Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo 940 Turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Volvo 940 Turbo

    Hej

    Lite bilder från mitt bilstereoprojekt i min sommarbil. Bilstereo grejerna kommer bestå av främst DLS men har även ett par finare MDS 6x9 som satt i bilen dolt under originalgaller i hatthyllan när jag köpte den som får sitta kvar. Tanken är att försöka montera framsystem så att inredningen ser orörd ut

    Hu: Alpine CDE-178BT
    Framsystem: Dls Nordica 6.2
    Bak: Mds 6x9 kommer ej ihåg modell
    Slutsteg: DLS A3,A2,A6
    Subwoofer: Dls Nordica 12 i sluten låda
    Kablar: Stinger högtalarkablar,Stinger 8000 RCA sen noname 50mm2 ofc samt 20mm2 ofc

    Bilen i fråga


    Kapat ut en mdf-skiva för att provmontera slutstegen


    Monterat skivan i bagageutrymmet


    Provmontering efter lite städande och klätt skivan. Dock lite nyansskillnad på tyget


    Ciggtändare använder man ju inte så tog en julgran och borrade upp hålet så jag kunde montera en plugg med två usb-portar och voltmätare istället.






    Kapade ur en mdf-skiva av lite spill som jag kunde montera distblock på samt kondensator. Hade även lite spilltyg som jag klädde den med


    Kablarna sitter det ändhylsor på samt krympslang för att slippa kardelspret samt kunna koppla i och ur lätt


    Borrade ett hål och slipade rent i vänster rambalk i bagaget samt kapade till en bit koppar för att montera jorden


    Gjort klart relästyrningen för remoten så stereon inte behöver driva 3st slutsteg samt kondensator. Även gjort klart en 20mm2 kabel från distblock till kondensator även den har krympslang med ändhylsor.




    Även monterat lite silentcoat. Sitter även i bagaget. Kör dock med snålversionen och dämpar inte varje mm


    Hoppas inte bilderna är för stora. Laddade upp dom direkt till garaget.org för att det skulle vara enkelt. För att hålla vikten nere så vill jag inte ha något mer batteri i bilen så jag hoppas mig klara på ett Biltema AGM i fram eller liknande

  • #2
    Re: Volvo 940 Turbo

    Stilren installation!
    Vis vobiscum sit!

    Comment


    • #3
      Re: Volvo 940 Turbo

      I princip klar med alla kablar i bagaget nu så imorgon ska jag försöka montera i skivan med slutstegen och koppla in alla kablar i slutstegen


      Inte jättenöjd över detta med den fula böjen på kabel. Sen vet jag inte riktigt hur jag ska sätta fast säkringen. Vill inte borra hål i skärmen.




      Inga kablar kommer synas ändå men ska försöka städa upp det lite till sen när jag provmonterat och ser att längden på kablarna är bra

      Comment


      • #4
        Re: Volvo 940 Turbo

        Håller med där om o borra i skärmen.!
        Du ser ut o ha en väl skött volvo.!
        Men funkar de inte o konstruera nån hållare du skruvar fast i något befintligt hål.?

        Comment


        • #5
          Re: Volvo 940 Turbo

          Klart i bakluckan iaf. Nu är det bara jobba sig framåt och försöka montera framsystemet
          Det var ett helvete att hålla på med skivan och kablarna samtidigt så blev inte så mkt bilder tagna

          Lär försöka få rent inredningen men vet inte hur. Försökte ta en borste och medel och torka bort men då smetade man bara ut det svarta ännu mera. Det drar ner helhetsintrycket rätt mkt

          Comment


          • #6
            Re: Volvo 940 Turbo

            Originally posted by Pottosson View Post
            Håller med där om o borra i skärmen.!
            Du ser ut o ha en väl skött volvo.!
            Men funkar de inte o konstruera nån hållare du skruvar fast i något befintligt hål.?
            Får se kanske kan snida ihop något som går att skruva fast i abs-enheten

            Comment


            • #7
              Re: Volvo 940 Turbo

              Är det bara en matta eller sitter de skiva limad.?
              Är de bara matta och den är slät brukar de gå o ge den rätt bra med rengöringsmedel sen gnugga och skölja med högtryck, upprepa till man är nöjd.

              Ja antingen i skruvarna till abs o ibland fins de andra gängade hål att använda så man får ett stabilt fäste till hållaren.!

              Comment


              • #8
                Re: Volvo 940 Turbo

                Någon som har koll på hur djupa högtalarelement man får plats med i framdörren på en 940. Jag är medveten om att man lär kapa bort lite plåt. Tanken var att jag skulle montera mina Dls nordica 6.5" på insidan av dörrsidan för att kunna använda original galler så det ser orört ut. Men elementet bygger nästan 7cm från monteringsringen så i efterhand nu ångrar jag att jag inte köpte det oanvända ur35i kitet jag såg på facebook marketplace.

                Comment


                • #9
                  Re: Volvo 940 Turbo

                  Originally posted by Pottosson View Post
                  Är det bara en matta eller sitter de skiva limad.?
                  Är de bara matta och den är slät brukar de gå o ge den rätt bra med rengöringsmedel sen gnugga och skölja med högtryck, upprepa till man är nöjd.

                  Ja antingen i skruvarna till abs o ibland fins de andra gängade hål att använda så man får ett stabilt fäste till hållaren.!
                  Det är matta limmad på skiva desvärre. Vet inte hur bra en Kärcher Puzzi är på att rengöra

                  Comment


                  • #10
                    Re: Volvo 940 Turbo

                    Byggde en extra baffel till högtalaren i dörrsidan av en biltema skärbräda för att styva upp lite extra. Sen har jag även monterat silent coat starter kit i dörren. Det verkar ha gett en hel del om man gör knacktest på plåten om man jämför en odämpad dörr med dörren nu som är dämpad.





                    Fick även massera plåten lite för att magneten skulle få plats


                    Spillbitar som blev över av dämpmattan monterade jag på dörrsidan.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Volvo 940 Turbo

                      Snyggt jobbat! Kul att följa.
                      Kör: BMW M3 Coupe 3,2 Köhler -96 [Alpine CDA-7998R, Alpine MRV-F540 + PG Xenon 400.1 + Hertz EP2, Tec SQ5 + SQ3 + Surface Slim + DD 2010 10"]
                      Brukis: Saab 9-5 2,3t "Aero" -99 [Pioneer P9, Audison LRx 4.300 + 1.400 + PG Octane-R 5.0:4, Tec SQ6 + Trius + Tec Surface TW + Focal KX 33 13"]

                      Comment


                      • #12
                        Re: Volvo 940 Turbo

                        Snyggt👍
                        Kul med lite nya projekt
                        /Calle

                        Comment


                        • #13
                          Re: Volvo 940 Turbo

                          Ett tips till kommande projekt, lägg en 45 graders fas på baksidan av covern/monteringsplattan..
                          Detta gör att man får en skarpare kontur mot anligget samt att det är betydligt enklare att slipa in för perfekt passform.
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Volvo 940 Turbo

                            Äntligen klar med förardörren iaf. Tyvärr har ju högtalarna några år på nacken så dom är inte så där ljusgula längre som dom var när dom var nya.



                            Original galler får iaf plats nu och jag fick tag på snygga modellen av galler från skroten också


                            Tanken är att slakta ett par galler och montera 2" högtalaren på gallret så kan man fortfarande återställa bilen till original om man vill det sen.


                            Problemet nu är att jag vet inte vart jag ska montera diskanten. Har ett par fula aluminiumkoppar till diskanterna men tycker det förstör för mycket av original looken att skruva fast dom på a-stolparna samt att jag är rädd om fluffpanelen från 960 som sitter där nu





                            Och som att Dls grejerna är begagnade så saknas ju som alltid monterings detaljer till diskanterna så har bara det på bilderna att använda.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Volvo 940 Turbo

                              Originally posted by Nonne View Post
                              Ett tips till kommande projekt, lägg en 45 graders fas på baksidan av covern/monteringsplattan..
                              Detta gör att man får en skarpare kontur mot anligget samt att det är betydligt enklare att slipa in för perfekt passform.
                              Nu hänger jag inte riktigt med om vilken del du pratar om? Eller menar du skärbrädan jag gjorde i dörrsidan?

                              Comment

                              Working...
                              X