Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frågor ang. SQ tävlingar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Frågor ang. SQ tävlingar.

    Har suttit åh funderat lite på frågor angående dessa tävlingar ett tag nu, regler mm. Så här kommer några frågor, vissa kan låta lite dum då man är nybörjare. Men all hjälp är av godo!

    Hur viktigt är det att ha en processor i bilen? Ser att många "värre" nissar har det.
    Har för mig att jag läst nåt om att man bör ha skydd på högtalarna i installations bedömningen? stämmer detta? Tycker nämligen mina högtalare är snyggare utan än med, annars så får ni gärna tipsa om nån sida med snygga galler mm.
    Hur noga bör dokumentationen av bygget vara?

    Dessa frågor kommer jag på nu under rak arm. Fler lär ramla in eftersom.
    Finns de nå annat speciellt jag bör tänka på.
    Ska nämligen åka och hämta projekt bilen på fredag, har de mesta hemma för att sätta igång bygget efter det. Målet är att bli klar innan Elmia.

    Så tack på förhand ni gamla rävar som varit med åh gärna vill dela med er av kunskap!

  • #2
    Re: Frågor ang. SQ tävlingar.

    Originally posted by PontusA View Post
    Hur viktigt är det att ha en processor i bilen? Ser att många "värre" nissar har det.
    För de klasser som gällt nu i 2 år, så är det i princip ett måste att kunna justera tidskomp och filter. EQ behövs mer, eller mindre, beroende på installation.

    Har för mig att jag läst nåt om att man bör ha skydd på högtalarna i installations bedömningen? stämmer detta? Tycker nämligen mina högtalare är snyggare utan än med, annars så får ni gärna tipsa om nån sida med snygga galler mm.
    Du får avdrag om du ej har galler över elementen, helt riktigt.

    Hur noga bör dokumentationen av bygget vara?
    Noga, på sådana saker som ej syns, annars kommer domaren at ge dig sämre poäng på dels dokumentationen, och om du dessutom inte kan visa vad du gjort, kabeldragningar, anslutninar av elementen etc, så får du även avdrag där. Dokumentation är sånt som verkligen kan "make or break".
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #3
      Re: Frågor ang. SQ tävlingar.

      Så tidskompen och EQ som sitter i HU kommer inte räcka till om man ska tävla?
      Hur mycket kostar processor mm då?

      Men gallerna behöver inte vara heltäckande va? Räcker det med vi säg en "båge" över elementen?

      Då ska jag komma ihåg att vara duktig med kameran!
      Så man bör helt enkelt ha med sig en laptop med alla bilder på för att visa upp?

      Hur viktigt är det med vart man placerar elementen i klasserna?
      För har tex läst att i vissa spl klasser så får man inte ha bas elementen framför baksätet mm, men i min bil kommer de bara vara två säten, sen bas element precis bakom.
      Utgör detta något problem i diverse SQ klasser?

      Comment


      • #4
        Re: Frågor ang. SQ tävlingar.

        Originally posted by PontusA View Post
        Så tidskompen och EQ som sitter i HU kommer inte räcka till om man ska tävla?
        Hur mycket kostar processor mm då?

        Men gallerna behöver inte vara heltäckande va? Räcker det med vi säg en "båge" över elementen?

        Då ska jag komma ihåg att vara duktig med kameran!
        Så man bör helt enkelt ha med sig en laptop med alla bilder på för att visa upp?

        Hur viktigt är det med vart man placerar elementen i klasserna?
        För har tex läst att i vissa spl klasser så får man inte ha bas elementen framför baksätet mm, men i min bil kommer de bara vara två säten, sen bas element precis bakom.
        Utgör detta något problem i diverse SQ klasser?
        Det beror på vilken CD-spelare du köper, tex en Alpine 9887R brukar räcka långt sålänge du kör med två-vägs framsystem och bas, då kan du dela allt aktivt och tidskompa alla högtalare. EQ i den kunde väl varit bättre men vet man hur det ska ställas in på den så brukar det duga gott, ska det delas 4-vägs aktivt (diskant, mellan,midbas,bas) och köras med bara spelare är det väl Pioneer P99RS som får handlas men den är inte så billig.

        Galler för högtalarna har jag för mig det är max 3cm stora hål/mellanrum som gäller, ribbor/bågar med 2,5cm mellanrum är tex godkänt som skydd.

        Elementplacering är mkt viktigt för hur lätt man får till ett bra slutresultat, det går att trolla ganska mkt med nuvarande hjälpmedel i spelare/boxar men en bra utgångspunkt är ju att föredra.

        Att skriva ut dokumentationsbilderna och ha i en pärm är väl att föredra framför en batterilös/kraschad laptop på tävlingsdagen. Laptopen kan ju dock finnas med i bilen.

        I SQ får du ha basen framme vid fötterna/uppe på brädan om du vill/kan.


        Hoppas du blev lite klokare.

        / Frippe (Inte bara dB-knarkare .....)
        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

        www.garaget.org/Frippe_L

        Svensk Mästare 2012 i Street Stock
        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

        Comment


        • #5
          Re: Frågor ang. SQ tävlingar.

          Originally posted by PontusA View Post
          Så tidskompen och EQ som sitter i HU kommer inte räcka till om man ska tävla?
          Hur mycket kostar processor mm då?
          Det finns huvudenheter idag med avancerade inbyggda processorer, så det finns nog exempel där du ej behöver ha separat box. En ny HU som funkar bra för tävlingsbruk med tillräcklig processorkraft ligger på sådär 14.000kr. Alternativet är en valfri (i princip) HU och en extern box, och idag kan man komma undan för kanske 10000kr för en schysst kombo som räcker till instegsklassen, Experienced.

          Men gallerna behöver inte vara heltäckande va? Räcker det med vi säg en "båge" över elementen?
          Max 3cm mellanrum mellan "bågarna", dvs du får inte kunna komma åt konen på elementet om du tar en stav med 3cm i diameter och försöker tryckapå konen.
          Då ska jag komma ihåg att vara duktig med kameran!
          Så man bör helt enkelt ha med sig en laptop med alla bilder på för att visa upp?
          Eller utskrivna/printade, i en pärm, snyggt uppställd, enkelt att hitta i etc. Hur bra din dokumentation är bedöms också.

          Hur viktigt är det med vart man placerar elementen i klasserna?
          För har tex läst att i vissa spl klasser så får man inte ha bas elementen framför baksätet mm, men i min bil kommer de bara vara två säten, sen bas element precis bakom.
          Utgör detta något problem i diverse SQ klasser?
          Elementplaceringen i SQ handlar ju i princip enbart om att sätta dem där du kan få ut maximal ljudkvalitet.
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

          Comment


          • #6
            Re: Frågor ang. SQ tävlingar.

            Jag vågar påstå att en nybörjade kan komma rätt långt med t.ex. en Kenwood 6051 eller liknande spelare i 2000kr klassen, tidskompet är bättre än i Alpine 9887R och EQn är helt okej, filtrena är faktist riktigt bra. Vist, det är ingen supervälljudande spelare men för att lära sig ställa in ett system och komma igång med lite tävlande så duger det absolut.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • #7
              Re: Frågor ang. SQ tävlingar.

              Har en kenwood bt61u, samma innehåll som 6047u.
              Så då har man alltså nåt åh starta med, skönt att höra.

              Som ekonomin ser ut nu så kommer man inte ha råd med en processor på ett bra tag så får väl kämpa med det jag har. Kan inte annat än gå bra eller åt helvete.

              En till fråga, nån som vet av nån bra nybörjar guide angående justering av ljud? Bara man förstår grunderna kan man testa sig fram sen.

              Förresten, tack för alla svar!

              Comment


              • #8
                Re: Frågor ang. SQ tävlingar.

                Den räcker en bra bit, jag plockade ett antal vinster i diverse tävlingar med min Kenwood 7644 och dom nya låter ännu bättre. När du sen känner att spelaren begränsar dig så kan du börja kika på nån vassare modell från Alpine eller Pioneer där du får lite mer inställningsmöjligheter men mycket bättre ljudkvalité. Men det viktiga kommer alltid vara monteringen, så lägg mycket tid på att få fast alla högtalare rejält och att få till rätt vinklar (om möjligt).
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #9
                  Re: Frågor ang. SQ tävlingar.

                  Kommer lägga ner rejält med tid på monteringen, blir ingen stress med något.
                  Men detta med vinklar mm. Känns som en enorm djungel. Vet ej vart man ska börja. Tur att man har ett par månader på sig att bygga.

                  Det finns ingen sq fantast i Västernorrland man kan bjuda hem åh supa under bordet så han berättar alla hemligheter och knep? haha.

                  Ännu en fråga:
                  Har hört och läst att man bör ha tex 5,25or för att fylla ut alla frekvenser då 6,5orna inte tar allt. Hur viktigt är detta?
                  Last edited by PontusA; August 21, 2011, 23:45.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Frågor ang. SQ tävlingar.

                    Originally posted by PontusA View Post
                    Ännu en fråga:
                    Har hört och läst att man bör ha tex 5,25or för att fylla ut alla frekvenser då 6,5orna inte tar allt. Hur viktigt är detta?
                    Stämmer inte. Det beror på hur du sätter elementen och vilka element du väljer.

                    Ett tips är att du nog skall räkna med att sätta elementen i brädan, sen är resten ett labbande...

                    /Jonas
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • #11
                      Re: Frågor ang. SQ tävlingar.

                      / Frippe (Inte bara dB-knarkare .....)[/QUOTE]

                      Fan Frippe jag e impad.
                      Audi A4 Avant STCC with Alpine F#1 Status and ODR

                      Comment


                      • #12
                        Re: Frågor ang. SQ tävlingar.

                        Då ingen verkade vilja tipsa om nå bra nybörjar guider mm så sökte jag lite själv och ramlade över dessa:
                        http://www.skruvat.se/Haynes-Den-Kom...ia-P47071.aspx
                        http://www.bilstereoipraktiken.se/

                        Är dessa något att satsa på åh läsa igenom?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Frågor ang. SQ tävlingar.

                          Originally posted by PontusA View Post
                          Då ingen verkade vilja tipsa om nå bra nybörjar guider mm så sökte jag lite själv och ramlade över dessa:
                          http://www.skruvat.se/Haynes-Den-Kom...ia-P47071.aspx
                          http://www.bilstereoipraktiken.se/

                          Är dessa något att satsa på åh läsa igenom?
                          Bilstereo i praktiken är skriven av Stoffe Pelc som tyvärr lämnade oss alldeles för tidigt. Hans kunskaper är guld värda och hans bok ger dig alla förkunskaper du behöver.

                          Haynesboken är kul läsning med en massa bilder för inspiration.

                          1.Tänk först ut vad du vill få ut av tävlandet.
                          2.Satsa på få produkter av god kvalitet. Många faller i fällan och köper på sig allt för mycket delar och sedan inte orkar få det att funka.
                          3.Bygg anläggningen i relation till vilken bil du har.
                          4.Tänk på att allt ljud skall komma framifrån.
                          5. Bli inte världsmästare efter två veckor här på forumet. Det tar flera år att bemästra alla aspekter av billjud.
                          Jag ÄR Gandalf!!!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Frågor ang. SQ tävlingar.

                            Den första har jag inte läst. men bilstereo i praktiken är värd varje minut.
                            /tycker Erik.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Frågor ang. SQ tävlingar.

                              1. Hmm ja vad kan man få ut av tävlandet mer än att ha roligt och lära sig en massa på vägen. Vet att det är en låååååång väg innan man står i toppen, men prio ett är att ha kul, träffa trevligt folk med samma intresse, suga åt sig all möjlig kunskap och se monsterbyggen. Ja you name it!

                              2. Har köpt mig Focal polyglass högtalare och mutant ascension slutsteg. Är dessa nåt att ens satsa på? Eller har jag blåst mig själv? Bra grund uppsättning kanske?

                              3. Ska köpa mig en lupo på torsdag. Anläggningen ska bli lika mycket "demo, show bil" som tävlingsbil. Så anläggningen kanske blir lite löjligt stor.

                              4. Ska även basen komma framifrån? Kan bli lite knivigt då. Då man kör dessa tävlingar, då behöver man väl inte köra alla steg och högtalare? Räcker det att köra med framsystemet? För kommer ha 5 par högtalare mest för uppvisnings skull dårå.
                              Åh 2 par kommer sitta bakom förarstolen.

                              5. Som ni kanske märkt där jag skrivit så försöker jag inte hävda mig någonstans och kommer inte göra det på lång tid heller, då de finns många betydligt mer begåvade. Utan försöker bara suga åt mig så mycket som möjligt. Att läsa tips åh knep från er alla "gamrävar" är alltid kul.

                              Då ska jag sätta mig ner och läsa Bilstereo i praktiken imorgon. Så kanske man får sig lite kött på benen sen.
                              Tack för svaren iaf!

                              Comment

                              Working...
                              X