Announcement

Collapse
No announcement yet.

Högtalarfront/tyg täckande basen. Funkar det?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Högtalarfront/tyg täckande basen. Funkar det?

    Jag tänkte bygga en baslåda med inslag liknande Marshalls gamla gitarrlådor och således täcka för basar och ev port med riktigt högtalartyg.
    https://www.amplifiedparts.com/produ...pepper-32-wide

    Det funkar ju på 4x12" med låg effekt men funkar det på en rejäl sub som flåsar på så hela bilen skakar? Eller blir tyget en begränsning och stryper ljudtrycket?

    Jag ska inte tävla i db-drag eller liknande så de där sista 0,1 db kan jag leva utan, jag vill dock inte förlora 5db och få missljud pga högtalarfronten.

  • #2
    Re: Högtalarfront/tyg täckande basen. Funkar det?

    Skulle absolut inte oroa mig över att det dämpar ljudvolymen, framförallt inte för en bas som inte alls är riktningskänslig på samma vis som en diskant. Tunt högtalartyg avsett för ändamålet påverkar väl snäppet mindre också istället för att hänga upp en handsydd pakistansk matta framför basen
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

    Comment


    • #3
      Re: Högtalarfront/tyg täckande basen. Funkar det?

      Om grannen har fest, vad är det man hör?

      Jo basen!

      Så tyget har ingen påverkan av ljudtrycket.
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Högtalarfront/tyg täckande basen. Funkar det?

        Tack för svar! Då blir det att börja bygga snart :-)

        Comment


        • #5
          Re: Högtalarfront/tyg täckande basen. Funkar det?

          Det kan , om du har hög lufthastighet i porten , bli missljud .
          Råkade ut för det på en bandpasslåda med aningen liten portdiameter ....
          Byggde i en kompis mercedes som hade tanken i ryggstödet så vi byggde lådan bakom den med portarna upp i hatthyllan .
          Dolde de grå plaströren ( det rymdes inga frodeportar ) bakom en ram klädd med högtalartyg
          Då jag bytte till en större ( och längre ) port försvann "fluff-fluff-ljudet " som hördes i basdunket .
          Last edited by 8tummarn; March 2, 2021, 19:37.

          Comment

          Working...
          X