Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tillverkarens ritning stämmer inte...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tillverkarens ritning stämmer inte...

    Hej!

    Har funderat på att köpa en Cerwin-Vega VMAXX 10" D2 till mitt bygge, och på deras egen instruktion finns det ritningar på både sluten och öppen låda.

    Men det är några grejer jag inte får ihop.

    Dels så står det först angiven en volym, 116L på den slutna lådan, men måtten som sen anges ger en låda på 42 liter (yttermått, och inklusive porten...)

    Varför står det 116L när måtten är sen ger avsevärt mindre volym? (Är likadant på den slutna lådan, 93L angett, med ritningen blir det ca 40L)

    Se bild med skärmdump på instruktionen

    Det andra är att man inte ens kan bygga exakt efter de måtten. Dels är H-M-D ihopblandat, man kan inte bygga en låda som är 30cm bred när yttermåtten på elementet är 28 cm, och 5 cm försvinner för porten på sidan.

    Men även att tex höjden på porten anges till 304mm, men totalhöjden till 362mm, med 19mm materialtjocklek

    Se bild på en ritning jag gjorde, mått i parentes är de som står på instruktionen.

    2 cm lägre kanske inte gör så mycket, men PL, dvs längden på porten är nästan 5 cm längre, och jag är för dåligt insatt i om man bara kan göra den 5 cm kortare så man får den längd som anges.

    Så frågan är vågar man bygga på den ritningen med lite anpassningar för att få ihop det, (tycker volymen känns väldigt liten), eller ska man försöka räkna på det själv?
    Attached Files

  • #2
    Re: Tillverkarens ritning stämmer inte...

    En kubikfot är lite drygt 28 liter , 1.25 kubikfot är ca 35,5 liter .
    Om lådan är 42 L brutto kan det nog bli korrekt ändå .

    Comment


    • #3
      Re: Tillverkarens ritning stämmer inte...

      Ja, jag inser nu att jag gjort en tankevurpa och räknat 3x3x3x3 och fått till ett mått för en baslåda i 4 dimensioner...

      Tack för hjälpen!

      Comment

      Working...
      X