Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern

    Då var det spacklat runt bådatvå ringarna fram.

    Får se om dom hänger kvar när dom tillfälliga skruvarna lossas imorn innan tillsnyggandet

    Comment


    • #17
      Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern

      Finns det nån som har lust att hjälpa mig med manuela Imprint inställningar helst nära Skövde eller gamla Skaraborg..
      Eller vet någon firma bra på Alpine med Imprint calibrerings mikrofon man kunde fråga ..

      Huvudenhet Alpine CDA-105Ri med PXA-H100 ljudprocessor.
      I nedre kanten på fotot synns även Subwoofer mellan bågarna
      Last edited by mv70; May 2, 2010, 17:41.

      Comment


      • #18
        Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern

        Svetsade på två öron på skuffgolvet att fästa dit förstärkaren på.En original fästskruv fans redan framåt men bakåt får jag göra ett bättre stag.
        Dragit elen provisoriskt för att test spela att det funkar. Funderar även bitumen matta mot bensintank väggen framåt och under hatthyllan sedan filten på det.
        Blir svårt att komma längre ifrån med ljusa pluskabeln från dom andra när utaget är så tätt på förstärkaren.
        Andra förslag eller råd till en nybörjare motages gärna.
        Last edited by mv70; April 25, 2010, 15:50.

        Comment


        • #19
          Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern

          Så länge strömkablarna bara KORSAR de övriga kablarna så brukar det inte vara ngr större problem.

          Men ett påpekade kring ditt montage av steget.
          Bra idé som faller pga att chassiet på steget får kontakt med bilens kaross vilket kan ge upphov till störningar. Du bör sätta en icke-ledande platta att ha steget på. Tex. mdf eller liknande matrial.
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

          Comment


          • #20
            Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern

            ok inget bra med steget direkt på kaross plåtet. Bra och veta då jag ochså funderar på nån skiva som man kan fästa filt på till sidan av skuffen.
            Fanns ju nån tråd här i höstas med en enkel men väldigt snygg sido skiva med hål för steget.
            Tror det var Seastreamer´s men där finns inga bilder kvar..
            Last edited by mv70; April 25, 2010, 15:42.

            Comment


            • #21
              Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern

              I dag åkte Imprint PXA-H100 ljudprocessor ur bilen får ingen ordning på den. Men ser ju faktiskt ut på manual inkopplingschemat att man måste ha både fram och baksystem? + sub . Har ju endast fram och sub nu så den får vara tills vidare..
              Last edited by mv70; May 2, 2010, 17:44.

              Comment


              • #22
                Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern

                Nix, du måste inte ha baksystem. Sätt switchen på front/rear/sub.
                Den manualen du hänvisar till är enbart för installationen, inte för inställningar. Jag hoppas att du har den med!
                Skövde är lite långt bort från Trollhättan, annars hade jag kanske kunnat hjälpa till.
                Vis vobiscum sit!

                Comment


                • #23
                  Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern

                  Originally posted by Nordenmark View Post
                  Nix, du måste inte ha baksystem. Sätt switchen på front/rear/sub.
                  Den manualen du hänvisar till är enbart för installationen, inte för inställningar. Jag hoppas att du har den med!
                  Skövde är lite långt bort från Trollhättan, annars hade jag kanske kunnat hjälpa till.
                  Nej, har ingen manual eller mic och är väldigt grön på detta med bilstereos.
                  Tack för erbjudandet med hjälp är nästan bered att komma till Trollhättan med cabben är ju inte så långt bort.Betalar ju hellre en timpeng till dig änn köper ett calibrerings kit med mic och sedan ändå kanske gör/har fel på nåt annat med ljudanlägningen.

                  Men förstår att högtalarna måste "köras in" först så man kanske kunde vänta nån vecka. Så man slipper göra om allt igen

                  Comment


                  • #24
                    Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern

                    Manualen, läs noga, skit i micken så länge.
                    http://www.alpine-electronics.se/fil...XA-H100_EN.PDF

                    Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • #25
                      Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern

                      Men som jag läser kopplingschemat du länkar till.

                      Ska det vara två lågnivå kontakter till fram
                      (som jag hadde till förstärkaren med delnings filtret för diskant och mid).

                      Och två lågnivå kontakter till Sub (samma där till förstärkaren och sub)

                      Men sedan står det ju två bak kontakter från Impred ska gå till diskanten (eller baksystem) ?
                      Ska jag inte ha Diskanten direkt från delningsfiltret som ovanför första två?
                      Eller kan jag lämna dessa sista två okopplade..

                      Förstår mycket väll att det blir väldigt rörigt/obegripligt.
                      Är säkert jag som missat nån sida bara
                      Last edited by mv70; April 27, 2010, 20:32.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern

                        Strömlöst först!
                        Sätt x-over switchen i läge sub/front/rear
                        Koppla sub h+v ut till slutstegets sub h+v in.
                        Koppla front h+v ut till h+v in på steget.
                        INGET ANNAT! (förutom ström o AI-net)

                        Stegets filter helt avslaget. Flat/off eller vad det kan vara.

                        På med 105an, gå in i filtret och ställ "front" på ex. vis 50Hz HP,
                        samt sub på 50Hz LP för enkelhetens skull.

                        I med skiva o poppa.

                        Nu är det dags att justera.

                        Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE


                        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                        Comment


                        • #27
                          Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern

                          Tack för råden, jag ska prova igen med Impred ljudprocessorn
                          Last edited by mv70; April 29, 2010, 18:01.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern

                            Du får nog ta en tur till Trollhättan om en vecka eller så...
                            Eller till Mariestad nu i helgen, då det är tävling där. Men jag skall inte dit, jag åker till en polare i Helsingborg istället.
                            Last edited by Nordenmark; April 28, 2010, 16:29.
                            Vis vobiscum sit!

                            Comment


                            • #29
                              Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern

                              Originally posted by Nordenmark View Post
                              Du får nog ta en tur till Trollhättan om en vecka eller så...
                              Eller till Mariestad nu i helgen, då det är tävling där. Men jag skall inte dit, jag åker till en polare i Helsingborg istället.
                              Joo det blir nog en tur till Mariestad och titta lite.
                              Jag mailar dig om en vecka eller så om jag inte får igång ljudet tidigare.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern

                                Nu börjar det låta riktigt bra från högtalarna.
                                Provade även fylla lillaslutna sublådan med dämpvadd det gjorde lite skillnad till det bättre tyckte jag. Borde inte vadden göra lådvolymen ännu mindre egentligen?
                                Hadde ju bara bitumen helt runtom på utsidan av lådan fram till nu.

                                Comment

                                Working...
                                X