Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skaffa ljud till min epa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Skaffa ljud till min epa

    Originally posted by tvett View Post
    Jag skulle rekommendera att du väljer att lägga lite mer på framsystemet redan från början.
    Köp ett tvåvägs 6x9" kitsystem med separat diskant och riktigt filter.
    Kommer spela ordentligt midbas med 6x9" och vettig ljudbild med diskanterna monterade i närheten men riktade uppåt istället för i sidled.
    Finns det något sådant kitsystem till rimlig peng ?
    Självklart är det bättre med ett sådant kit men jag har aldrig sett något sådant i de lägre prisklasserna .....

    Comment


    • #17
      Re: Skaffa ljud till min epa

      Om man jämför med de 500kr GAS-högtalarna som OP klämt på så blir det ju "mycket" pengar med 6x9" i kit.
      Men som du rört vid tidigare så är det bättre att satsa på framsystemet och vänta med basarna.
      Med rätt system så kan en vettig huvudenhet driva, alltså inget behov av slutsteg på ett tag.
      Jag skulle undvika GAS-6x9orna och lägga 1000kr på coax där, om 2000kr för kit känns för saftigt.

      Men vad är budgeten egentligen?
      Jonas, Umeå

      Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

      Comment


      • #18
        Re: Skaffa ljud till min epa

        Originally posted by tvett View Post
        Om man jämför med de 500kr GAS-högtalarna som OP klämt på så blir det ju "mycket" pengar med 6x9" i kit.
        Men som du rört vid tidigare så är det bättre att satsa på framsystemet och vänta med basarna.
        Med rätt system så kan en vettig huvudenhet driva, alltså inget behov av slutsteg på ett tag.
        Jag skulle undvika GAS-6x9orna och lägga 1000kr på coax där, om 2000kr för kit känns för saftigt.

        Men vad är budgeten egentligen?
        Skulle denna (https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gma151bt.html) kunna funka att driva dess (https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-a...hogtalare.html) ?
        Budgeten skulle jag säga helst under 2000kr. Vill bara ha någonting att starta med.

        Comment


        • #19
          Re: Skaffa ljud till min epa

          "Någonting att starta med" är lätt "pengar i sjön" om du sedan vill gå vidare och allt måste bytas ut.
          Satsa på något annat än GAS-produkter, speciellt stereon i sig.

          Om det är en 945 med högtalargaller på instrumentpanelen så kanske detta kit kunna vara något runt 2000kr.
          Pioneer stereon, Hertz 3.5" i instrumentbrädan och 6x9" i dörrarna.
          https://www.brl.se/sv/artiklar/pione...hogtalare.html
          Last edited by tvett; March 28, 2021, 19:35.
          Jonas, Umeå

          Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
          Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

          Comment


          • #20
            Re: Skaffa ljud till min epa

            Originally posted by tvett View Post
            "Någonting att starta med" är lätt "pengar i sjön" om du sedan vill gå vidare och allt måste bytas ut.
            Satsa på något annat än GAS-produkter, speciellt stereon i sig.

            Om det är en 945 med högtalargaller på instrumentpanelen så kanske detta kit kunna vara något runt 2000kr.
            Pioneer stereon, Hertz 3.5" i instrumentbrädan och 6x9" i dörrarna.
            https://www.brl.se/sv/artiklar/pione...hogtalare.html
            Alright, men dom går alltså att koppla direkt till stereon. Hur ska jag koppla det? Finns det någon manual som visar hur man gör det, det kanske ingår med högtalarna?

            Comment


            • #21
              Re: Skaffa ljud till min epa

              Ja, bilstereon kan driva högtalarna direkt.
              Har det suttit en ISO-stereo i epan innan? Då någon har byggt 6x9" så borde det ju finnas något sedan innan?
              Jonas, Umeå

              Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
              Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

              Comment


              • #22
                Re: Skaffa ljud till min epa

                Originally posted by tvett View Post
                Ja, bilstereon kan driva högtalarna direkt.
                Har det suttit en ISO-stereo i epan innan? Då någon har byggt 6x9" så borde det ju finnas något sedan innan?
                Ingen aning. Kablarna som ska till stereon har förra ägaren klippt av så det är inga kontakter överhuvudtaget det är bara massa avklippta sladdar. Men jag har för mig att man kan köpa nån slags adapter till ISO eller jag kanske är helt ute o cyklar.

                Comment


                • #23
                  Re: Skaffa ljud till min epa

                  Originally posted by hampusmek View Post
                  Ingen aning. Kablarna som ska till stereon har förra ägaren klippt av så det är inga kontakter överhuvudtaget det är bara massa avklippta sladdar. Men jag har för mig att man kan köpa nån slags adapter till ISO eller jag kanske är helt ute o cyklar.
                  Det är typiskt att detta är gjort, därför vi kallar detta ”EPA meck”

                  Köp ett ISO-kablage och löd på så är du hemma!

                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #24
                    Re: Skaffa ljud till min epa

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Det är typiskt att detta är gjort, därför vi kallar detta ”EPA meck”

                    Köp ett ISO-kablage och löd på så är du hemma!

                    Okej, tack så mycket. Det blir väl o kolla på något youtube klipp på hur man löder allt till vilken kabel osv.a

                    Comment


                    • #25
                      Re: Skaffa ljud till min epa

                      Originally posted by hampusmek View Post
                      Okej, tack så mycket. Det blir väl o kolla på något youtube klipp på hur man löder allt till vilken kabel osv.a
                      Det är inte rätt väg att gå, fram med multimetern och ett batteri för att få fram rätt fas på högtalarkablarna!

                      Plus, minus och tändning ger sig med multimetern!
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment

                      Working...
                      X