Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skaffa ljud till min epa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skaffa ljud till min epa

    Hej!

    Jag ska snart bygga lite ljud i min bil. För tillfället har jag ingen stereo, sidohögtalare eller slutsteg. Min budget är ganska tight och jag skulle behöva hjälp med att både förstå vilket slutsteg jag ska ha till vilken högtalare. Även om man kunde få lite tips om paketpriser som är hyffsat billiga.

    Det jag vill starta är att skaffa, stereo, en 6x9 högtalare till båda dörrarna och sen självklart ett slutsteg.

  • #2
    Re: Skaffa ljud till min epa

    Vad är det för bil du bygger i ?
    Kapad / okapad ?

    Comment


    • #3
      Re: Skaffa ljud till min epa

      Originally posted by 8tummarn View Post
      Vad är det för bil du bygger i ?
      Kapad / okapad ?
      Det är en kapad 945

      Comment


      • #4
        Re: Skaffa ljud till min epa

        Då väcks ju fråga, varför 6x9" i framdörrarna?
        Jonas, Umeå

        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

        Comment


        • #5
          Re: Skaffa ljud till min epa

          Nästa fråga blir :

          Vill du spela jättehögt med vass diskant och platt mellanregister ( PA-grejor) eller ska det låta hyfsat bra även på låg volym så att du kan lyssna på musik medan du kör utan att få tinnitus ????

          Comment


          • #6
            Re: Skaffa ljud till min epa

            Originally posted by 8tummarn View Post
            Nästa fråga blir :

            Vill du spela jättehögt med vass diskant och platt mellanregister ( PA-grejor) eller ska det låta hyfsat bra även på låg volym så att du kan lyssna på musik medan du kör utan att få tinnitus ????
            Då skulle jag nog säga den andra hyfsat på låg volym.

            Comment


            • #7
              Re: Skaffa ljud till min epa

              Originally posted by tvett View Post
              Då väcks ju fråga, varför 6x9" i framdörrarna?
              För att det har suttit 6x9 förut o tänkte det passar bra att sätta samma storlek.

              Comment


              • #8
                Re: Skaffa ljud till min epa

                I vilket fall , mitt förslag till stereo är detta :
                https://nardik.se/produkt/KENWOOD-KMM-BT356
                Mitt barnbarn har den i sin bil ,den låter bra , har många finesser och är enkel att fippla med om man exempelvis vill lära sig hur olika delningar på basen låter i bilen .

                Det finns fler märken med bra stereos i den prisklassen , besök din lokale bilstereohandlare och titta vad han säljer , det är 1000 gånger bättre att få klämma och känna på grejorna i verkligheten än att surfa och gissa .

                Till att driva framsystemet skulle jag nog rekommendera något av dessa :
                https://nardik.se/produkt/Soundigital-SD4004-EVO-40
                https://nardik.se/produkt/Soundigita...EVO-II-02-ohms
                Mitt barnbarn och jag har provat SD400 både till framsystem och att driva dubbla 12" , spelar på rejält utan att skämmas för sig , låter som mitt gamla Rockford 400x4 i karaktären dvs passar bra till dunkarmusik .
                SD4004 sägs låta ännu lite bättre men jag har inte provat den själv så jag vet inte

                Inget av de framsystem som barnbarnet haft har låtit speciellt bra i mina öron :
                Det här lät vasst och platt trots en hyfsad installation för att vara 18-åringar , provade att byta slutsteg till både RF och Ground Zero utan att det blev bra.
                https://www.rsaudio.se/produkt/billj...hoCG_sQAvD_BwE

                Det här lät bättre men jag tyckte personligen att diskanten var påträngande , mellanregistret var dock riktigt bra till dunkadunk , basen upplevdes komma framifrån.
                https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-p...et-medium.html

                Det är alltid bäst att bygga framsystemet först och satsa mest pengar och energi där än att börja med en dyr baslåda och åka runt med kraxande originalhögtalare löst fastskruvade i dörrarna .

                Vilken schimpans som helst kan kasta in en färdigbyggd baslåda med tillhörande steg och spela så nummerplåten rasslar vid korvkiosken men utan ett bra framsystem är det bara jobbigt att sitta i den bilen och lyssna .

                Jag började själv karriären med två 15" utan låda monterade mot ryggstödet och två Diplomat AMP8000 ( de var de största steg jag hittade då, hos Rune Johanssons i Umeå för 30 år sedan )+ en massa Pioneergrejor.

                Lät kattskit egentligen men spelade jättehögt , tyckte jag då .

                Sedan blev jag frånspelad totalt av Brömster som hade ETT 75-watts Rockfordsteg som drev BÅDE framsystem OCH en 12" i en väl uträknad låda.

                Det lät högre , bättre , hade mer tryck i basen och kostade mindre än vad jag lagt på mina grejor , en ögonöppnare av rang .

                Comment


                • #9
                  Re: Skaffa ljud till min epa

                  Originally posted by hampusmek View Post
                  För att det har suttit 6x9 förut o tänkte det passar bra att sätta samma storlek.
                  Ett par 6x9 ELLER 7x10 som sitter stumt monterade i en dämpad dörr spelar riktigt hårt.

                  Jag hjälpte för länge sedan en kompis som skulle ha ljud byggt i en Amazon men inte ville kapa i de orörda dörrsidorna med att sätta 4 st DLS 6x9r i hatthyllan i en baffel gjord av dubbla limmade 19mm spånskivor som vi målade med bodyfärg och satte asfaltmatta på .
                  Sedan bultade vi baffeln med genomgående bult mot hatthylleplåten och tätade minutiöst alla hål och förbindelser mellan skuffen och kupén .
                  Med ett hyfsat fyrkanalssteg poppade det så att folk trodde vi hade en baslåda gömd någonstans .

                  "Thunderstruck" och "Sweet child of mine" lät fantastiskt bra i bilen fast det inte satt någon baslåda i den .

                  Comment


                  • #10
                    Re: Skaffa ljud till min epa

                    Originally posted by 8tummarn View Post
                    Ett par 6x9 ELLER 7x10 som sitter stumt monterade i en dämpad dörr spelar riktigt hårt.

                    Jag hjälpte för länge sedan en kompis som skulle ha ljud byggt i en Amazon men inte ville kapa i de orörda dörrsidorna med att sätta 4 st DLS 6x9r i hatthyllan i en baffel gjord av dubbla limmade 19mm spånskivor som vi målade med bodyfärg och satte asfaltmatta på .
                    Sedan bultade vi baffeln med genomgående bult mot hatthylleplåten och tätade minutiöst alla hål och förbindelser mellan skuffen och kupén .
                    Med ett hyfsat fyrkanalssteg poppade det så att folk trodde vi hade en baslåda gömd någonstans .

                    "Thunderstruck" och "Sweet child of mine" lät fantastiskt bra i bilen fast det inte satt någon baslåda i den .
                    Jag förstår, jag förstår. Men jag kikade lite förut o jag kollade på ett par
                    https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-a...hogtalare.html
                    och vilkte slutsteg skulle jag behöva till dom. Sen har jag en till fråga o det är spelar det någon roll vilken stereo man har eller kan en modern stereo som har kommit ur på det senaste åren hantera det flesta ljudsystem?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Skaffa ljud till min epa

                      Originally posted by hampusmek View Post
                      Jag förstår, jag förstår. Men jag kikade lite förut o jag kollade på ett par
                      https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-a...hogtalare.html
                      och vilkte slutsteg skulle jag behöva till dom. Sen har jag en till fråga o det är spelar det någon roll vilken stereo man har eller kan en modern stereo som har kommit ur på det senaste åren hantera det flesta ljudsystem?
                      Alla moderna stereos ( av etablerade märken ) hanterar rejäla ljudsystem .
                      Köp INTE något kinaskit från Wish ,Ebay eller liknande sajter !!!
                      Det är pengar direkt i sjön eftersom kvalitén är ojämn och funktionen usel.
                      Det finns bara en sak som är sämre än no-name-kinaprodukter och det är Billebro´s .UNDVIK !!!

                      Kenwooden jag tipsade om vet jag fungerar bra , Alpine , Sony och Pioneer m.fl. har maskiner i samma prisklass som säkert är lika bra men dem har jag inte testat så jag kan inget säga .
                      https://nardik.se/produkt/Pioneer-DEH-S510BT
                      https://nardik.se/produkt/Alpine-UTE-92BT
                      https://nardik.se/produkt/Pioneer-Media-reciver

                      Något som är bra är om det finns flera lågnivåutgångar så att man kan köra basen på ett eget slutsteg när plånboken kommit ikapp och man köpt ( eller byggt ) en baslåda .

                      Det är ALLTID värt pengarna att lägga några hundra extra på stereon eftersom den är källan till allt du ska spela i bilen , att snåla här är att kasta bort pengar eftersom du ändå blir missnöjd och måste köpa bättre grejor efter ett tag och ingen vill ge ett rött öre för den uschliga snikmaskinen du först köpte......

                      Comment


                      • #12
                        Re: Skaffa ljud till min epa

                        Har du 2000 kr över ?
                        Köp den maskin du tycker bäst om i prisintervallet 1000-2000 kr .
                        Gärna en med 3 par lågnivå och inbyggda delningsfilter och DSP , det har du nytta av om du fastnar i bilstereoträsket och vill bygga ut systemet senare .

                        När sedan pengarna finns så köper du ett par bra 6x9 och monterar dom så rejält och stumt du kan i dörren , glöm inte att använda 1,5 mm2 högtalarkabel istället för de basmördande sytrådar som brukar följa med i högtalarkartongen .

                        Köp såpass mycket kabel på en gång att det räcker ända dit du tänkt att ha slutsteget senare , det är bara att strippa upp överskottet under instrumenteringen om du använder stereons effekt till framsystemet medan du snålar ihop till ett slutsteg för framsystemet .

                        Comment


                        • #13
                          Re: Skaffa ljud till min epa

                          När pengarna sedan ramlat in köper du ett sådant här steg ( eller motsvarande ) och kör dina 6x9 på .
                          https://nardik.se/produkt/Soundigital-SD4004-EVO-40

                          Och vid nästa löning en sån här bas :
                          https://nardik.se/produkt/KENWOOD-KFCW112S

                          45 liter portad låda med en 3" port på ca 18cm , en mjuk och fin bas .

                          Då kan du köra både framsystem och bas på samma steg så länge medan du åker runt och drömmer om jättestora slutsteg och dubbla 15"

                          Total kostnad under 5000 inklusive diverse noname-kablar och lite spånskiva , lim och skruvar till baslådan .

                          Hittar man begagnade grejor på Blocket eller Facebook kan man komma ännu billigare undan , tänk bara på att inte betala överpriser för gammalt junk bara för att det har ett häftigt namn eller en massa uppgivna watt .

                          Att jag valt just denna stereo och bashögtalare beror på att de finns hos en bilstereoaffär jag har förtroende för , de passar en tajt budget och att jag själv lyssnat och tycker de låter bra .
                          Last edited by 8tummarn; March 26, 2021, 10:57.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Skaffa ljud till min epa

                            Originally posted by 8tummarn View Post
                            Har du 2000 kr över ?
                            Köp den maskin du tycker bäst om i prisintervallet 1000-2000 kr .
                            Gärna en med 3 par lågnivå och inbyggda delningsfilter och DSP , det har du nytta av om du fastnar i bilstereoträsket och vill bygga ut systemet senare .

                            När sedan pengarna finns så köper du ett par bra 6x9 och monterar dom så rejält och stumt du kan i dörren , glöm inte att använda 1,5 mm2 högtalarkabel istället för de basmördande sytrådar som brukar följa med i högtalarkartongen .

                            Köp såpass mycket kabel på en gång att det räcker ända dit du tänkt att ha slutsteget senare , det är bara att strippa upp överskottet under instrumenteringen om du använder stereons effekt till framsystemet medan du snålar ihop till ett slutsteg för framsystemet .
                            Jag tänkte köpa ett par GAS 6x9 med sånna hära koalix med både diskant och högtalare inbyggt. Jag vill inte starta så speciellt högt. Vill mer bara ha ett framsystem som kör att det kan spelas lite musik. Senare har jag tänkt att lägga en större peng på det hela. Men det går alltså att koppla högtalarna dirket in till stereon? Hur kopplar jag in det, för som sagt, är en helt nybörjare på det allt dom gäller ljud.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Skaffa ljud till min epa

                              Jag skulle rekommendera att du väljer att lägga lite mer på framsystemet redan från början.
                              Köp ett tvåvägs 6x9" kitsystem med separat diskant och riktigt filter.
                              Kommer spela ordentligt midbas med 6x9" och vettig ljudbild med diskanterna monterade i närheten men riktade uppåt istället för i sidled.
                              Jonas, Umeå

                              Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                              Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                              Comment

                              Working...
                              X