Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fråga om ljudprocessor vara eller inte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga om ljudprocessor vara eller inte

    Hejsan!

    Jag har köpt in lite grejer till min Saab 9-3 sportcombi 2008 med premium 150 och förstärkare bak i bagaget till vänster.

    Frågan är om jag behöver en ljudprocessor?

    Huvudenhet alpine ilx-w650bt 3 st preout
    Högtalare instrumentbräda gas silver 3,5”
    Högtalare Hertz mille 6,5 i dörrar
    Högtalare baklucka gas silver 3,5”
    Sen en Phoenix gold sx 12” i reservhjulsbaljan

    Detta ska drivas med ett Rockford fosgate prime 750/5 till instrumentbrädan samt bagageluckan och subwoofern.
    Till dörrarna ska jag ha Rockford fosgate steget som är ett prime 200/2.

    Hur ska detta delas och tweekas? Som sagt Behöver jag en ljudprocessor eller klarar jag mig utan. Och vad finns för prisvärd ljudprocessor isf

  • #2
    Re: Fråga om ljudprocessor vara eller inte

    Alla borde ha en DSP, men tyvärr kan inte alla hantera dessa woodooboxar.
    Sedan priserna gick ner i nivå med vad en stereo kostar så blev dom var mans egendom.
    När man kopplar in en DSP så ska det inte hända ett dug, om man märker en förändring är produkten inte transparent vilket betyder att den färgar ljudet.
    Detta är inte det man eftersträvar utan resultatet hänger på den som tweakar ljudet.

    Helt klart borde du köpa en, inte minst för att du behöver kontrollera 8 kanaler, eller 7 om man nu bryggan kanal 7-8.

    Eftersom du byter stereo så får du dra nya kablar, vill du kan du koppla på befintligt kablage nere vid originalförstärkaren, jag hade dock dragit nya kablar.

    DSPn behöver inte de allra värsta finesserna eftersom du kan streama till din Alpine.

    Min röst går till Mosconi 6to8 PRO

    Helt ärligt borde du köpa DSPn i din lokala butik, iallafall om dom kan hantera en DSP.
    Åk dit och ställ dumma frågor så märker du om dom har koll
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Fråga om ljudprocessor vara eller inte

      Originally posted by Nonne View Post
      Alla borde ha en DSP, men tyvärr kan inte alla hantera dessa woodooboxar.
      Sedan priserna gick ner i nivå med vad en stereo kostar så blev dom var mans egendom.
      När man kopplar in en DSP så ska det inte hända ett dug, om man märker en förändring är produkten inte transparent vilket betyder att den färgar ljudet.
      Detta är inte det man eftersträvar utan resultatet hänger på den som tweakar ljudet.

      Helt klart borde du köpa en, inte minst för att du behöver kontrollera 8 kanaler, eller 7 om man nu bryggan kanal 7-8.

      Eftersom du byter stereo så får du dra nya kablar, vill du kan du koppla på befintligt kablage nere vid originalförstärkaren, jag hade dock dragit nya kablar.

      DSPn behöver inte de allra värsta finesserna eftersom du kan streama till din Alpine.

      Min röst går till Mosconi 6to8 PRO

      Helt ärligt borde du köpa DSPn i din lokala butik, iallafall om dom kan hantera en DSP.
      Åk dit och ställ dumma frågor så märker du om dom har koll


      Sköter man utsignalen (volym) från huvudenheten eller behövs fler reglage. Har sett audison bit one har man ett volymreglage fram.

      Går man in via dator och ställer in mosconins ljudkurvor, eller använder man app och eller mic? Är det svårt för en normalhändig person som mig?

      Tack för svaren och förslagen 👌

      Comment


      • #4
        Re: Fråga om ljudprocessor vara eller inte

        Originally posted by Matlas View Post
        Sköter man utsignalen (volym) från huvudenheten eller behövs fler reglage. Har sett audison bit one har man ett volymreglage fram.
        Kopplar man flera in Lågnivå kan man konfigurera i MIXERN så du kan exempelvis sköta subben på din subutgång på stereon.

        Normalt sett behövs ingen extern manöverpanel, skillnad är det om man kör digitalt eller från original HU och kanske tävlar.
        Då e det en fördel att man ser vilken nivå man spelar på, jag brukar alltid tweaka på en förutbestämd nivå och det är på den som domaren ska bedöma ljudet!


        Originally posted by Matlas View Post
        Går man in via dator och ställer in mosconins ljudkurvor, eller använder man app och eller mic? Är det svårt för en normalhändig person som mig?
        Man använder dator, de flesta avancerade boxarna styrs via dator då programmen är för stora för att köras från tex en telefon.
        Normalt sett använder man inte en mikrofon, det e helt kass.
        Men det finns undantag, med Mosconis nya plattform så kan man använda mikrofon (hörlurar) och det blir faktiskt helt okej.
        När Mosconi släpper sina egna lurar så blir det nog bra på riktigt.
        Här mäts inte bara det tekniska i ljudet utan dessa hörlurar mäter även akustiken inne i hörselgången.
        Programvaran har med huvudets bred (ca17cm) i beräkningarna vid mätning.
        Tyvärr lär väl lurarna inte bli var mans egendom då dom kommer kosta mer än vad en Mosconi 8to12 Aerospace kostar
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Fråga om ljudprocessor vara eller inte

          Originally posted by Nonne View Post
          Kopplar man flera in Lågnivå kan man konfigurera i MIXERN så du kan exempelvis sköta subben på din subutgång på stereon.

          Normalt sett behövs ingen extern manöverpanel, skillnad är det om man kör digitalt eller från original HU och kanske tävlar.
          Då e det en fördel att man ser vilken nivå man spelar på, jag brukar alltid tweaka på en förutbestämd nivå och det är på den som domaren ska bedöma ljudet!




          Man använder dator, de flesta avancerade boxarna styrs via dator då programmen är för stora för att köras från tex en telefon.
          Normalt sett använder man inte en mikrofon, det e helt kass.
          Men det finns undantag, med Mosconis nya plattform så kan man använda mikrofon (hörlurar) och det blir faktiskt helt okej.
          När Mosconi släpper sina egna lurar så blir det nog bra på riktigt.
          Här mäts inte bara det tekniska i ljudet utan dessa hörlurar mäter även akustiken inne i hörselgången.
          Programvaran har med huvudets bred (ca17cm) i beräkningarna vid mätning.
          Tyvärr lär väl lurarna inte bli var mans egendom då dom kommer kosta mer än vad en Mosconi 8to12 Aerospace kostar


          Tack snälla för svar nonne, du förklarar så att till och med en femåring kan förstå 😁

          Comment


          • #6
            Re: Fråga om ljudprocessor vara eller inte

            Originally posted by Matlas View Post
            Tack snälla för svar nonne, du förklarar så att till och med en femåring kan förstå 😁
            Tack, jag försöker göra mitt bästa
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Fråga om ljudprocessor vara eller inte

              Mosconis hörlurar de lär bli dyra…säger du.
              JBLs gamla MS-8 där ingår dem.
              vad är skillnaden Nonne?

              Comment


              • #8
                Re: Fråga om ljudprocessor vara eller inte

                Originally posted by TJC View Post
                Mosconis hörlurar de lär bli dyra…säger du.
                JBLs gamla MS-8 där ingår dem.
                vad är skillnaden Nonne?
                Skillnaden är att AURES är ett tillbehör eftersom själva optimeringen är inbyggd i nya DSP plattformen.

                Mätningar kan göras i ATOMO, Pico DSP serien, 6TO8 PRO, 8TO12 PRO, 6TO8 Aerospace och 8TO12 Aerospace.


                https://www.ceoutlook.com/wp-content...coni-Aures.png
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: Fråga om ljudprocessor vara eller inte

                  Bra att det funkar på så många olika dsp! Fantastiskt ju, förutom priset då, som du nämde��
                  Last edited by TJC; July 10, 2021, 03:01. Reason: fel

                  Comment

                  Working...
                  X