Announcement

Collapse
No announcement yet.

Högtalargaller i Master OEM

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Högtalargaller i Master OEM

    Vill kolla med någon som är mer insatt och uppdaterad än jag själv.

    Vad är egentligen tillåtet att göra med original högtalargaller i klassen Master OEM?
    Måste det vara original eller räcker det att det liknar original?
    Non Habere Sed Esse

  • #2
    Re: Högtalargaller i Master OEM

    Originally posted by Mokke
    Vill kolla med någon som är mer insatt och uppdaterad än jag själv.

    Vad är egentligen tillåtet att göra med original högtalargaller i klassen Master OEM?
    Måste det vara original eller räcker det att det liknar original?
    Original galler skall vara kvar, men du får tex lackera dem likt HEWI gjort men även modifiera baksidan så länge den modifikationen inte syns när gallret sitter på plats.
    Roger Edvinsson
    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
    helst på saker av kolfiber :-)

    Comment


    • #3
      Re: Högtalargaller i Master OEM

      Originally posted by JALLE View Post
      Original galler skall vara kvar, men du får tex lackera dem likt HEWI gjort men även modifiera baksidan så länge den modifikationen inte syns när gallret sitter på plats.
      Tack för svaret, Jalle.
      Då är det som jag förmodade.
      Non Habere Sed Esse

      Comment


      • #4
        Re: Högtalargaller i Master OEM

        Det vore bra med ett förtydligande om vad man får och inte får göra med utseendet i bilen. Så som jag tolkat reglerna får man inte byta ut/ändra utseende på något som inte är OEM/går att köpa från tillverkaren av bilen.

        Saxat från regelboken:

        3.1.4 EMMA SQ Master OEM

        The intention of this category is to provide a possibility to compete for those competitors who are not willing to modify the optical appearance of the interior of their vehicle, e.g. leasing-vehicles, etc. The installation in the car has to appear stock/OEM (OEM is the abbreviation for “Original Equipment Manufacturer) and commercially available from the manufacturer. It is allowed to modify or change the OEM-head unit as a signal source, install external processors and amplifiers and change speakers. Almost the full sound-judging
        will be done by EMMA Judges and the installation will be judged in the criteria according to the matrix.

        This category is open to anyone who wants to compete in an EMMA-competition

         The only visible change allowed in the passenger compartment is the change of the head unit at the
        OEM place.
         If an additional device (like a volume/gain control or display) is needed to control the volume of an
        external processor, it is allowed to install this device also visible in the passenger compartment.
         No further optical modifications to the passenger compartment then the two listed above are allowed.
         Anything behind OEM surface can be modified.
         Components behind panels/grills may be changed (e.g. speaker).
         The car may be damped invisible.
         The trunk can be modified and must not approximate the OEM-look & shape.
         Visible changes in trunk compartment are allowed.
        EMMA competition manual, edition 2014
        www.emmanet.com 17 copyright by EMMA GmbH 2014
        Furthermore:
         It is allowed to modify equipment (based on mass-market equipment, no prototypes or modified
        prototypes allowed)
         In EMMA SQ Master OEM, there will be a national and an international Championship.

        Classifications:
         EMMA SQ Master OEM (one class)

        Judging procedure:

         EMMA Sound Quality judges will perform the judging according to the matrix on the last page.
         EMMA Install Judges will perform the judging according to the matrix on the last page.


        Så egentligen får man inte ens ändra färg på t ex ett galler om de inte går att köpa i den färgen av biltillverkaren. Rätta mig om jag har fel.
        Non Habere Sed Esse

        Comment


        • #5
          Re: Högtalargaller i Master OEM

          //Så egentligen får man inte ens ändra färg på t ex ett galler om de inte går att köpa i den färgen av biltillverkaren. Rätta mig om jag har fel.//

          Kan inte mer än hålla med:

          The only visible change allowed in the passenger compartment is the change of the head unit at the
          OEM place.
           If an additional device (like a volume/gain control or display) is needed to control the volume of an
          external processor, it is allowed to install this device also visible in the passenger compartment.
           No further optical modifications to the passenger compartment then the two listed above are allowed.

          Dom ENDA synliga förändringarna får vara bytt HU och ev. "styrpanel".

          Pierre
          SEASTREAMS GARAGE


          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

          Comment


          • #6
            Re: Högtalargaller i Master OEM

            Det man menar med optical modifications är att man inte får göra några synliga konstrukturella ändringar/modifieringar utöver angivet.

            Jag kontrollerade min bil innan Em och fick ok samt att det inte var ngn diskussion under Em heller så att göra likt jag har gjort i min 118 är alltså ok enl Emma.
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • #7
              Re: Högtalargaller i Master OEM

              Jag är inte ute efter att hänga någon...
              Men ska man hårdra som reglerna för Master OEM är skrivna nu, får man inte ändra ett skvatt på hur det ser ut. Allt måste vara original eller gå att köpa över disk från biltillverkaren.

              I klassen Expert OEM är det dock tillåtet att modifiera OEM-galler så länge de ser ut som OEM.

              Verkar dock som EMMA vill ändra på förutsättningarna inför nästa år.
              Utdrag från "First Version of the Rulebook 2016"

              S - Class (skilled)
              OEM restrictions:
              Only OEM speaker locations are allowed same like existing Master OEM. No special edited models,
              Interior must look 100% original


              M - Class (Master)
              OEM restrictions:
              Only OEM speaker locations are allowed same like existing Master OEM
              No special edited models, Interior must look original modification of Grills and surfaces is allowed as long as the form is the same like the OEM


              Undrar hur många olika tolkningar det blir på den regeln...
              Non Habere Sed Esse

              Comment


              • #8
                Re: Högtalargaller i Master OEM

                Originally posted by Mokke View Post
                Jag är inte ute efter att hänga någon...
                Men ska man hårdra som reglerna för Master OEM är skrivna nu, får man inte ändra ett skvatt på hur det ser ut. Allt måste vara original eller gå att köpa över disk från biltillverkaren.

                I klassen Expert OEM är det dock tillåtet att modifiera OEM-galler så länge de ser ut som OEM.

                Verkar dock som EMMA vill ändra på förutsättningarna inför nästa år.
                Utdrag från "First Version of the Rulebook 2016"

                S - Class (skilled)
                OEM restrictions:
                Only OEM speaker locations are allowed same like existing Master OEM. No special edited models,
                Interior must look 100% original


                M - Class (Master)
                OEM restrictions:
                Only OEM speaker locations are allowed same like existing Master OEM
                No special edited models, Interior must look original modification of Grills and surfaces is allowed as long as the form is the same like the OEM


                Undrar hur många olika tolkningar det blir på den regeln...
                Att lacka galler har som sagt redan från början varit OK från EMMA Europa.
                Detta har jämställts med att tex byta klädsel på stolarna i bilen, eller för den delen klä om en gammal rutten dörrsida med ny vinyl.

                Placering och galler skall vara OEM och tex Hewis lackerade galler kommer vara Ok även i nya reglementet då dessa galler är OEM.

                Skulle de bytas ut mot glesare galler så skulle bilen hamna i Expert idag.
                Roger Edvinsson
                Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                helst på saker av kolfiber :-)

                Comment


                • #9
                  Re: Högtalargaller i Master OEM

                  När jag läser den texten håller jag med. Det är egentligen solklart då enda synliga förändringen är huvudenheten. Vad händer den dagen en riktig tävlingsperson och regelläsare dyker upp och hamnar tvåa på pallen och han protesterar?
                  Att då hänvisa till att det inte är någon ändring att lacka gallren funkar inte, då det faktiskt är en synlig ändring. I så fall tycker jag att regelboken ska förtydliga detta åt ena eller andra hållet. Gråskalor funkar inte.

                  Inga påhopp på dig Hewi. Din bil är grym. Detta är snarare att EMMA har gjort en tankevurpa.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Högtalargaller i Master OEM

                    Åter igen beror dessa "problem" på att de som skriver (och läser) regelboken har för dåliga kunskaper i engelsk grammatik.

                    Men detta har jag och rutger jobbat i flera år men tappade tyvärr sugen när problemen tydligen bara finns när det är dax för EM och då är därför sent.

                    Detta har diskuterats internationellt och var sätter man gränsen för modifikationer?

                    Byta växelspaksknopp?
                    Lacka/foliera på "träpaneler"?
                    Turbotrycksmätare i A-stolpe?
                    Wonderbaum i backspegeln?
                    Byte till recaro skalstolar?
                    Klä om en dörrsida med skinn och keder/sömmar?

                    Jag säger inte att allt ovan är ok att byta men det skall vi gå på vad som först diskuterades fram så var det bara orörda "leasingbilar" man jagade och övriga hänvisades till övriga klasser.

                    Men detta backade man ganska snart på då det inte kom några deltagare i klassen.
                    Och det som alla hakar upp sig på just nu och som är anledning till diskussionen är att Hewi lackerat 4 galler blåa.

                    Så låt oss spika vad som gäller.

                    Optiska modifikationer är ok så länge inte OEM material byts ut.
                    Roger Edvinsson
                    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                    helst på saker av kolfiber :-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Högtalargaller i Master OEM

                      Jag hakar i alla fall inte upp mig på att Hewi har lackerade högtalargaller. Det får han mer än gärna ha för mig. Men gör man tillägg/ändringar/förtydligande av regler SKALL dessa läggas till skriftligt i reglerna. Sedan är det ju som sagt mycket mer man kan ändra i en bils kupé som inte är OEM.

                      Inom alla bedömningssporter (som faktiskt även billjud är) så måste reglerna vara idotsäkra och konsekventa, annars är det bara en tidsfråga innan det dyker upp oklarheter och personliga tolkningar av regler som sedan blir till standard trots att reglerna inte ändrats.
                      Vad gör man då om det kommer någon och protesterar och hänvisar till regelboken? Vad gäller? Den text som står i regelboken eller det som anses vara ok?
                      Non Habere Sed Esse

                      Comment


                      • #12
                        Re: Högtalargaller i Master OEM

                        Med optiskt menas färg och form, men nu menar man enbart form, ej färg? Borde förtydligas kan man tycka.
                        Jonas, Umeå

                        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                        Comment


                        • #13
                          Re: Högtalargaller i Master OEM

                          Förstår vad du och även EMMA är ute efter och att detta är en miss pga språkproblem när reglerna skrevs. Men dom skulle nog helt klart behöva förtydligas.

                          För vad händer den dagen som ex när Hewi stå högst upp på pallen och tvåan är en extrem tävlingsperson, inte nöjer sig med andra platsen och dessutom kanske är tungt sponsrad av någon av EMMA's huvudsponsorer? Han lämnar in en protest och hänvisar just till så som regeln är formulerad idag. Kommer EMMA våga att behålla sin tolkning som dom kör med idag eller backar dom om sponsorn hotar att backa ur för dom anser att att det hela hanterats fel?
                          Nu lär det väl inte hända. Fast jag vet vad jag hade gjort om jag hade tävlat i OEM och fått stryk av Hewi.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Högtalargaller i Master OEM

                            Originally posted by BMF View Post
                            Förstår vad du och även EMMA är ute efter och att detta är en miss pga språkproblem när reglerna skrevs. Men dom skulle nog helt klart behöva förtydligas.
                            Det är bara att kontakta Emma och be dem förtydliga.
                            Jag har som sagt försökt i typ 8år och än idag finns det betydligt mer än denna skriften som skulle behöva en korrläsning

                            Originally posted by BMF View Post
                            För vad händer den dagen som ex när Hewi stå högst upp på pallen och tvåan är en extrem tävlingsperson, inte nöjer sig med andra platsen och dessutom kanske är tungt sponsrad av någon av EMMA's huvudsponsorer? Han lämnar in en protest och hänvisar just till så som regeln är formulerad idag. Kommer EMMA våga att behålla sin tolkning som dom kör med idag eller backar dom om sponsorn hotar att backa ur för dom anser att att det hela hanterats fel?
                            Nu lär det väl inte hända. Fast jag vet vad jag hade gjort om jag hade tävlat i OEM och fått stryk av Hewi.
                            Ingen klagade på EM 2015 och förblir bilen lika bra som den är idag så kanske vi får detta senario 2016 och då svart på vitt vad som händer.
                            Roger Edvinsson
                            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                            helst på saker av kolfiber :-)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Högtalargaller i Master OEM

                              Det var även en deltagare som ställde frågan om han fick klä om taket i sin gamla Gölf...


                              Svaret blev:

                              Hello,

                              i would say as long as there is no modification on the dashboard and the doors or any other place where Speakers are mounted it is OK as Long as there is just a surface changed and not the forms of the elements.

                              greetz
                              the klettman
                              Roger Edvinsson
                              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                              helst på saker av kolfiber :-)

                              Comment

                              Working...
                              X