Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

    Originally posted by MrLinkan2 View Post
    Nej de funkar nog bara på bas frekvenser.
    Det funkar på högre frekvenser också. Jag har kört 200Hz med viss framgång.
    Tycker oftast att det är svårt att höra var det låter minst, men vid några tillfällen har det dock gått riktigt bra och det är klart värt att prova!

    Egentligen lite off topic.
    Jag har också provat metoden med mätmikrofon och REW (Ett gratisprogram som egentligen ligger långt över min kompetens) och då blir det väldigt tydligt vad som händer. Om man RTA-mäter och håller koll på den frekvens man skickar ut (t.ex. 200Hz)så ser man hur nivån sjunker när rätt tidskomp närmar sig och vänder uppåt igen när lägsta punkten är passerad.
    Samma sak för Nivåerna.
    Och Fasen.
    Genom att växla mellan dessa och justera kommer man till slut till ett läge där alla ändringar leder till att nivån ökar.

    Då borde ju allt vara perfekt?
    Tyvärr inte.
    Resultatet gäller för den frekvensen på exakt den platsen.
    Frekvenssvaret (Det man ställer med equlizern) påverkar. Ju mer lika frekvenssvaret är mellan de två högtalare som mäts är desto bättre.
    Att byta frekvens ger ofta ett annorlunda resultat. Det kan skilja några steg på tidskompet och någon db på nivån.
    Reflexer påverkar.
    En mikrofon mäter en punkt.
    Resultatet kan alltså bli hyfsat nära men inte helt framme.
    Skulle dock vara lite intressant att köra detta i en seriöst byggd bil där man har vettiga högtalarplaceringar och kvalitet på prylarna för att se hur nära det går att få det med bara mätning.

    Comment


    • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

      Originally posted by GubbNicke View Post
      Det funkar på högre frekvenser också. Jag har kört 200Hz med viss framgång.
      Tycker oftast att det är svårt att höra var det låter minst, men vid några tillfällen har det dock gått riktigt bra och det är klart värt att prova!

      Egentligen lite off topic.
      Jag har också provat metoden med mätmikrofon och REW (Ett gratisprogram som egentligen ligger långt över min kompetens) och då blir det väldigt tydligt vad som händer. Om man RTA-mäter och håller koll på den frekvens man skickar ut (t.ex. 200Hz)så ser man hur nivån sjunker när rätt tidskomp närmar sig och vänder uppåt igen när lägsta punkten är passerad.
      Samma sak för Nivåerna.
      Och Fasen.
      Genom att växla mellan dessa och justera kommer man till slut till ett läge där alla ändringar leder till att nivån ökar.

      Då borde ju allt vara perfekt?
      Tyvärr inte.
      Resultatet gäller för den frekvensen på exakt den platsen.
      Frekvenssvaret (Det man ställer med equlizern) påverkar. Ju mer lika frekvenssvaret är mellan de två högtalare som mäts är desto bättre.
      Att byta frekvens ger ofta ett annorlunda resultat. Det kan skilja några steg på tidskompet och någon db på nivån.
      Reflexer påverkar.
      En mikrofon mäter en punkt.
      Resultatet kan alltså bli hyfsat nära men inte helt framme.
      Skulle dock vara lite intressant att köra detta i en seriöst byggd bil där man har vettiga högtalarplaceringar och kvalitet på prylarna för att se hur nära det går att få det med bara mätning.
      Om man skulle använda sig av en mikrofon, vad för mikron skulle det vara?. Jag har en mätmikrofon till min Denonförstärkare (AVR X1000 hemmaförstärkare). Skulle en sådan göra jobbet eller är det något annat man ska ha?

      Vet inte hur det fungerar, men jag gissar att man kopplar mikrofonen till datorn och starta programmet (du nämnde). Smidigt hade ju varit att kunna koppla en mikrofon till DSp'n...

      Edit:
      Kollade in några program. Verkar vara väldigt avancerat. Inget jag skulle begripa mig på.
      Last edited by Eazy; September 13, 2019, 22:10.

      Comment


      • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

        Börja med att bara lyssna. Det kanske funkar bra!


        Ja. REW är allt annat en enkelt, men det finns massor av info på nätet och youtube. Jag tar det bit för bit och föröker begripa vad jag håller på med och varför det uppför sig som det gör. Det hade underlättat att ha mer av den teoretiska grunden och mycket mer praktisk vana.

        Jag har en miniDSP USB UMIK-1. Den kopplas, som namnet antyder, via USB till datorn. Mikrofoner är en djungel i sig som jag inte är ett dugg insatt i. Om du får den du har att lira med programmet du tänker köra kan den säkert funka. Precisionen är ju nästa fråga...

        Setup-programmet till min Helix DSP har en RTA inbyggd. Det är nog så nära man kan komma att koppla direkt till DSP. Rosa brus från någon källa och sedan är det bara att köra. Det finns funktioner för att justera EQ:n hjälpligt baserat på mätningen.
        Vet inte vad Mosconi har för möjligheter där?

        Tillbaka till REW.
        Ljudet från datorn kopplas till bilen. Det behövs för att utnyttja den inbyggda signalgenereringen (Frekvenser, svep,brus m.m) samt impulsmätningen. RTAn kan köras med vanligt rosa brus från valfri källa, men "fladdret" minskade ordentligt när jag körde genererade pulser anpassade för RTAn istället.

        Som sagt. Inte enkelt eller självklart.
        Otroligt tidskrävande, men samtidigt rätt kul!

        Comment


        • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

          Jag kör än så länge bara audiotools på iPhone. Finns externa mic:ar till den om man vill.

          (Fast jag skulle kunna lyfta in min Dspeaker Dual Core 2.0 med sin mic vid behov iofs...)
          Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
          Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
          Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
          Kablar: Supra, Gladen
          Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
          Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

          Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

          Comment


          • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

            Har gjort lådan klar.

            Klätt den först med polyeter. Den är lite tjockare än 0.5 cm



            Sedan klätt den med ett billigt konstläder







            Jag är rätt petig och det blev inte så perfekt som jag hade önskat. Billig konstläder och fel tråd. Är en nylontråd som är lite för tunn, men jag hade inget annat. Jag är osäker på om jag kommer använda den. Kanske säljer den om intresse skulle finnas.

            Comment


            • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

              Snygg som en hemmamöbel!
              Vis vobiscum sit!

              Comment


              • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                Tjusigt! Gillar att du sytt själv, inte ofta man skådar det på detta forum.
                Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                Comment


                • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                  Tack tack!
                  Köpte konstlädret online så kunde inte känna på kvalitén och den var inte vad jag tänkt. Nylontråden i kombination med den billiga konstlädret gjorde att nålspetsen ibland träffar mitt på tråden och delar den, vilket gör att jag måste fästa över och undertråd genom att knyta ihop dem på baksidan. Kan nog inte förklara hur jag menar. I vilket fall så tog det utan att överdriva 10 gånger så lång tid att sy ihop det. Får jag tag på riktigt skinn kommer jag göra om det hela.

                  Comment


                  • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                    Har inte hänt så värst mycket på länge. Har inte ens ställt ljudet ordentligt :/ Så det är dax att ta tag i det här...
                    Nu har äntligen dämpat innerskalen på bakdörrarna.
                    Jag har haft material till det, men eftersom jag ville ha heltäckande (om det nu gör nån skillnad med heltäckande) för att få bort lite vägljud,
                    men främst för att få bort allt skrammel. Det blev en grym skillnad:



                    Jag har funderingar på att dämpa hjulhusen fram för att få bort vägljud. Det tråkiga är att jag inte vet om det gör någon nytta.
                    Jag har tänkt att dämpa från utsidan bakom plastskärmen. Anledningen är att jag inte vill plocka ur mattan i bilen
                    då det skulle betyda att jag måste ta bort centerkonsolen. Har ingen lust med det då jag är rädd att ta sönder saker.

                    Nonne hjälpte mig att ställa min DSP för att jag inte är smart nog för att göra det själv :P Efter detta satte jag dit högtalare bak (jo, jag vill ha högtalare bak!!).
                    Jag har försökt att ställa ljudet med detta själv.

                    Jag har en liten fråga:
                    Om ljudet låter högre från höger, ska jag höja eller minska tidskompet i ms? Jag tror att nivåerna är ok, det är tidskompet som behöver justeras.

                    Comment


                    • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                      Originally posted by Eazy View Post
                      Jag har en liten fråga:
                      Om ljudet låter högre från höger, ska jag höja eller minska tidskompet i ms? Jag tror att nivåerna är ok, det är tidskompet som behöver justeras.
                      Om det låter högre från höger så är inte nivåerna korrekta. Då får du sänka.
                      Men om det låter lika högt från höger/vänster och center ligger åt höger så ska du tidskompa.
                      Octan
                      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                      OctanAudio
                      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                      Fegens Vandrarhem

                      Bilstereoblog
                      Team Ljudbyggaren

                      Comment

                      Working...
                      X