Announcement

Collapse
No announcement yet.

Minskat intresse för bilstereo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Minskat intresse för bilstereo?

    Bryter ut en egen tråd från den som ligger under BSF, tänkte att den här forumdelen har så lite aktivitet så det behövs nog!

    Upplever ni att det allmänna intresset för bilstereo och tävlande/träffar har minskat överlag? Har fått intrycket att 90-talet var guldåldern, men samtidigt tycker jag att efter många års högkonjunktur och med teknikutveckling osv att det borde vara fler som är intresserade av billjud? Eller är det tvärtom, moderna bilar med sina system är för avancerade för att gemena man ska ge sig på att börja mixtra i kablaget? Om än detta forum är dött så behöver det ju inte betyda att kulturen/ allmänna intresset är borta menar jag.
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

  • #2
    Re: Minskat intresse för bilstereo?

    Kanske inte i steg ett har någon påverkan på tävlingar (men kanske i påföljande steg för de som skulle ha fått blodad tand) - det är ju också så att moderna bilar har välintegrerade/välfungerande och - i alla fall för normalperson - välljudande system från start, så någon större drivkraft för att själv installera något finns ju inte längre. Var ju mer drivkraft på den tiden då det inte fanns något alls från start (som min gamla) eller att folk ville byta upp sig från kassett till CD...
    Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
    Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
    Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
    Kablar: Supra, Gladen
    Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
    Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

    Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

    Comment


    • #3
      Re: Minskat intresse för bilstereo?

      Originally posted by Nattlorden View Post
      Kanske inte i steg ett har någon påverkan på tävlingar (men kanske i påföljande steg för de som skulle ha fått blodad tand) - det är ju också så att moderna bilar har välintegrerade/välfungerande och - i alla fall för normalperson - välljudande system från start, så någon större drivkraft för att själv installera något finns ju inte längre. Var ju mer drivkraft på den tiden då det inte fanns något alls från start (som min gamla) eller att folk ville byta upp sig från kassett till CD...
      Kan nog mycket väl vara så att standardsystemen börjar vara så pass bra att folk är nöjda med det. Förståeligt ändå, originalljudet i min merca var faktiskt ok, nu är just min bil 10 år gammal så den saknade Bluetooth men hade det funnits hade stereon mycket väl kunnat förbli intakt.
      Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

      Comment


      • #4
        Re: Minskat intresse för bilstereo?

        Personligen klarade jag mig helt ok på originalet - körde aux in per kabel från telefonen, så blutooth var det inget speciellt behov för. Det var bara att jag sprang på ett par av de subbasarna som den ena ligger i bilen just nu. ...Sen gör jag helst saker bra när jag ändå skall göra något - plus att det är kul att studera in sig på något nytt...

        Bland mina kollegor finns typ ingen som gjort något med sina bilar, men det finns definitivt ett antal som gjorde det för 20-30 år sedan.
        Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
        Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
        Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
        Kablar: Supra, Gladen
        Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
        Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

        Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

        Comment


        • #5
          Re: Minskat intresse för bilstereo?

          Intresset för ljud i bil finns och frodas. Men intresse för forum är inte stort.
          Man får ju svar på Facebook inom 5 min. Oavsett om det är ett "bra" svar eller inte...

          Intresset för att tävla i SQ har ökat lite svagt de senaste 2 åren. 25 bilar på finalen t.ex.
          Intresset för att tävla i dB har minskat lite svagt undan för undan.
          Men intresset för att stå med öppna dörrar och dema på bilträffar har ökat nu med den senaste midbas-boomen. Pratat med flera butiker och de ser en sälj/intresseökning senaste året.

          Det kommer massvis med nya plug&play-lösningar för moderna bilar och det är egentligen inte så svårt att förbättra ljudet i bilen. Monteringsverkstäder som Ljudbyggaren, PM med flera har fullt upp
          Octan
          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

          OctanAudio
          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
          Fegens Vandrarhem

          Bilstereoblog
          Team Ljudbyggaren

          Comment


          • #6
            Re: Minskat intresse för bilstereo?

            Det var ju positivt! (Facebook är inget jag själv använder - vill inte sälja ut mitt liv till Zucker':n)

            vad är "midbas-boomen" ?
            Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
            Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
            Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
            Kablar: Supra, Gladen
            Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
            Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

            Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

            Comment


            • #7
              Re: Minskat intresse för bilstereo?

              Originally posted by Nattlorden View Post
              vad är "midbas-boomen" ?
              Folk som köper snorbilliga midbas/mellanregister och stoppar fullt i dörrarna.
              Oftast så orkar de knappt ner till 100Hz. Lite åt PA-hållet om du förstår vad jag menar.
              Finns en uppsjö av modeller som oftast bara kostar runt 250-500kr styck.
              Octan
              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

              OctanAudio
              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
              Fegens Vandrarhem

              Bilstereoblog
              Team Ljudbyggaren

              Comment


              • #8
                Re: Minskat intresse för bilstereo?

                Originally posted by octan View Post
                Intresset för ljud i bil finns och frodas. Men intresse för forum är inte stort.
                Man får ju svar på Facebook inom 5 min. Oavsett om det är ett "bra" svar eller inte...

                Intresset för att tävla i SQ har ökat lite svagt de senaste 2 åren. 25 bilar på finalen t.ex.
                Intresset för att tävla i dB har minskat lite svagt undan för undan.
                Men intresset för att stå med öppna dörrar och dema på bilträffar har ökat nu med den senaste midbas-boomen. Pratat med flera butiker och de ser en sälj/intresseökning senaste året.

                Det kommer massvis med nya plug&play-lösningar för moderna bilar och det är egentligen inte så svårt att förbättra ljudet i bilen. Monteringsverkstäder som Ljudbyggaren, PM med flera har fullt upp

                Ah, det är forumdöden snarare än att intresset försvunnit. På sätt och vis ändå positivt. Synd att av så många SQ bilar så får man inte läsa om deras projekt, vilket jag finner väldigt givande, samtidigt är ju den här plattformen uråldrig.

                Vet du Octan hur det ser ut från förbundets sida, görs något för att driva intresset Online?
                Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                Comment


                • #9
                  Re: Minskat intresse för bilstereo?

                  Jag förstår inte varför en plattform som forum ska slutas använda bara för att den är gammal. Det är samma sak som IRC ska slutas använda till förmån för Discord. Man gör ju i princip samma sak. Börjar bli trött på den här grejen med att sluta använda saker bara för att den är gammal. Då får vi snart sluta prata i telefon, det är ju en väldigt gamma kommunikationsplattform det också... Kidsen verkar vilja använda Facebook så då får dom göra det. Jag kommer aldrig sätta min fot där.

                  Jag börjar bli gammal, så det är nog därför jag tycker som jag gör.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Minskat intresse för bilstereo?

                    Bra att forumet lever kvar, åldrigt eller inte.
                    Jag tycker det är kul att glida in i gamla trådar o vara nostalgisk....
                    Info, surr o snack finns tillgänglig på ett helt annat sätt här i jmf med t.ex FB.

                    Har tagit flera steg bakåt i denna hobby, men jag "kan" inte släppa den...än.

                    Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Minskat intresse för bilstereo?

                      Det med att folk överlag inte uppgraderar sina bilar är inte att dom tycker det är bra.
                      Det är för folk har blivit bekväma, även rädslan för att förstöra bilen finns med i dessa tankar.
                      Allt i de nya bilarna ser ju så avancerat ut, stereon är ett med instrumentbrädan.
                      Den vanliga "svennen" är inte van länge att lösa problem, det börjar redan i skolan med allt curlande.

                      I min värld, alltså i verkstaden så finns inga problem utan bara lösningar.

                      För så här är det, dom har inte byggt bilen runt stereon ..... inte än iallafall
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #12
                        Re: Minskat intresse för bilstereo?

                        Originally posted by Nonne View Post
                        Det med att folk överlag inte uppgraderar sina bilar är inte att dom tycker det är bra.
                        Det är för folk har blivit bekväma, även rädslan för att förstöra bilen finns med i dessa tankar.
                        Allt i de nya bilarna ser ju så avancerat ut, stereon är ett med instrumentbrädan.
                        Den vanliga "svennen" är inte van länge att lösa problem, det börjar redan i skolan med allt curlande.

                        I min värld, alltså i verkstaden så finns inga problem utan bara lösningar.

                        För så här är det, dom har inte byggt bilen runt stereon ..... inte än iallafall
                        Ja detta är nog den största anledningen. Självklart är det alltid något som går sönder när man håller på, men det är mest kosmetika. Jag har passerat den rädslan med åldern, så jag bryr mig inte om något litet märke nånstans. Tog inte ett halvår ens innan jag satte tänderna i min splirans nya bil, men allt jag gjort kan jag återställa då jag handlat in saker som till exempel original framhögtalare (jag slaktade mina som man kan läsa om i min tråd). Har blivit ett par repor här och där, men va fasen gör det... Bilen är lika mycket värd även med dessa repor och de syns inte om man inte letar efter dem.

                        Så sluta vara så jäkla rädda!!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Minskat intresse för bilstereo?

                          Originally posted by Eazy View Post
                          Jag förstår inte varför en plattform som forum ska slutas använda bara för att den är gammal. Det är samma sak som IRC ska slutas använda till förmån för Discord. Man gör ju i princip samma sak. Börjar bli trött på den här grejen med att sluta använda saker bara för att den är gammal. Då får vi snart sluta prata i telefon, det är ju en väldigt gamma kommunikationsplattform det också... Kidsen verkar vilja använda Facebook så då får dom göra det. Jag kommer aldrig sätta min fot där.

                          Jag börjar bli gammal, så det är nog därför jag tycker som jag gör.
                          Kan hålla med dig till viss del då jag själv kan vara rätt konservativ på vissa områden men samtidigt tänker jag att de som inte varit med från början inte är så sugna att kliva på en gammal lösning. Jag menar, att föreslå för någon att använda fysisk media i bilen känns väldigt stenålder för de flesta, nya HU och bilar levereras ju knappt med CD läsare ens... Samma med datorer, jag köpte min laptop för snart tre år sedan, för nån månad sen var jag iväg och köpte ett gammalt retrospel på disk som jag ville återuppleva - döm om min besvikelse när datorn inte ens har CD läsare! Nästan mer förvånande är det att jag inte märkt det på tre års daglig användning...



                          Originally posted by Horsyhorse View Post
                          Bra att forumet lever kvar, åldrigt eller inte.
                          Jag tycker det är kul att glida in i gamla trådar o vara nostalgisk....
                          Info, surr o snack finns tillgänglig på ett helt annat sätt här i jmf med t.ex FB.

                          Har tagit flera steg bakåt i denna hobby, men jag "kan" inte släppa den...än.

                          Pierre
                          Absolut, jag tycker också det är jättekul att det finns kvar! Men utan förnyelse så är det en fråga om när, inte om, forumet kommer försvinna. Att läsa igenom gamla projekttrådar ger mig stort nöje och finns massor av kunskap att supa in här.
                          Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                          Comment


                          • #14
                            Re: Minskat intresse för bilstereo?

                            Originally posted by Nonne View Post
                            Det med att folk överlag inte uppgraderar sina bilar är inte att dom tycker det är bra.
                            Det är för folk har blivit bekväma, även rädslan för att förstöra bilen finns med i dessa tankar.
                            Allt i de nya bilarna ser ju så avancerat ut, stereon är ett med instrumentbrädan.
                            Den vanliga "svennen" är inte van länge att lösa problem, det börjar redan i skolan med allt curlande.

                            I min värld, alltså i verkstaden så finns inga problem utan bara lösningar.

                            För så här är det, dom har inte byggt bilen runt stereon ..... inte än iallafall
                            Jag kan absolut tänka mig att många drar sig mer för att bygga i moderna bilar, många bilar är ju så integrerade med andra system så att man känner sig helt vilse. Vet du ungefär vad för snittålder det är på dina kunder?

                            Originally posted by Eazy View Post
                            Ja detta är nog den största anledningen. Självklart är det alltid något som går sönder när man håller på, men det är mest kosmetika. Jag har passerat den rädslan med åldern, så jag bryr mig inte om något litet märke nånstans. Tog inte ett halvår ens innan jag satte tänderna i min splirans nya bil, men allt jag gjort kan jag återställa då jag handlat in saker som till exempel original framhögtalare (jag slaktade mina som man kan läsa om i min tråd). Har blivit ett par repor här och där, men va fasen gör det... Bilen är lika mycket värd även med dessa repor och de syns inte om man inte letar efter dem.

                            Så sluta vara så jäkla rädda!!
                            Kan tänka mig att det är en kombination av detta samt att leasingbilar har blivit så oerhört mycket vanligare så man är rädd att förstöra andrahandsvärdet, alternativt att man vet att man bara kommer ha bilen ett par år och därför kanske inte känner att det är värt investeringen i båda tid och pengar...
                            Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                            Comment


                            • #15
                              Re: Minskat intresse för bilstereo?

                              Edit: felpost
                              Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                              Comment

                              Working...
                              X