Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudbygge i AMG GT Vision replika

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

    Mosconi Amas 2 ser ju intressant ut
    Thom Hall

    Comment


    • #47
      Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

      Jag testade många basar förra året, hittade ett par favoriter.

      Vet du hur jag testade dom?

      Jag lyssnade på basarna!

      Att kalkylera i ett program kan kanske vara kul men jag ser det som ogjort arbete, kan ”förhoppningsvis” ge en fingervisning om hur slutresultatet blir.
      Jag ger alla som håller på med teoretiskt arbete en stor eloge, jag förstår inte att ni orkar.
      Jag gjorde det också för en farlig massa år sedan för att sedan märka att teori och verklighet inte alltid går hand i hand.

      Detta vände en dag för säg .... ca 10 år sedan, jag lyssnade på en bas som fått riktigt bra kritik och kostade en del pengar.
      Basen lät inte som den borde, jag byggde efter rekommendationer och kurvor.
      Men ändå passade ljudet inte mig.
      Jag började på allvar att lyssna på basar på ett annorlunda sätt, letade skavanker i återgivningen.
      Med detta lyssningssätt har jag lärt mig att gå efter vad tillverkaren rekommenderar, det måste finnas en anledning till denna föreslagna volym.
      Jag kan aldrig tänka mig att en tillverkare vågar gå ut (iallafall inte en seriös) med förslag på lådor dom inte testat.
      Så är det med både Alpine, Gladen och ett par andra som är duktiga på att ta fram bra basar.

      En aspekt programmet inte tar med är hur låter basen i bilen?
      Hur basen är monterad, får den stöd av hörn eller cupé?
      Har basen egen ljud från membran eller dekoration?

      Jag vet att det är skitsvårt att hitta bas, den där som passar just dig.
      Det är mycket enklare med ett framsystem, lättare att ta på vad man är ute efter.
      Basar är inte till för att bara säga unz unz unz, dom ska återge instrument.
      Att få en bas att spela ihop med musiken är inte enkelt, särskilt inte när dom ej återger instrument.

      Mitt råd till alla som bryr sig .... vilket du verkar göra, är att först hitta en förstärkare som ger basen rättvisa.
      Att välja bas med helt olika värden och uppbyggnad med en förstärkare som inte inte passsar en av basarna är inte rättvist.
      Även basar kan bli bättre om dom förses med information den kan hantera.

      Nu är jag petig, men petig måste man vara med den monteringen du ska göra.
      Är en bas inte helt tyst i sin konstruktion kan det kvitta hur bra den är, egenresonanser eller störningar är det värsta som finns att lyssna på.
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #48
        Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

        Tydligt exempel på fördelen med att posta byggen/projekt på forum.. Man får chansen att få feedback och tips från personer med gedigen erfarenhet och kunskap tack....
        Thom Hall

        Comment


        • #49
          Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

          Har ju ett litet dilemma och det är att jag för bla baslådan måste sätta design av omgivande delar efter dess storlek.. Så kan gå på mindre dryga 20 liter enligt tillverkaren eller ta till mer för att kunna i värsta fall minska i efterhand och undvika risken för krok mot annat...
          Thom Hall

          Comment


          • #50
            Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

            Jag kan tipsa om en 8" som låter riktigt riktigt bra.

            Kräver ingen stor låda i slutet, har för mig den ska trivas i 19 portat.

            Den här basen kommer att sitta i min låda som ska byggas inom kort till TVn i vardagsrummet.

            ----------------------------------------------------------------


            För ett tag sedan kom det in 2 stamkunder, mycket krävande kunder dessutom.
            Jag spelade på ovan nämnda bas i demoriggen.
            En av killarna sa .... jag tar 4st!

            Det roliga var att han frågade inte om pris

            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #51
              Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

              Tack för tipset... Har dock alla mina ingående delar inköpta nu
              Har förutom baslådan från och till filat på "hatthyllan" och dörrsidorna... I dörren är tanken att ha ett 3" element och en 6.5'a något riktade uppåt bakåt i kupén (särskilt 3'an)..... Då karossen är så pass stum så kanske jag kan få till en schysst baseffekt från 6'5'an... Kommer förbereda för en justerbar basreflex, så att jag sedan kan trimma in den alternativt köra som sluten...


              Thom Hall

              Comment


              • #52
                Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                Grym skills att kunna leka med CAD program
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #53
                  Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                  Originally posted by Nonne View Post
                  Grym skills att kunna leka med CAD program
                  +1 på den!
                  (medans man laddar kaffebryggaren hinner andra kludda till lite fint i CAD)

                  Pierre
                  SEASTREAMS GARAGE


                  ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                  Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                  Comment


                  • #54
                    Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                    Nedan sett bakifrån där baselementet sitter:


                    Baselementets placering sett framifrån:


                    Utformning av inredningen är i stora drag klar. Saknas dock en hel del detaljer..
                    Last edited by ThomHall; February 21, 2019, 12:51.
                    Thom Hall

                    Comment


                    • #55
                      Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                      Har nu under kvällningen lite snabbt byggt ihop en testrigg för alla element jag har till bilbygget samt min "soundbar" till TV'n.. Kan här testa alla slutsteg, element och DSP'n.... I botten på riggen kommer ett bilbatteri stå som stabiliserar upp det hela, samt såklart agerar strömkälla
                      Last edited by ThomHall; February 22, 2019, 23:20.
                      Thom Hall

                      Comment


                      • #56
                        Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                        Grymt bygge på alla vis.
                        -När smaker en blues som bäst?
                        -Hvaergang!

                        Keep The Devils music alive.

                        Alcohol does not make you FAT-it makes you LEAN........against tables, chairs, floors, walls and ugly people.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                          Har nu byggt en testrigg och kopplat det mesta. Fick jobba lite med att få kontakt med DSP'n. Men nu har jag det. Känner dock att jag skulle behöva lite grundinfo om hur denna DSP funkar. Så om ngn har koll på Audison Bit One så vore det kanon
                          Thom Hall

                          Comment


                          • #58
                            Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                            Här är min mobila "ljudrigg".. Blir inget höjdarljud troligen då allt är open-air, men går i alla fall att testa och leka runt med prylarna .. Finns även plats för basen, men det syns inte här...
                            Thom Hall

                            Comment


                            • #59
                              Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                              Ok, tror min tidigare fråga om hjälp att få igång min Bit One kan ses som stängd ... Lyckades nu få igenom den initiala obligatoriska konfigureringen
                              Känns som ett stort framsteg för mig...... Har letat och läst om hur man ska göra men inte hittat något riktigt givande.... Saken är den att under den initiala setupen måste man spela upp ett testspår innehållande ngn typ av ljudsignal..... Jag fick i alla fall inte till detta själv, tills nyligen... Men jag kan inte tacka mig själv för denna framgång utan BRL Karlstad och deras montör... Nu är Bit One en ganska gammal produkt men det kanske finns någon som kommer gå igenom samma sak. Så därför skriver jag ner här hur man ska göra (eller kan göra):
                              Efter att man fått till rätt med drivrutiner etc så ska man koppla in en, lämpligen, bilradio med CD på Speakers IN (CH1 till CH4) på Bit One för Front L/R och Rear L/R. Det går alltså inte att koppla in sig på Low Level eller AUX, och det ska tydligen inte heller gå att köra från annan källa än CD'n.
                              Jag har ingen bilradio med CD hemma så jag fick använda min laptop med förgreningskablar från 1x3.5mm till 4xRCA.... Vred på max volym i datorn och max gain på stegen. Körde sedan installationsproceduren och spelade upp ljudspåret.. Allt gick som tåget.... Det lustiga i det hela är att denna initiala procedur som är obligatorisk är för mig helt onödig då jag kanske kommer enbart köra med optisk ingång.. Så det är väl en lite föråldrad process.. Men som sagt den har ju några år på nacken... (Update: gjorde en ny initial procedur och denna gång med MP3 spår. Vilket oxå funkade )

                              Last edited by ThomHall; February 26, 2019, 22:47.
                              Thom Hall

                              Comment


                              • #60
                                Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                                Har lite olika projekt i luften just nu.. En hel del av dem är ljudprojekt... Närmare bestämt tre stycken... Förutom ljudsystemet jag bygger/planerar till Tv'n och till bilen så skall jag nu fixa en mer seriös tillfällig placering av de komponenter som jag skall ha i bilen.... Så planen är att bygga två tower högtalare. Dessa skall bestå av alla element förutom diskanten... Sen kommer jag att lägga till en slavbas i vardera torn... Behöver oxå skaffa ytterligare en subbas... Så blir nog två 10" subbasar i bilen när den väl blir klar
                                Diskanterna byter jag i detta bygge ut till 4 st mer vanliga diskanter som ser mindre bilaktiga ut...







                                Måtten på vardera låda är H=1220mm, B=300mm, D=345mm... Kör med 19mm tjocklek överallt förutom front och botten som får 38 mm... Total volym är 75 liter. Av dessa får 10" subbasen 58 liter.. 6.5'an får 9 liter.. Även 3" får ngn liter...
                                Blir 1'a gången jag testar en slavbas.. Ligger, enligt konstens alla regler, på drygt dubbla "displacementet" som subbasen...
                                På detta sätt kan jag få nytta av de delar jag köpt till bilen.. Kommer ju dröja minst 1.5 år innan jag kan installera dem... Blir denna låda snygg o bra kan jag köpa nya element senare ...
                                Till en början kommer jag även köra med de tre stegen jag skall ha bilen samt DSP'n.. Detta för att få testa prylarna samt lära mig DSP'n... Problemet är strömmatningen... Många kör med nätaggregat från datorer... Funderar på en 1kW'are som jag fixar lämpliga säkringar på matningen till vardera steg som medger en maximal effekt på ca 600 Watt... Kan således inte ta ut maxeffekt ur stegen.. Men tror inte det behövs.. Vi får se...
                                Last edited by ThomHall; March 5, 2019, 02:08.
                                Thom Hall

                                Comment

                                Working...
                                X