Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by Eazy View Post
    Jag tror du har kontakter!
    Du är en vis man Eazy
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Hejsan!
      Jag har försökt nu i 8h att koppla in en baslåda och slutsteg i min bil. På basen och slutsteget är allt rätt kopplat.
      Jag har en BMW 2007 E90. Jag har konstaterat med hjälp av google att jag inte har någon högnivå utgång i min stereo. Så jag har använt mig av en Hög till lågnivå omvandlare som jag köpte ifrån Biltema. Denna kopplade jag på, på min bas under stolen på basens plus och minus kontakt.

      Men sedan när jag ska testa så får jag ett knastrande ljud i min bas. Det låter helt knäppt. Vet inte vad felet är? Någon vänlig själ som kan hjälpa mig att fixa detta?

      Ingen aning hur jag lägger in bilder, så behöver hjälp med det också

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by Nonne View Post
        Du är en vis man Eazy
        Kan du hjälpa mig? Har en fråga

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by Victorsomintevetnågot View Post
          Hejsan!
          Jag har försökt nu i 8h att koppla in en baslåda och slutsteg i min bil. På basen och slutsteget är allt rätt kopplat.
          Jag har en BMW 2007 E90. Jag har konstaterat med hjälp av google att jag inte har någon högnivå utgång i min stereo. Så jag har använt mig av en Hög till lågnivå omvandlare som jag köpte ifrån Biltema. Denna kopplade jag på, på min bas under stolen på basens plus och minus kontakt.

          Men sedan när jag ska testa så får jag ett knastrande ljud i min bas. Det låter helt knäppt. Vet inte vad felet är? Någon vänlig själ som kan hjälpa mig att fixa detta?

          Ingen aning hur jag lägger in bilder, så behöver hjälp med det också
          Ganska enkelt fel. Omvandlaren från Biltema är bland det sämsta mög som finns. Funkar knappt ens i gamla bilar. Enda omvandlarna jag vet som funkar i BMW är Mosconi.
          Kostar bara nån hundralapp mer och är enklare att gömma. Exempelvis https://ljudbyggaren.se/slutsteg/tillbehor/hog-till-lagniva-omvandlare/mosconi-hla-slim-hog-lagnivaadapter
          Octan
          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

          OctanAudio
          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
          Fegens Vandrarhem

          Bilstereoblog
          Team Ljudbyggaren

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by octan View Post
            Ganska enkelt fel. Omvandlaren från Biltema är bland det sämsta mög som finns. Funkar knappt ens i gamla bilar. Enda omvandlarna jag vet som funkar i BMW är Mosconi.
            Kostar bara nån hundralapp mer och är enklare att gömma. Exempelvis https://ljudbyggaren.se/slutsteg/tillbehor/hog-till-lagniva-omvandlare/mosconi-hla-slim-hog-lagnivaadapter
            Så du menar att det ända tänkbara felet är omvandlaren? Så jag har gjort allt rätt med koppling o.sv. Men det är alltså omvandlaren som inte klarar av att omvandla och det är därför basen låter som den gör?

            Den omvandlaren jag köpte ifrån biltema så har jag tvinnat ihop + med +, och - minus med -. Sedan har jag bara tryckt ner dem i själva kontakten som går till basen under passagerarsätet. Sedan kopplade jag in RCA kabeln i Omvandlaren och då fick jag det knastrande ljudet. Så har jag gjort rätt den biten?

            Skickar du din mail så kan jag även bifoga bilder och videos på hur det lät när jag testade och även hur jag har kopplat på slutsteget

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Originally posted by Victorsomintevetnågot View Post
              Så du menar att det ända tänkbara felet är omvandlaren? Så jag har gjort allt rätt med koppling o.sv. Men det är alltså omvandlaren som inte klarar av att omvandla och det är därför basen låter som den gör?

              Den omvandlaren jag köpte ifrån biltema så har jag tvinnat ihop + med +, och - minus med -. Sedan har jag bara tryckt ner dem i själva kontakten som går till basen under passagerarsätet. Sedan kopplade jag in RCA kabeln i Omvandlaren och då fick jag det knastrande ljudet. Så har jag gjort rätt den biten?

              Skickar du din mail så kan jag även bifoga bilder och videos på hur det lät när jag testade och även hur jag har kopplat på slutsteget
              Kan vara mycket. Men vet att Feltema inte funkar så bra i bilar med Canbus.

              Sen borde du inte tvinna kablar. Undvik allt som kan ge glapp/störningar.
              Gör bara ordentliga kopplingar. Annars kan slutsteg och annat gå sönder.
              Slarva inte med "ful"kopplingar bara för att det är enkelt.
              Octan
              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

              OctanAudio
              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
              Fegens Vandrarhem

              Bilstereoblog
              Team Ljudbyggaren

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by octan View Post
                Kan vara mycket. Men vet att Feltema inte funkar så bra i bilar med Canbus.

                Sen borde du inte tvinna kablar. Undvik allt som kan ge glapp/störningar.
                Gör bara ordentliga kopplingar. Annars kan slutsteg och annat gå sönder.
                Slarva inte med "ful"kopplingar bara för att det är enkelt.
                Jag får väl helt enkelt ta o sälja baslådan och slutsteget....Har ingen aning vad jag ska göra Tack för ni försökte hjälpa mig. Men förstår inte hur jag ska lösa det :/ Om någon vill köpa det så kontakta mig. Helt nya grejer ifrån Brl.

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by Victorsomintevetnågot View Post
                  Jag får väl helt enkelt ta o sälja baslådan och slutsteget....Har ingen aning vad jag ska göra Tack för ni försökte hjälpa mig. Men förstår inte hur jag ska lösa det :/ Om någon vill köpa det så kontakta mig. Helt nya grejer ifrån Brl.
                  Varför tar du inte kontaktat med BRL butiken som sålde det till dig och skickar lite bilder på din installation?
                  De borde kunna hjälpa dig då du köpt det nytt från dem.
                  Prova att koppla in mobilen direkt på slutsteget och se hur det låter då, så kan du se om det lirar utan hög/lågnivå adaptern.
                  Om det funkar så köper du en sådan adapter som Nonne länkade till så kommer det att funka.

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by heddan99 View Post
                    Varför tar du inte kontaktat med BRL butiken som sålde det till dig och skickar lite bilder på din installation?
                    De borde kunna hjälpa dig då du köpt det nytt från dem.
                    Prova att koppla in mobilen direkt på slutsteget och se hur det låter då, så kan du se om det lirar utan hög/lågnivå adaptern.
                    Om det funkar så köper du en sådan adapter som Nonne länkade till så kommer det att funka.
                    Jag köpte inte ifrån BRLs sida, jag såg en kille på blocket som sålde helt nya grejer ifrån Brl. Allt var helt oöppnat och orört. Han hade kvitto och garanti. Sedan köpte jag det av honom, detta har jag ett kvitto på. Så jag köpte aldrig direkt ifrån BRLs sida.


                    Menar du att jag ska koppla in mobilen i en utav RCA kablarna och testa om basen låter? Eller hur kopplar jag in mobilen i slutsteget?
                    Last edited by Victorsomintevetnågot; April 30, 2021, 13:10.

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by Victorsomintevetnågot View Post


                      Menar du att jag ska koppla in mobilen i en utav RCA kablarna och testa om basen låter? Eller hur kopplar jag in mobilen i slutsteget?
                      Helt rätt, eftersom du inte kopplar som jag ber dig så ta en AUX kabel och koppla in på RCA ingångarna så får du säkert ljud.

                      Så testar jag alltid när folk kommer till mig när det inte funkar.
                      Då utesluter man olika källor!
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by Nonne View Post
                        Helt rätt, eftersom du inte kopplar som jag ber dig så ta en AUX kabel och koppla in på RCA ingångarna så får du säkert ljud.

                        Så testar jag alltid när folk kommer till mig när det inte funkar.
                        Då utesluter man olika källor!
                        Jag vill få det att fungera men jag förstår ju inte vad du menar....

                        Kollade ifall jag hade någon Aux till RCA kabel. Men hade endast en kabel som hade 3 RCA utgångar. Gul, vit och röd. Testade att koppla in 2 utav dem men kom inget ljud.

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          En vanlig 3.5mm/RCA AV-kabel för videokameror brukar ha video på samma 3.5mm-band som höger för en mobiltelefon.
                          Vi kan ju hoppas att det var en sån kabel du använde så inget dumt hände.

                          Handlade du på BRL på nätet eller har du någon butik att åka till?
                          Jonas, Umeå

                          Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                          Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Tjenare! Relativt ny på billjud
                            Har en polare som köpt sig lite ljud till sin E28...
                            Det han köpt är följande:
                            Bass Habit pp600.1 slutsteg för en 12" bas
                            Bass habit 2x70 RMS slutsteg för att driva en raggarplanka
                            Vi drog alla kablar så som det ska vara, lågnivå på ena sidan och pluskabel på andra sidan under golvlisterna.
                            Vi har kopplat högtalarkablarna - till - och + till + i steget från bas / raggarplanka utan bryggning.
                            Lågnivå till basen är satt i L/R ( Finns också Output/input )

                            Problemet som uppstod var att plötsligt under bilfärd så började basen spela väldigt lågt ( Knappt någonting ) och raggarplanka började brusa och typ klickade.
                            Någon som har en aning om vad felet kan vara? vi har testat dragit nya lågnivå kablar, kollat säkring på pluskabel samt kollat så att allting sitter ordentligt i kabelskor osv. Kan ju inte vara inställningar på steget heller då det började krångla utan att vi har rört det.

                            Otroligt tacksam för svar! kan inte så mycket så bara att mata på med olika idéer och tips!

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Du nämner att du kontrollerat säkring, har ni dragit ur lågnivå och mätt mellan plus och minus på förstärkaren?

                              Då får man koll på om det är ström till förstärkaren
                              Har ni AGU (glas) säkring så kan den vara hel men släppt i ena ändan av hylsan.

                              Ett vanligt fel vi åtgärdar på Ljudbyggaren!
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Hej! Igår la mina högtalare av från ingenstans och började ticka konstant , men så felsökte högtalarna lite men insåg att det är självaste slutsteget som tickar.. de kom från ingenstans? Även utan RCA inkopplad. Steget är jordad i bälteshållaren med ordentlig nerslipning så de kan väl inte vara bekymmret? Är slutsteget paj kanske?

                                Comment

                                Working...
                                X