt ös än med 15" T1, i focusen på samma elektronik. I nuläget letar jag helt sporadiskt efter antingen en till SoloX 2x2, eller någon som är intresserad av min.







                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #9
                  Re: Escalade - Tungung Style

                  ja vet om en sån bas med 2x2 spole. kan kolla va han ska ha för den.
                  Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

                  Comment


                  • #10
                    Re: Escalade - Tungung Style

                    http://www.youtube.com/watch?v=-KTrw...el_video_title < youtube debut.

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #11
                      Re: Escalade - Tungung Style

                      ge mig bilen sååå feta
                      saab 9000 pioneer-

                      www.garaget.org/micke999

                      Comment


                      • #12
                        Re: Escalade - Tungung Style

                        Originally posted by perkan View Post
                        ja vet om en sån bas med 2x2 spole. kan kolla va han ska ha för den.
                        Gör det!

                        Är det 'karlsson' här på forumet från kristinehamnstrakten, så har vi redan kontakt.

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #13
                          Re: Escalade - Tungung Style

                          Originally posted by zrken View Post
                          Gör det!

                          Är det 'karlsson' här på forumet från kristinehamnstrakten, så har vi redan kontakt.
                          japp de är han. de är kusin min. hehe. men då vet du redan om den är till salu o va han vill ha för den i så fall. hehe.
                          Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

                          Comment


                          • #14
                            Re: Escalade - Tungung Style

                            Originally posted by perkan View Post
                            japp de är han. de är kusin min. hehe. men då vet du redan om den är till salu o va han vill ha för den i så fall. hehe.
                            Han ville ha byte, men sedan blev det tyst efter ett förslag. Jag är medgörlig

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #15
                              Re: Escalade - Tungung Style

                              är bilen hög eller är du förbannat kort?!

                              Comment

                              Working...
                              X