Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med pxa-h700

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med pxa-h700

    Har ett litet irriterande problem som jag hoppas få bukt med.
    Köpte mig en PXA-H700 med rux som jag använde hela förra sommaren med gott resultat. I vinter så började strulet lite smått. Då det ofta är rätt kallt där jag bor så spelade jag inte sådär jättehögt, max EMMA bedömningsnivå på ljudet. Rullade till och från jobbet tills det plötsligt en dag började spöka. Mitt i musiken så "klipper" det till (inget klippljud) men däremot likt rosa brus. Dagen då det började så var det -30c eller så. De få dagar det var lite varmare så provade jag att spela lite musik igen och det var inga problem........ på en stund. Samma sak.
    Hade fortfarande i tankarna att det skulle ha något med kylan att göra, eftersom jag kör kupévärmaren i princip 24/7 och har bilen under skärmtak så var varken steg eller processor speciellt kalla när man lägger handen på dom. Hur som helst så kom våren och musiken flödade som på den gamla goda tiden förra sommaren. Tills igår då samma problem uppstod. Provade att stänga av HU och slå igång den igen men utan resultat. Ett svagt plopp hördes från höger sida från Jordan högtalaren på brädan sen ett svagt brus från alla högtalare, RUXen var svart och gick inte igång, det gör däremot stegen. Idag funkade allt igen, ruxen startade osv men vill så klart inte råka ut för detta igen.

    Har provat att plocka ur samtliga högtalarkablar eftersom
    Har provat byta AI-Net kabel då den gamla inte var helt 100
    Kör ljudet via optisk lakritssnöre (orginal?)

    Anläggningen består av

    Alpine CDA-7988r
    Alpine PDX 4.150
    Alpine MRD-M1005
    Alpine PXA-H700 + RUX
    Focal Utopia 6.5"
    Jordan JxR6 HD

    Någon som varit med om liknande eller har en aning om vad som kan vara galet ?

    mvh Johan

  • #2
    Re: Problem med pxa-h700

    Har ej vart med om något liknande med min box men om du får samma fel kan du ju alltid testa styra ljudet via AI-Net kabeln istället för optiska för att se om den har något fel. Ruxen borde dock inte bli svart bara för att optiska är skadad eller så..
    Har du kikat ifall det kan vara glapp i orginalkontakten till boxen?

    Comment


    • #3
      Re: Problem med pxa-h700

      Har försökt kolla samtliga kablar som går från HU till BOX i bägge ändar utan att hitta något. Som sagt väldigt mystiskt att ruxen inte startar, det borde ju tyda på att det är något med processorn eller någon kabel från den. Hur som helst så ska jag väl få ljud även utan RUXen så tyvärr tycker jag att det verkar luta åt att det är något galet med boxen :/
      mvh Johan

      Comment


      • #4
        Re: Problem med pxa-h700

        Har nu även provat att ta ljudet via ai-net utan resultat, några fler förslag?

        Comment


        • #5
          Re: Problem med pxa-h700

          Nog är det typiskt, igår fick jag problem med min anläggning också Ena framhögtalaren vill bryta lite nu och då, verkar fungera en stund igen då man startar om huvudenheten eller om man spelar över halv volym på huvudenheten..ut och felsöka idag :/

          Comment


          • #6
            Re: Problem med pxa-h700

            Ja det är som fan :/ Skulle precis till att köpa mig ett par amega 6.5or och testa oxå
            Ingen som har en aning eller en idé om vad man skulle kunna prova ?

            Comment


            • #7
              Re: Problem med pxa-h700

              Det känns ju som om felet sitter i boxen dessvärre, åtminstone på det du besrkiver.
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • #8
                Re: Problem med pxa-h700

                Du bor inte nära någon som har en box att testa? Eller om du kan testa din box med annan kompatibel huvudenhet?

                Comment


                • #9
                  Re: Problem med pxa-h700

                  Originally posted by darki3 View Post
                  Du bor inte nära någon som har en box att testa? Eller om du kan testa din box med annan kompatibel huvudenhet?
                  Det behövs ingen kompatibel huvudenhet för att testa boxen, en annan bil med steg räcker!
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Problem med pxa-h700

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Det behövs ingen kompatibel huvudenhet för att testa boxen, en annan bil med steg räcker!
                    Ajuste, han hade ju RUX Bara jag som verkar sitta utan

                    Comment


                    • #11
                      Re: Problem med pxa-h700

                      Får försöka testa detta, tyvärr har dom flesta lagt ner med ljudbyggandet (jag växer aldrig upp ) riktigt irriterande att inte kunna använda prylarna :/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Problem med pxa-h700

                        Men vart bor du då? "Norr" säger ju inte så mycket...
                        Last edited by ChriZtoffer; May 4, 2011, 18:58.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Problem med pxa-h700

                          ca 1.5 timme från Umeå

                          Comment

                          Working...
                          X