Announcement

Collapse
No announcement yet.

12 tums bashjälp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: 12 tums bashjälp

    finns den kvar när jag skall köpa basen den 25e så får det bli en dls nobelium 10i
    om inte någon annan tycker annorlunda och i så fall varför och vad.
    vad är bäst? 10 eller 12?

    Comment


    • #17
      Re: 12 tums bashjälp

      http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16320
      http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318240
      http://blekingebilradio.se/product.h...category_id=19
      http://blekingebilradio.se/product.h...category_id=19

      Har funderinga kring någon utav dessa. någon speciell som rekommenderas eller som man skall hålla sig ifrån?

      Comment


      • #18
        Re: 12 tums bashjälp

        Hertz HX300 röstar jag på, grym bas som spelar riktigt trevligt i små slutna lådor! Sen om du ska ha enkel elelr dubbel spole beror på vad du ska driva med.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #19
          Re: 12 tums bashjälp

          Men hertz 12 vs dls 10 ? Hur spelar hertz basen i sluten låda av mindre volym ? Djupt ? Kraftfullt ? Kontrollerat ?

          Comment


          • #20
            Re: 12 tums bashjälp

            Ja ja och ja. En kompis har dubbla såna i sin bil där varje bas får ca 25L att leka med och matas med 600Wrms var, dom är brutala!
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • #21
              Re: 12 tums bashjälp

              Originally posted by n1k391 View Post
              Djupt ? Kraftfullt ? Kontrollerat ?
              Med bra steg ja, ja, ja.

              Pierre
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • #22
                Re: 12 tums bashjälp

                Originally posted by n1k391 View Post
                Men hertz 12 vs dls 10 ? Hur spelar hertz basen i sluten låda av mindre volym ? Djupt ? Kraftfullt ? Kontrollerat ?
                De har samma avrullning i 30lit låda med Qtc på ca 0,65. Hertzen går djupare, -f3dB vid 53Hz och DLSn vid 68Hz. Av någon anledning har Hertz mätt T/S värden med seriekopplade talspolar vilket höjer mätvärdet på induktansen, så det är omöjligt att jämföra DLSn vs Hertz i denna aspekten. Lite orättvist att jämföra en 10a med en 12a, men Hertzen kan spela djupare och med mindre konrörelse vid samma SPL (p.g.a av större konyta till stor del). Mindre konrörelse = mindre distorsion. Simulerat verkar Hertzen även lättare för steget att driva.

                Jag gillar DLS men mellan dessa 2, hade jag kört med Hertz. Lägg till en tusing och köp DLS Nordica 12, skall vara grym! Optimal i 30-33lit sluten.

                Ang. Att 10or skulle vara "snabbare" och 12or skulle ha mer djup har VISS verklighetsanknytning, men det är rätt så mycket en myt Handlar om hur högtalaren är uppbyggt och vilken låda den sitter i.
                Last edited by Hanatsu; May 5, 2011, 01:13.

                Comment


                • #23
                  Re: 12 tums bashjälp

                  steget jag kör med är ett http://www.mds.se/sv/product/45/MDS-Torque-T3
                  vad tror du om detta steg ihop med hertz basen? kommer det funka bra?

                  Comment


                  • #24
                    Re: 12 tums bashjälp

                    MDS steget lämnar 590w@2ohm (1% THD) enligt deras spec. Detta räcker till om du parallellkopplar talspolarna i Hertz basen (2ohm). Det är ett A/B steg, börjar bli lite ovanligt nuförtiden. De flesta tillverkare går över till PWM/Klass D steg p.g.a högre verkningsgrad. Men du behöver inte oroa dig om steget, kommer funka bra.

                    Comment


                    • #25
                      Re: 12 tums bashjälp

                      tack för hjälpen! nu har man lite att fundera över, men steg 1 är att inhandla bas och dra om strömkabel i alla fall

                      Comment


                      • #26
                        Re: 12 tums bashjälp

                        har lite funderingar kring mitt fram system, allt är riktigt gjort med dämpmatta och kraftig baffel men tycker inte jag får något direkt tryck ändå?! kör ändå med ett ganska rejält system fram. http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_585 detta system, något jag kan göra för att få ut ljudet i bilen ? täta runt elementet så att ljudet inte går in i dörrsidan?
                        några tips uppskattas för låter riktigt klent för att vara såpas bra saker tycker jag,
                        provat att ställa om hz på steget med lite emot lägre tal och elementet rör sig ganska ordentligt då men ändå ingen direkt bas.

                        Comment


                        • #27
                          Re: 12 tums bashjälp

                          Förmodligen läckage och/eller ej fastsatt baffel. Antar att högtalaren sitter monterad i dörren spelande utan låda. Det är riktigt viktigt att ingen luft från baksidan av konen når framsidan av högtalaren, då sker akustisk kortslutning. Total utsläckning av vissa frekvenser. Stabil montering påverkar mycket med. Hjälper inte att lägga en MDF baffel bakom dörrsidan, den måste sitta fast i plåten annars blir det inte bättre ljud än så. Sen har du i princip ingen verkningsgrad alls under 50Hz med dom middarna, de kommer inte spela så lågt. Gjorda för midbas (Hög Qts, tror de låg på 0,77), ger peak runt 100Hz och faller rätt bra under 70-80Hz. Meningen att subben ska ta över sen

                          Comment


                          • #28
                            Re: 12 tums bashjälp

                            dom sitter riktigt i plåten och sitter med dämpmatta runt med, även med en rejäl träbaffel. vet att det bara är middar, men det skall ju komma ett tryck ifrån dom ändå, nu är ljudet riktigt neutralt, sticker ite ut på något ätt, kunde lika gärna ha vart orginal högtalarna, men skall prova att isolera runt högtalarens baksida med skumgummi så att det garanterat inte läcker något, får se om det hjälper.

                            Comment


                            • #29
                              Re: 12 tums bashjälp

                              Kolla bilden, dina DLS middar i simuleringsprogram. De tappar efter ca 70Hz. Bilens kupé kommer påverka frekvenssvaret, främst genom en förstärkning i de lägre frekvenserna. Men det är omöjligt att veta hur mycket det påverkar utan att mäta upp det. Men lämplig delning till basen tror jag är runt 60Hz.

                              Har du kollat så att middarna spelar i fas? Testa skifta kablarna på ena sidan och kolla så det inte är någon form av utsläckning. Vill du inte riva bland kablarna så kan du köra över balansen på ena sidan. Har du mer tryck i basen då än när du spelar med båda middarna bör du kolla över fasen.

                              Följt denna instruktionen btw?

                              baffle_installation.pdf

                              Comment


                              • #30
                                Re: 12 tums bashjälp

                                då det är db akuten som installerat det så vet jag faktist inte, dock så tror jag baffeln kan vara boven, skall plocka loss en dörrsida i helgen och se hur det ser ut. sen har jag märkt ett annat konstigt fenomen, om jag fadar max åt vänster eller höger kvittar åt vad så får jag mera bas.... men när jag har ställt allt på 50/50 så får jag samma kraftlösa ljud som innan, kan det ha med felkoppling att göra? baffeln? kör med ett par alpine högtakare bak som jag köpte för 700 kr som jag monterat själv och dämpat ordentligt och jag får bättre ljudbild av dom än ifrån mina dls som har ett nypris runt 5000....
                                sen får jag tilägga att jag fortfarande kör med orginal stereon, vet att det drar ner ljudbilden med.
                                men kör med dyraste hög/lågnivå omvandlaren och kraftiga sladdar till det steget med,

                                Comment

                                Working...
                                X