Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med optimering av billjud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med optimering av billjud

    Hej, jag har en polo 6c från 2016 som jag bestämde mig för att uppgradera ljudet i.

    Valet av slutsteg blev ett Alpine KTA-450 Power-Pack, då det verkade enkelt att installera och tar inte mycket plats. watt-rms 4 x 50W i 4 ohm

    Fram blev det ett 2-vägs kit system, ett Ground Zero GZRC 165 Anniversary

    Och bak blev det Ground Zero GZRK 165SQ

    Jag har dragit nya kablar till framsystemet, från stereon till delningsfilter och sedan vidare till högtalare och diskant.

    Bak har jag bara kopplat in högtalarna med hjälp av en adapter så det är helt enkelt kopplat till bilens originalkablar.

    allt går via slutsteget. har hpf i slutsteg på off.

    vill även tillägga att jag isolerat dörrsidorna i hålrum och båda insidorna med CTK Premium dämpmatta 4mm

    __________________________________________________ ________


    Nu till frågorna.

    Var jag dum som inte valde ett par koaxialhögtalare bak med inbyggt delningsfilter? med högtalarna som jag har nu så låter ljudet orent bak, något slags brus finns i ljudet.. hade det låtit bättre med koaxialhögtalare med inbyggt delningsfilter eller vad beror detta på? delningsfilter saknas?

    Och fram så känns det som att när man spelar lite högre volymer får man sänka basen ganska extremt i stereon för att det vill nästan låta som att basen ska slå igenom om man har den på flat i stereon. på lägre volymer låter det jättefylligt och bra. beror detta på att det är för lite power i slutsteget eller är det högtalarna som inte orkar?

    ljudet kan även upplevas lite burkigt på låga volymer. är detta karaktären på högtalarna?

    är inte så haj på billjud ännu men har lärt mig en hel del av denna installation och gjort exakt som manualer. även jordat ordentligt och dragit ny ström från batteri till steget.


    tacksam för all hjälp och tips jag kan få!

    MVH

  • #2
    Re: Hjälp med optimering av billjud

    Originally posted by vikkktor

    1: Var jag dum som inte valde ett par koaxialhögtalare bak med inbyggt delningsfilter? med högtalarna som jag har nu så låter ljudet orent bak, något slags brus finns i ljudet.. hade det låtit bättre med koaxialhögtalare med inbyggt delningsfilter eller vad beror detta på? delningsfilter saknas?

    2: Och fram så känns det som att när man spelar lite högre volymer får man sänka basen ganska extremt i stereon för att det vill nästan låta som att basen ska slå igenom om man har den på flat i stereon. på lägre volymer låter det jättefylligt och bra. beror detta på att det är för lite power i slutsteget eller är det högtalarna som inte orkar?

    3: ljudet kan även upplevas lite burkigt på låga volymer. är detta karaktären på högtalarna?

    är inte så haj på billjud ännu men har lärt mig en hel del av denna installation och gjort exakt som manualer. även jordat ordentligt och dragit ny ström från batteri till steget.


    tacksam för all hjälp och tips jag kan få!

    MVH
    1: Bruset försvinner inte för att du har filter eller kör med koaxialer. Varför valde du rena 6,5" element till bakhögtalarna?

    2: Förmodligen klarar inte högtalarna att få spela hela vägen ner till 20hz utan behöver få ljudet behöver avskuret med ett högpass-filter någonstans på vägen.

    3: det kan bero på många saker, bästa sättet att bli av med det är via en DSP eller EQ. Men både de gör inte ljudet bättre utan mindre dåligt.


    Det blir billigare att fråga innan man köper och installerar än efteråt.
    Vis vobiscum sit!

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp med optimering av billjud

      Originally posted by Nordenmark View Post
      Varför valde du rena 6,5" element till bakhögtalarna?
      Han vill ju inte ha Orent ljud
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp med optimering av billjud

        Originally posted by Nordenmark View Post
        1: Bruset försvinner inte för att du har filter eller kör med koaxialer. Varför valde du rena 6,5" element till bakhögtalarna?

        2: Förmodligen klarar inte högtalarna att få spela hela vägen ner till 20hz utan behöver få ljudet behöver avskuret med ett högpass-filter någonstans på vägen.

        3: det kan bero på många saker, bästa sättet att bli av med det är via en DSP eller EQ. Men både de gör inte ljudet bättre utan mindre dåligt.


        Det blir billigare att fråga innan man köper och installerar än efteråt.
        har löst det största problemet nu ganska enkelt genom att installera en Connection SLi 4.2 Hög till lågnivåomvandlare för OEM installationer.

        men vill fortfarande få det att spela bra bak, har bara 60hz hpf på bakhögtalarna nu men dem spelar ju fortfarande oönskade frekvenser. dem ska ju kunna spela ner till 35hz enligt tillverkaren..

        lättast att hitta något delningsfilter till dem eller köpa koaxialhögtalare med inbyggt delningsfilter?
        Last edited by vikkktor; February 27, 2021, 15:25.

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp med optimering av billjud

          Originally posted by vikkktor View Post
          lättast att hitta något delningsfilter till dem eller köpa koaxialhögtalare med inbyggt delningsfilter?
          Vad är det du vill åstadkomma?
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp med optimering av billjud

            Originally posted by Nonne View Post
            Vad är det du vill åstadkomma?
            jag skrev ju det. "men vill fortfarande få det att spela bra bak"

            Comment


            • #7
              Re: Hjälp med optimering av billjud

              Nä, du nämner filter och säger du har oönskade frekvenser.

              Det är därför jag frågar så du kan specificera vad du föredrar för tonalitet!
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment

              Working...
              X