Announcement

Collapse
No announcement yet.

Parametrar till Coustic HT-612

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Parametrar till Coustic HT-612

    Kanske inte är rätt postat men jag söker parametrar till Coustic HT-612.
    Jag har googlat och sökt massa men hittar inga.
    Alltså gamla modellen med "skrovliga" konen.
    INTE Coustic HT-612v.

    Jag har två sådana basar och vill bygga en låda till min nyinförskaffade Volvo S40.

    Om någon har dessa parametrar så skulle jag bli väldigt glad om ni kunde skriva dessa åt mig här på tråden. Tack på förhand!

  • #2
    Re: Parametrar till Coustic HT-612

    vas 223
    fs 28
    qts 0,28

    Comment


    • #3
      Re: Parametrar till Coustic HT-612

      Originally posted by M-icke View Post
      vas 223
      fs 28
      qts 0,28
      Såg just dessa parametrar på google...
      Räcker dom för att få ut storleken på min basreflexlåda?

      Comment


      • #4
        Re: Parametrar till Coustic HT-612

        Dom ville ha en "lite" stor låda!
        Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
        www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
        www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

        Comment


        • #5
          Re: Parametrar till Coustic HT-612

          Originally posted by AndrAAx View Post
          Dom ville ha en "lite" stor låda!
          Jasåå? Har för mig att man inte kört dessa i allt för stora lådor förr i tiden... typ mellan 50-70liter basreflex...?

          Comment


          • #6
            Re: Parametrar till Coustic HT-612

            Tänk på att Xmax på den basen antagligen är runt 5-8 mm , vilket gör att man kan få dem att bottna relativt lätt med mycket djupbas. Såna där gamla basar brukar inte ha speciellt mycket mer konrörelse än så, däremot är känsligheten ofta hög.

            Comment


            • #7
              Re: Parametrar till Coustic HT-612

              Originally posted by Optima View Post
              Tänk på att Xmax på den basen antagligen är runt 5-8 mm , vilket gör att man kan få dem att bottna relativt lätt med mycket djupbas. Såna där gamla basar brukar inte ha speciellt mycket mer konrörelse än så, däremot är känsligheten ofta hög.
              Jajjemän :-) Men jag minns dessa basar från "Mr Vain"-tiden... hehe... var ju endel djupbas då oxå :-P
              Det får kanske bli en 110-120liters låda med 2st 4" portar upp ur hatthyllan...?

              Comment


              • #8
                Re: Parametrar till Coustic HT-612

                Just den låten har ju en massa muller som gör att konen kan få lite "frispel" ibland.

                Ja, 110-120 liter låter väl vettigt. Tex 120 liter totalt med 8 cm långa 4" rör, sedan trattar i båda ändar. Borde spela ganska jämnt, ingen jättepeak enligt teorin.

                Comment


                • #9
                  Re: Parametrar till Coustic HT-612

                  Originally posted by Optima View Post
                  Just den låten har ju en massa muller som gör att konen kan få lite "frispel" ibland.

                  Ja, 110-120 liter låter väl vettigt. Tex 120 liter totalt med 8 cm långa 4" rör, sedan trattar i båda ändar. Borde spela ganska jämnt, ingen jättepeak enligt teorin.
                  Då kör jag på det. Men hur ska jag göra för att få upp ljudet i kupén? Det är så dumt byggd skuff i denna så man får inte in så hög låda
                  Är det jättedumt att sätta nån typ av flexirör och upp genom 6" högtalaruttagen i hatthyllan? Har tyvärr ingen skidlucka på bilen, annars hade jag helst tagit en 6" port genom skidluckan.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Parametrar till Coustic HT-612

                    Är det lika lågt under hatthyllan som på 240/740?

                    Har räknat på två olika bandpasslådor också, men såna lådor blir på mer än 200 liter totalt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Parametrar till Coustic HT-612

                      Originally posted by Optima View Post
                      Är det lika lågt under hatthyllan som på 240/740?

                      Har räknat på två olika bandpasslådor också, men såna lådor blir på mer än 200 liter totalt.
                      Inte så lågt under hatthyllan egentligen... men det som ställer till det är "ingången" till skuffen. Litet minsann... Får inte in en låda som är över 35cm högt...
                      Det roligaste vore helt klart en bandpasslåda :-P Men det tar sån plats tyvärr... haha

                      Comment


                      • #12
                        Re: Parametrar till Coustic HT-612

                        Alternativt isobarisk bandpass, men då blir ju ljudtrycket ungefär samma som med bara en bas.

                        Synd att bagagerummet är så där knepigt gjort.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Parametrar till Coustic HT-612

                          Hehe... jaa, en isobarik kommer inte på fråga då :-P
                          Nej, det får bli en basreflex eller om jag kommer på något smart lösning till en 4:e ordningens bandpass. I mitt program så finns bara qms och qes, inte qts. Hur gör jag då?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Parametrar till Coustic HT-612

                            Qts är en uträknad summa av Qms+Qes:

                            1/Qms + 1/Qes = 1/Qts

                            Comment

                            Working...
                            X