Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ställa in gain med ohms lag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ställa in gain med ohms lag

    Hej!

    Satt och tittade på den här videon från Mtx http://www.youtube.com/watch?v=suX13...layer_embedded . Om man ska ställa in gain med hjälp av multimeter/ohms lag ska man ta roten ur wrms som steget ger gånger lasten. I mitt fall har jag ett Thunder 1000 slutsteg från Mtx. Det ska alltså ge 1000 wrms i 2 ohm. Räknar jag på det får jag fram att gainen ska stå på 44,72 volt. Om vi istället säger att det lämnar 1200 wrms ska gainen stå på 48,98 volt.

    Det är första gången jag provar att ställa in den så här noggrant, har tidigare provat att lyssna sig fram, men nu tänkte jag ställa den så jag får ut max av slutsteget. Hur stor skillnad gör dessa enstaka volt?

    Mvh Johan
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

  • #2
    Re: Ställa in gain med ohms lag

    Originally posted by Lillalilja
    Hej!

    Satt och tittade på den här videon från Mtx http://www.youtube.com/watch?v=suX13...layer_embedded . Om man ska ställa in gain med hjälp av multimeter/ohms lag ska man ta roten ur wrms som steget ger gånger lasten. I mitt fall har jag ett Thunder 1000 slutsteg från Mtx. Det ska alltså ge 1000 wrms i 2 ohm. Räknar jag på det får jag fram att gainen ska stå på 44,72 volt. Om vi istället säger att det lämnar 1200 wrms ska gainen stå på 48,98 volt.

    Det är första gången jag provar att ställa in den så här noggrant, har tidigare provat att lyssna sig fram, men nu tänkte jag ställa den så jag får ut max av slutsteget. Hur stor skillnad gör dessa enstaka volt?

    Mvh Johan
    Vad vill du egentligen åstadkomma? Det som du beskriver är den spänning på högtalarutgången som du skall ha, för att steget skall ge just den effekten du beskriver, belastat med den impedansen.

    Dilemmat är att du egentligen inte vet vilken impedans du har, lika illa är det med effekten, den känner du ju inte heller till.

    Så det där kommer liksom inte ta dig nånstans. Det du vill åstadkomma med gainet är ju att se till att du kan ta ut max av steget, utan att det distar, och det gör man ALDRIG utan ett oscilloskop. Alternativet att göra det så bra det går, utan ett oscilloskop, är som du antytt, dvs man får lyssna, vrida upp så högt man kan utan att det låter illa, med en skiva inspelad på hög nivå, och sen vrida tillbaks lite.

    En annan sak är att justera gainet ut ur två kanaler, för att få samma effekt till två talspolar tex, och då kan man mäta som du beskriver.

    Så, vad är det egentligen du vill göra?
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #3
      Re: Ställa in gain med ohms lag

      Originally posted by jonash View Post
      Vad vill du egentligen åstadkomma? Det som du beskriver är den spänning på högtalarutgången som du skall ha, för att steget skall ge just den effekten du beskriver, belastat med den impedansen.

      Dilemmat är att du egentligen inte vet vilken impedans du har, lika illa är det med effekten, den känner du ju inte heller till.

      Så det där kommer liksom inte ta dig nånstans. Det du vill åstadkomma med gainet är ju att se till att du kan ta ut max av steget, utan att det distar, och det gör man ALDRIG utan ett oscilloskop. Alternativet att göra det så bra det går, utan ett oscilloskop, är som du antytt, dvs man får lyssna, vrida upp så högt man kan utan att det låter illa, med en skiva inspelad på hög nivå, och sen vrida tillbaks lite.

      En annan sak är att justera gainet ut ur två kanaler, för att få samma effekt till två talspolar tex, och då kan man mäta som du beskriver.

      Så, vad är det egentligen du vill göra?
      Det jag ville göra var väl att ställa in gainen så exakt som möjligt med så lite dist som möjligt, utan att använda oscilloskop. Det jag tänkte på egentligen är att jag kan tycka det är lite svårt att höra precis när basen börjar dista och då trodde jag man kunde göra som i videon för att ställa in den lagom för att få max effekt och minst dist. Men det verkar inte bättre än att man får leta fram ett oscilloskop
      Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

      Comment


      • #4
        Re: Ställa in gain med ohms lag

        Originally posted by Lillalilja View Post
        Det jag ville göra var väl att ställa in gainen så exakt som möjligt med så lite dist som möjligt, utan att använda oscilloskop. Det jag tänkte på egentligen är att jag kan tycka det är lite svårt att höra precis när basen börjar dista och då trodde jag man kunde göra som i videon för att ställa in den lagom för att få max effekt och minst dist. Men det verkar inte bättre än att man får leta fram ett oscilloskop
        Dessvärre inte, om du vill optimera så bra som möjligt.

        //Jonas
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #5
          Re: Ställa in gain med ohms lag

          Först skrev jag ett långt stycke som var exakt likadant som det jonash skrev, doh!

          Jag har tillgång till oscilloskop, men använder ändå inte det för att ställa gain. Möjligtvis för felsökning, eller för att se ifall det är basen eller steget som distar.

          Jag tror det här med att gain skulle vara så svårt att ställa in är ett amerikanst påfund. Mycket viktigare än multimetrar och oscilloskop är lite förståelse för signalintegritet och hur slutsteg/högtalare fungerar. Det har blivit en kissa-längst-tävling att ställa gain på komplicerade sätt på usa-forum, helt utan förståelse för vad man sysslar med.

          Grejen är att gain-setting inte är en exakt vetenskap i en bil. Ifall det är svårt att höra att det distar på full mutter och det låter bra så funkar det i mitt tycke. Sen ifall det distar lite mer med vissa låtar, tja, vrid ner volymen när du spelar de låtarna. Bättre att ha gain så att det går att spela högt även med lågt inspelade skivor än att det aldrig någonsin klipper. Det gäller kanske inte vid SQ-tävlande iofs, surt att konstatera att domarna lyssnat på en nivå som gett klippning i ens bil. Men domarna bör iofs ha koll...

          Comment


          • #6
            Re: Ställa in gain med ohms lag

            Enda gången jag gjort nåt seriöst försök att ställa in gain var när ja hade två basar i samma låda som drevs på varsitt SPL D7 steg men då jag inte hade nån tångamperemeter såg jag ju inte om stegen lämnade ungefär lika mkt effekt ändå, bara att utnivån i Volt från steget var väldigt lika, nere på tiondels volt men ändå slog ena basen mer än den andra när man skruvade upp fullt.
            Jag sket då i att använda två steg och lastade ner det ena steget istället, det gick lättast så

            Nu sätter jag dom på minsta och vrider upp lagom högt på stereon, runt vol45 av 60(?) på min pioneer sen höjer gain tills det fortfarande låter ok.
            Då har man iaf lite till o ge om det skulle vara lågt inspelat osv som Jonhny beskriver, varför göra nåt enkelt svårt?
            Man får ju ändå ha nån form av reglering av nivåer i filter eller olika gain på stegen.

            Man ska ju lyssna på musik i jämn nivå över registret, inte så högt allt klarar spela var för sig.
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

            www.garaget.org/Frippe_L

            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

            Comment


            • #7
              Re: Ställa in gain med ohms lag

              Tack för svar! Detta var inte alls en sådan jättegrej som det kanske lät, utan jag hittade bara filmen när jag slösurfade lite och tänkte prova. Sen blev jag lite fundersam angående voltskillnaden men det spelar ingen roll nu när det inte verkade vara någon idé hur som helst
              Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

              Comment


              • #8
                Re: Ställa in gain med ohms lag

                Ställt mina gainar på basstegen till drygt 5V.. räcker gott för mindre jordbävning.
                Så det där med att ställa en gain rätt är väldigt olika.
                Builder of the Metallica Tribute Car

                Comment

                Working...
                X