Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dubbelbas eller bättre singelbas till Metal-musik? Tum?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dubbelbas eller bättre singelbas till Metal-musik? Tum?

    Hej! En ljudfirma har nyligen installerat ljud i min Clio 4 Sport Tourer (halvkombi). Det som gjordes var ett 4-kanalssteg från Kenwood samt en Rockford Fosgate Prime 12". Tyckte basen mullrade lite mycket vid mycket dubbelstamp så åkte tillbaka och satte in en 10" GAS Beat. Är nöjdare med "snärtigheten" men den spelar lite lågt och det är svårt att få basen att reagera vid lite lägre volymer tycker jag.

    Jag ska in imorgon till ljudfirman och istället installera en dubbelbas och ett 3-kanalssteg istället för 4-kanalssteg som kostar runt 1k mer.

    Basen kommer jag ha runt 2k att lägga på. Vad är klokast, en bättre singelbas eller dubbla basar? Deras idé var 2st 12" Rockford Fosgate. Det jag är så fundersam över är, om jag tyckte Rockford singelbasen mullrade, varför rekommenderar de 2st till dubbelbas? Tanken är då att det nya 3-kanalssteget och den extra basen ska motverka mullrandet? Företaget heter Bra Ljud i bil i Norrköping. Hur får jag basen/basarna att spela mer vid lägre volymer? Tillägger att jag INTE är ute efter superdunk, är ute efter bra snärtig, snabb dunk.

    Lådorna kommer vara slutna. Jag kan noll om ljud ska också tilläggas.

    Tusen tack för svar!

  • #2
    Re: Dubbelbas eller bättre singelbas till Metal-musik? Tum?

    Hur en sub låter och beter sig är ju beroende på en stor mängd faktorer. Att den låter bumligt behöver ju inte betyda att den är dålig, delningen kanske inte är korrekt, volymen på lådan fel etc. Att basen spelar "lågt" vid lägre volymer har normalt sett med nivåerna att göra.

    Det viktigaste är väl att det element som du i slutändan väljer (eller blir rekommenderad) sitter i en låda som har korrekt volym för just det elementet och att det får tillräckligt med effekt samt att delningen är korrekt - då brukar det bli bra.
    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

    Team Ljudbyggaren
    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
    3:e Plats Master OEM - SM 2018
    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

    Comment


    • #3
      Re: Dubbelbas eller bättre singelbas till Metal-musik? Tum?

      Till Metal behöver du knappt sub. Dubbeltrampet ligger i midbasarna. Har du lyssnat på en bil med bra midbasar fram? Det är som natt och dag på Metal och äldre rock osv. Jag hade mycket hellre haft ett framsystem med bra tryck än det typiska glappet mellan sub och ett framsystem som inte orkar möta subben.

      Vi lägre volymer uppfattar du inte basen så mycket, så det du behöver är en loudness eller att vrida upp basen när du spelar lågt. https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour

      Comment


      • #4
        Re: Dubbelbas eller bättre singelbas till Metal-musik? Tum?

        Originally posted by carlr View Post
        Hur en sub låter och beter sig är ju beroende på en stor mängd faktorer. Att den låter bumligt behöver ju inte betyda att den är dålig, delningen kanske inte är korrekt, volymen på lådan fel etc. Att basen spelar "lågt" vid lägre volymer har normalt sett med nivåerna att göra.

        Det viktigaste är väl att det element som du i slutändan väljer (eller blir rekommenderad) sitter i en låda som har korrekt volym för just det elementet och att det får tillräckligt med effekt samt att delningen är korrekt - då brukar det bli bra.
        Det borde inte vara några bekymmer i och med att det är en seriös ljudfirma som installerar kan jag tycka. De väljer både bas och installerar.

        Originally posted by Jonhny View Post
        Till Metal behöver du knappt sub. Dubbeltrampet ligger i midbasarna. Har du lyssnat på en bil med bra midbasar fram? Det är som natt och dag på Metal och äldre rock osv. Jag hade mycket hellre haft ett framsystem med bra tryck än det typiska glappet mellan sub och ett framsystem som inte orkar möta subben.

        Vi lägre volymer uppfattar du inte basen så mycket, så det du behöver är en loudness eller att vrida upp basen när du spelar lågt. https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour
        Det kan nog stämma, har inte hört ett bra framsystem faktiskt. Frågan är vad det kan kosta att installera och byta högtalare. Om jag har ett 3-kanalssteg installerat redan så är det kanske "bara" att ta bort och sätta dit, ungefär?

        Jag har en "loudness-funktion" på min huvudenhet som jag har på, som sitter original i bilen, om den nu gör någon större skillnad. :P

        Edit: Firman ville ha 3-5k beroende på val av delar för byte av högtalarna fram.
        Last edited by lossah; May 9, 2018, 12:34.

        Comment


        • #5
          Re: Dubbelbas eller bättre singelbas till Metal-musik? Tum?

          Originally posted by lossah View Post
          Det borde inte vara några bekymmer i och med att det är en seriös ljudfirma som installerar kan jag tycka. De väljer både bas och installerar.



          Det kan nog stämma, har inte hört ett bra framsystem faktiskt. Frågan är vad det kan kosta att installera och byta högtalare. Om jag har ett 3-kanalssteg installerat redan så är det kanske "bara" att ta bort och sätta dit, ungefär?

          Jag har en "loudness-funktion" på min huvudenhet som jag har på, som sitter original i bilen, om den nu gör någon större skillnad. :P

          Edit: Firman ville ha 3-5k beroende på val av delar för byte av högtalarna fram.
          Som jag ser det är det installationen av framsystemet som gör störst skillnad. Riktiga lådor har alltid funkat för mig. Plastade lådor i dörrsidorna så det inte läcker bas ut i dörren.

          Ställ in allt så det låter bra på normal volym utan loudness och tryck igång loudness när du spelar lågt.

          Comment


          • #6
            Re: Dubbelbas eller bättre singelbas till Metal-musik? Tum?

            Väldämpade dörrar och midbasar ordentligt monterade så låter det fint till metal.
            Lyssnar själv på 70-80tals rock/metal och subben hörs inte så mycket vid den typen av musik. Akustisk musik eller elektronisk musik så pumpar subben på.
            Delar subben vid 50hz.
            Snärten sitter i midbasen som sagt

            Comment


            • #7
              Re: Dubbelbas eller bättre singelbas till Metal-musik? Tum?

              kan ju koppla steget till orginalhögtalarna och bas i ett första steg om det är möjligt. Men i framtiden montera ett vettigt framsystem. Till bas så skulle jag gå på hertz basar framför Rockford instegsbasar.
              https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-es-300-d5-.html 1-2 stycken sådana (Y)

              Comment


              • #8
                Re: Dubbelbas eller bättre singelbas till Metal-musik? Tum?

                Originally posted by Jonhny View Post
                Som jag ser det är det installationen av framsystemet som gör störst skillnad. Riktiga lådor har alltid funkat för mig. Plastade lådor i dörrsidorna så det inte läcker bas ut i dörren.

                Ställ in allt så det låter bra på normal volym utan loudness och tryck igång loudness när du spelar lågt.
                Får ta installation och köp av framhögtalarna framöver. Testade loudness-funktionen och det var som du sa där, märkte skillnad i att basen blev tydligare.

                Originally posted by FutureWorld View Post
                Väldämpade dörrar och midbasar ordentligt monterade så låter det fint till metal.
                Lyssnar själv på 70-80tals rock/metal och subben hörs inte så mycket vid den typen av musik. Akustisk musik eller elektronisk musik så pumpar subben på.
                Delar subben vid 50hz.
                Snärten sitter i midbasen som sagt
                Tack för svar! Ska ta och fixa framhögtalarna i framtiden. La just ut ytterligare 2,5k idag på dubbelbas och bättre steg mot vad de bytte till innan. Är mycket nöjd med basen nu iaf. 2st Rockford 12" och ett Crunch 3-kanalssteg. Lagt runt 9k hittills.

                Originally posted by ville91 View Post
                kan ju koppla steget till orginalhögtalarna och bas i ett första steg om det är möjligt. Men i framtiden montera ett vettigt framsystem. Till bas så skulle jag gå på hertz basar framför Rockford instegsbasar.
                https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-es-300-d5-.html 1-2 stycken sådana (Y)
                Tack! Vet inte hur de kopplat nu tbh, det är ett 3-kanalssteg är det enda jag vet. :P Nöjd hittills, framhögtalarna får bli ett senare projekt/inköp. Men då har jag bättre koll.

                Tack så mycket för svar alla!

                Comment


                • #9
                  Re: Dubbelbas eller bättre singelbas till Metal-musik? Tum?

                  Till metal brukar vi köra dubbla 10" basar i sluten låda för att få snabbheten.
                  Gärna styva och lätta koner för bättre kontroll.

                  Användandet av loudness får ju var och en själv avgöra om det är korrekt, i min värld går det bort.

                  Att tillföra en puckel i det frekvensområdet gör många ggr även mansröster svullna, jag klarar inte av den färgningen av ljudet då det uppfattas som halsfluss.
                  Vi har mer minus på EQn än plus och jag kan lova det smäller på ordentligt även på metal i vår bil.
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dubbelbas eller bättre singelbas till Metal-musik? Tum?

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Till metal brukar vi köra dubbla 10" basar i sluten låda för att få snabbheten.
                    Gärna styva och lätta koner för bättre kontroll.

                    Användandet av loudness får ju var och en själv avgöra om det är korrekt, i min värld går det bort.

                    Att tillföra en puckel i det frekvensområdet gör många ggr även mansröster svullna, jag klarar inte av den färgningen av ljudet då det uppfattas som halsfluss.
                    Vi har mer minus på EQn än plus och jag kan lova det smäller på ordentligt även på metal i vår bil.
                    Tack för svar. Loudness gillade jag, jag har bara 3 staplar på bilens EQ men 9 på telefonen. Jag kör diskant 4/5 ibland även 5/5 bas neutral och mellan neutral. I telefonen har jag som bilden visar,


                    Jag älskar när det låter "kristallkart". Ljudfirman la in ett Crunch-slutsteg 3-kanal, har inte fått specifikationen än men gissar att det är ett Crunch GTO3750 samt https://www.brl.se/sv/artiklar/rockf...e-r1-2x12.html

                    Hittills är jag nöjd med ljudet.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dubbelbas eller bättre singelbas till Metal-musik? Tum?

                      Originally posted by Jonhny View Post
                      Till Metal behöver du knappt sub. Dubbeltrampet ligger i midbasarna. Har du lyssnat på en bil med bra midbasar fram? Det är som natt och dag på Metal och äldre rock osv.
                      Kan inte annat än hålla med.

                      Pierre
                      SEASTREAMS GARAGE


                      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dubbelbas eller bättre singelbas till Metal-musik? Tum?

                        Originally posted by Nonne View Post
                        Till metal brukar vi köra dubbla 10" basar i sluten låda för att få snabbheten.
                        Gärna styva och lätta koner för bättre kontroll.

                        Användandet av loudness får ju var och en själv avgöra om det är korrekt, i min värld går det bort.

                        Att tillföra en puckel i det frekvensområdet gör många ggr även mansröster svullna, jag klarar inte av den färgningen av ljudet då det uppfattas som halsfluss.
                        Vi har mer minus på EQn än plus och jag kan lova det smäller på ordentligt även på metal i vår bil.
                        Om du/ni har lust och möjlighet, om man lyssnar på t ex Amon Amarth - Twilight of the Thunder God, eller Equilibrium - Der Ewige Sieg, så låter det väldigt instängt i bilen. Är det låten det begränsas i? Om jag istället lyssnar på t ex Die Apokalyptischen Reiter - Die Freheit ist eine Pflicht, så älskar jag det ljudet.

                        Comment

                        Working...
                        X