Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

    Såhär ser det ut nere i baljan. Larmsirenen satt i en egen låda fäst i ett av hålen jag använder, den behöver alltså ett nytt fäste.



    Såhär ser det ut med panel. Tanken är att jag ska kunna plocka ur racket vid behov. Blev rätt luftigt runt stegen ändå.



    Har inte klurat ut hur kondensator och minibrandsläckare (Jo en sån ska nog in där) ska fästas.



    Det jag kan säga är att man inte ska fästa den med tejp. Den släppte och landade på en kant, så nu har min kondensator har fått en byngel. Som tur var är den grund nog att förmodligen inte påverka funktionen (måste dock kontrollera detta).



    Resultatet efter en dags pyssel i köket med begränsade verktyg ser ut såhär. Till vänster ramen där slutstegen sitter på varsin sida. Denna träs ner på hållaren till höger som skruvas fast i bilen med två skruvar och står med ett ben på baljans botten. Den lilla vinkeln är en ny hållare till larmsirenen.



    Ihopmonterade ser det ut såhär. Ska bli intressant och se om det kommer behöva stöd upptill, eller om det räcker som det är.

    Attached Files
    Jonas, Umeå

    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

    Comment


    • #92
      Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

      Jag tror jag vrider racket 90° till ursprungliga planen, det blir nog stabilare och kräver inget extra fäste i botten av baljan.
      Jonas, Umeå

      Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

      Comment


      • #93
        Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

        Sagt och gjort, vred racket 90 grader, det blev mycket bättre.





        Attached Files
        Last edited by tvett; July 2, 2015, 18:21.
        Jonas, Umeå

        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

        Comment


        • #94
          Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

          Smutt!
          Frågan är dock om du inte lär addera ett stag till chassiet i toppen av slutstegsracket för att avlasta popnitar/popnuts i botten?
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • #95
            Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

            Var just ute och testade på lunchen, det blir så fint att jag kan skruva fast en profil (röd) horisontellt från hjulhuset, det sitter en orginal svetsskruv med mutter (blå ring). Gjorde en snabb skiss för att visa. Kondensatorn kommer kunna skruvas i den horisontella profilen.
            En liten profil ner sedan med en popnut och en rattskruv som går igenom A-rackets övre profil, då borde allt bli riktigt stabilt. Alla lägen och mått stämmer någolunda för att utnyttja profilernas naturliga bredd.



            Tyvärr måste jag kapa ur kanten på panelen, då den hamnar längre in än tänkt, men det är inga större problem.
            Attached Files
            Last edited by tvett; July 3, 2015, 15:08.
            Jonas, Umeå

            Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
            Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

            Comment


            • #96
              Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

              Kom på att jag kan montera kondensatorn bakom förstärkarna, direkt på
              Två L-profiler popnitade, två spår för ett spännband, en popnut med skruv och plasthylsa för att säkra upp tyngden.
              Blir väldigt kort dragning mellan kondensator och slutsteg kan man säga.

              Attached Files
              Jonas, Umeå

              Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
              Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

              Comment


              • #97
                Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                Väl monterat i bilen blev det såhär kompakt. Man får vrida på grejorna på rätt sätt när de ska ur och in, men det går rätt bra.
                Då jag kommer åt alla reglage, så kommer det inte behövas vinklas ut någonting för justeringar.



                Tajt! Elkontakten hör till cigg-uttaget i panelen som precis går fri nedanför kondensatorn. Som ni ser så sitter RC90c2 inåt, med mer luft runt sig.



                Monterat 10mm2 matning till slutstegen, det blev inte långa ledare med denna lösning. Inte långa alls skulle man kunna säga. Kondensatorns huvuduppgift är att agera distributionsblock, en ny är förresten beställd då jag blev nojig över byngeln jag tillfogade denna tidigare.

                Attached Files
                Last edited by tvett; July 5, 2015, 03:17.
                Jonas, Umeå

                Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                Comment


                • #98
                  Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                  Originally posted by Hewi View Post
                  Smutt!
                  Frågan är dock om du inte lär addera ett stag till chassiet i toppen av slutstegsracket för att avlasta popnitar/popnuts i botten?
                  Då jag inte behöver den övre profilen för kondensatorn så kan jag nog tänka om hur jag ska göra det där. Några fler nitar ska in på basen nu när formen är bestämd. Men nån typ av tredje punkt behövs det iaf.
                  Jonas, Umeå

                  Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                  Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                  Comment


                  • #99
                    Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                    Nytvättad efter några veckor med pollen och väggar av mygg i Västerbottens inland.

                    Attached Files
                    Jonas, Umeå

                    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                    Comment


                    • Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                      Kan ju inte använda de färdigcrimpade kabelskorna. Testade Biltemas punch(191257) och skor. Slog den bakifrån för utseendets skull och drog krympslang.
                      Tyvärr har de endast 10mm öron på Biltema, 6mm vore lämpligare. Blir kanske att byta senare.

                      Attached Files
                      Last edited by tvett; July 6, 2015, 20:19.
                      Jonas, Umeå

                      Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                      Comment


                      • Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                        Skulle bara....

                        Nya kabelskor med 8mm hål, slagna och lödda. Slipat med roterande verktyg i lilla borrmaskinen, sedan på med polfett.



                        Den 3d-printade kontakten till bakhögtalare och remote på plats. Elkabel och högnivå fick gå i robotslang över hjulhuset. 20mm2 GAS-kabel i koppar.



                        Stegen färdigdragna på högnivåsidan, samtliga kontakter pressade och lödda. AB-steget till frontarna har den luftigare placeringen ut mot skärmen. D-steget till basen sitter in mot luckan.



                        Dålig bild på hur kablarna går ner mot golvet vid hjulhuset, strappade fast dem efter att bilden togs. Har burit in baksätet i lägenheten i väntan på att golvet ska lyftas. Drar mig för att börja fippla med stolen...



                        Resultatet av dagens övningar. Slutstegen är färdiginstallerade. Saknas gör en tredje punkt, men jag tror det blir en spännrem till skärmsidan enbart, inre steget stödjer fint mot en fläns på hjulhuset. Skulle nog kunna sätta tillbaka panelen imorgon, en milstolpe i sig.

                        Attached Files
                        Jonas, Umeå

                        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                        Comment


                        • Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                          Verkligen en smutt lösning du har fått till där, gillas skarpt. Kompakt enhet som utnyttjar tillgängligt utrymme maximalt! Det blir verkligen en "stealth mode"-lösning detta
                          ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                          Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                          Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                          Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                          Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                          Team Ljudbyggaren
                          1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                          3:e Plats Master OEM - SM 2018
                          8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                          Comment


                          • Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                            När både carlr och Hewi säger smutt, så har man nog fått till något smutt ändå! Om det är på ninja-nivå vet jag dock inte riktigt. Är ganska nöjd med resultatet, men börjar bli otålig, vill bli klar snart!

                            Idag har det varit 12 grader och regnat, inte fått någonting gjort egentligen. Testmonterade panelen utan clips, den är nog redo att sättas på plats imorgon. Funderar på om basdelen av racket ska få ett extra ben till golvet, men det känns rätt stabilt redan, kan tänkas att tiden kommer kräva mer stöd.



                            Inga problem att komma åt kontrollerna, med rätt handgrepp går det även lätt lyfta ur racket. Som ni ser har jag kapat ur panelen framför stegen.



                            Första förband-lådan var det enda som fick stryka på foten i facket till vänster när baslådan sattes in. Den får plats tillsammans med stegen, men hindrar luftflödet från fönstergallret ner till utsläppet bakom kofångaren. Lite kul att den får plats iaf. Får se om jag hittar en smidigare än denna från Biltema.



                            Börjat fundera på hur jag ska skydda basen från rörlig last, det är helt omöjligt att hitta vettiga galler. Det bästa jag hittat är JL Audios, skulle kanske gå att ha ett 12" som sätts utanför sargen.

                            Attached Files
                            Jonas, Umeå

                            Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                            Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                            Comment


                            • Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                              Då semestern kantas av regn finns det inte så mycket mer att göra än att fortsätta på projektet. Bilderna är rätt suddiga, inte så mycket ljus ute.

                              Skruvade loss passagerarstolen och tog loss panelerna längst med sidan. Viktigt att koppla bort batteriet när stolen kopplas loss, för att undvika problem med airbagen. Pluskabeln drog jag via den ordinarie kabelkanalen på högersidan.



                              Högnivå följer kardantunneln, med lågnivån en bit ifrån. Mattan är tjock, vadderad med skumgummi, och kommer hålla allting på plats.



                              Hög- och lågnivå fick gå upp på varsin sida av luftkanalen som ses mynna vid fötterna, använde Silentcoat 35mm skum på valda ställen för att skydda och hålla stilla.



                              Kunde sedan lägga tillbaka mattan, lyfta i passagerarstolen, sätta tillbaka paneler och montera baksätet med insynsskydd. Det enda hindret just nu är att komma igenom torpedväggen, den uppenbara genomföringen som går precis ovanför ACn är redan upptagen, den lediga genomföringen sitter nog lite för långt ner för att man ska kunna göra det smidigt. Men det får bli imorgon, vill vara utvilad och på gott humör när jag påbörjar den delen.

                              Imorgon ska jag även löda högnivån till adaptern, rensade denna från orginal lågnivå på quadlock och lindade med kablagetejp. Från stereons bakkanaler ska det dras högnivå bak till den printade kontakten, in på orginalkablage för bakdörrar. Från steget bak ska det dras högnivå till quadlock-adaptern in på orginalkablage för framdörrarna.

                              Attached Files
                              Last edited by tvett; July 11, 2015, 19:16.
                              Jonas, Umeå

                              Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                              Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                              Comment


                              • Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                                Jag kom ju på att en kollega på skämt sagt att han ville provlyssna på lördag, dvs idag, eller ja igår. Så jag gjorde ett ryck på kvällen och blev klar, bortsett från en försvunnen säkringshållarhatt. Jag letade efter den i en timma, den ramlade nog ner under batteriet, genom dränagehålet och ner ovanpå växellådan, inget jag märkte då det hände. Då jag mekat med lyset i kupen på behövdes även starthjälp, en kompis kom förbi och vi drog på en lång laddrunda innan vi hamnade hos vår kollega, strax innan midnatt, lördag, mission accomplished.

                                Ett av mina bättre köp, en Dremel butandriven lödpenna.



                                Högnivå lött, krympslangat och lindat med kablagetejp.



                                Den största utmaningen var att gå igenom torpedväggen. La pluskabeln under mattan och framför ACn. Skar till den mindre genomföringen som fanns ledig, lyckades få en plaststav att gå över ACn och rören, den fick sedan dra ut en 2.5mm2-sladd som sedan drog igenom 20mm2-kabeln.



                                Hade redan innan förberett kabeln till batteriet, 6mm kabelsko, krympslang i båda ändar och robotslang. DLS-säkringshållaren är riktigt trevlig, synd att jag tappade bort ena locket, fattar inte var det tog vägen. Måste köpa en till likadan för att ordna detta.



                                Kabelskon sattes under orginalterminalen, ganska anonymt. Under plastkåpan sitter en 150A säkring.



                                Laddade upp kondensatorn genom den bifogade lampan, dock med sladdar pålödda, och kopplade för första gången in slutstegen. En krympslang med buntband ersätter hatten så länge, kabeln kortas då. När allt är färdigt kommer säkringen sitta under kåpan för kupefiltret och inte synas.



                                En väldigt dålig bild på RS10-basen. Fyllde lådan helt med polyestervadd, inte komprimerat, men fullt. Behöver all isotermisering jag kan få med den lilla volymen tillhanda.



                                Bättre bilder kommer när solen kollat fram igen. Det känns riktigt bra att vara klar med själva installationen, återstår är småfix och lite skruvande. Delar just nu vid 63Hz, funkar rätt bra där. Vid 50Hz så låter det finfint, men det fladdrar lite väl i byxbenen när man spelar, men Gladen-systemet klarar faktiskt av det.

                                Tack för glada tillrop och intresse för tråden!
                                Attached Files
                                Last edited by tvett; July 12, 2015, 02:57.
                                Jonas, Umeå

                                Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                                Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                                Comment

                                Working...
                                X