Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bästa sq basen 8"/10".

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Bästa sq basen 8"/10".

    O den låter verkligen inte dumt alls får jag medge...
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

    Comment


    • #17
      Re: Bästa sq basen 8"/10".

      Originally posted by Fluff View Post
      Hej Morgan ,

      Ett litet tillägg till sköna highend 10or är DLS Nordica, basen bara finns där, och låter naturligt och behagligt.

      Fluff
      Har skaffat 2st DLS Nordica 10i,och provat den ena.Den låter riktigt bra,om man nu ska säga låter,då en bra bas inte hörs utan bara finns där i musiken.

      Den påminner väldigt mycket om Genesis 10".

      Vill man ha en ännu mer osynlig bas,så är Anthem ett hett tips,finns dock bara begagnad.Skillnaden är liten.Nordica 10i har lite lite mer botten,precis som Genesis 10".

      Comment


      • #18
        Re: Bästa sq basen 8"/10".

        Det senaste halvåret har jag testat en hel del 10" basar, detta för att säkerställa vad som hamnar i min egen bil.

        De testade basarna som hamnat på listan (lyssna igen) är .......

        Hybrid Audio Clarus 10
        Brax Matrix 10.1
        Ground Zero Reference 250
        Gladen Zero Pro 10

        För att göra dessa basar rättvisa så skulle man behöva skriva långa inlägg om respektive bas.
        När vi är i den här kalibern av basar så blir man rätt överaskad att det faktiskt är stor skillnad på karaktären på basarna.

        Just nu är det 2 som leder och det är Gladen och Hybrid.

        Hybrid basen var den största besvikelsen på länge när den provkördes första gången.
        Efter bara 3 sekunder höll jag på att kasta ut skiten på gården.
        Lite justering på nivåer och delningar så var den okej.
        Efter ca 3-4 veckor när jag och praktikantdjä.... gick runt och städade butiken så tittade vi på varann, va i hela friden är det som mullrar??
        Det var nått i hästväg vilken skillnad det var på basen.
        Fram med dator och tweaka, dra mig baklänges vilken skillnad det blev med lite inspelning!

        Lite kort om .....

        GZ REF. 250
        Trögdriven, kräsen på låda, lite slapp för min smak (kan bero på låda och steg)

        Brax Matrix 10.1
        Vill inte ha för mycket pulver, låter stort (för stort) sitter nog som en smäck i en hemmabio.

        Gladen Zero 10 Pro
        Lättdriven, går avgrundsdjupt, torr, tajt, snabb och inga mekaniska ljud eller andra störningar.

        Om en månad kommer nästa testobjekt, Gladen Aerospace 10
        Denna hamnar i prisnivå med GZ Ref 250 (13495Skr inkl galler)
        Basen har i test spöat GZ REF 250 i tyskland så det ska bli spännande och se vad den kan leverera.
        Samma typ av kon som Zero 10 Pro fast den får annan upphängning (skum)
        Korgen är aerodynamiskt utformad för maximalt luftflöde.

        Rent prismässigt är Gladen Zero 10 pro ett fynd om man jämför basar i den här kalibern.
        Eller som en inbiten Anthem 10 ägare sa när han lyssnade i bilen .....

        VA I H..... ÄR DET FÖR BAS DU HAR????

        Man vill ju ha ännu mer fart i framsystemet
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #19
          Re: Bästa sq basen 8"/10".

          Hej
          Mycket intressant detta då jag snart står i valet att köpa just en (eller två) 10" sub. Skulle dock vilja veta vilka lådor/volymer ni har testat i. I synnerhet gällande Zero 10"..

          Comment


          • #20
            Re: Bästa sq basen 8"/10".

            Originally posted by PM-Vette View Post
            Hej
            Mycket intressant detta då jag snart står i valet att köpa just en (eller två) 10" sub. Skulle dock vilja veta vilka lådor/volymer ni har testat i. I synnerhet gällande Zero 10"..
            Det lustiga är att Zero 10 sitter i en sluten 20 liters Gladen låda.
            Alltså basic utan trix, så om en styvare och lackförseglad låda ger ännu bättre resultat är det galet bra i synnerhet då den är så pass "billig"

            Optimerade lådor kommer att tillverkas till finalisterna!
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #21
              Re: Bästa sq basen 8"/10".

              Originally posted by jensclaudius View Post
              Dynaudio MW182 tycker jag om riktigt mycket, snabb och torr. Men saknade tyvärr lite botten.

              Morel UW958 som jag har i bilen nu trivs jag riktigt bra med (dock 8ohm), spelar med tyngt och fortfarande rapp.

              En annan bas jag tyckt bra om när jag lyssnat i flera bilar är DLS Nordica och även Anthem 10" låter riktigt bra den med. Finns som sagt en uppsjö med bra basar, svårt att lista alla man tycker om

              Dock lär det dröja innan jag byter ut min morel som är den enda som funkat så pass bra som den gör i min bil (har nog testat ett 10tal olika i bilen sen 2007).
              "synd" att Morel-en var så bra att du inte "hann" testa Dynaudio-Esotar-12-an.

              Pierre
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • #22
                Re: Bästa sq basen 8"/10".

                CDT ES. Kolla med Mokke i Köp & sälj. Han har två st till salu. Låter i mina öron så sjukt musikaliskt och linjärt i hela basregistret.
                Jag ÄR Gandalf!!!

                Comment


                • #23
                  Re: Bästa sq basen 8"/10".

                  Morel "bil woofer", exempel Ultimo (Titanium) - riktigt bra. Exakt, detaljerad, transparent. Jag hade 12" Ultimo Titanium med AUDISON TH uno, perfekt kompatibilitet.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Bästa sq basen 8"/10".

                    Just nu kör jag den senaste skapelsen från Gladen, Aerospace 10

                    Samma prissegment som Ground Zero reference 250

                    Karaktären i den här basen är snabbhet, dynamik och botten.
                    Basen har inga problem att få fart på musiken.
                    Byter man från GZ till Zero Pro får man sänka ca 6db i volym, byter man sen till Aerospace så får man sänka ytterligare 4-6db.
                    Dessutom behövs det inget subsonic, körde med det i början men sen insåg vi att det var helt onödigt.

                    Demade för en kund förra veckan, han sa ......

                    Så här mycket bas vill jag inte ha, hela bilen skakar ju.
                    För mig räcker det med en 12a i slutet
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #25
                      Re: Bästa sq basen 8"/10".

                      Lyfter den här tråden igen..
                      Har måttat och funderat en hel del under vintern. Vill helst få till en låda med låg profil (vinklad baffel) och 10-tummarna i den här klassen är ju även skapligt djupa som bekant. Så funderingarna börjar luta åt om en eller två 8" kan spela i samma klass? Några förslag? (för SQ).
                      Last edited by PM-Vette; March 20, 2017, 00:38.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Bästa sq basen 8"/10".

                        Originally posted by PM-Vette View Post
                        Lyfter den här tråden igen..
                        Har måttat och funderat en hel del under vintern. Vill helst få till en låda med låg profil (vinklad baffel) och 10-tummarna i den här klassen är ju även skapligt djupa som bekant. Så funderingarna börjar luta åt om en eller två 8" kan spela i samma klass? Några förslag? (för SQ).
                        Rsaudio säljer Audiosystem hx08

                        Comment


                        • #27
                          Re: Bästa sq basen 8"/10".

                          Originally posted by PM-Vette View Post
                          Lyfter den här tråden igen..
                          Har måttat och funderat en hel del under vintern. Vill helst få till en låda med låg profil (vinklad baffel) och 10-tummarna i den här klassen är ju även skapligt djupa som bekant. Så funderingarna börjar luta åt om en eller två 8" kan spela i samma klass? Några förslag? (för SQ).
                          2st 8" basar har ju större konarea än 1st 10" bas,så visst kan det räcka bra med 2st 8" basar.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Bästa sq basen 8"/10".

                            Originally posted by Välljudsfantast View Post
                            2st 8" basar har ju större konarea än 1st 10" bas,så visst kan det räcka bra med 2st 8" basar.
                            Det var min tanke också...

                            Comment


                            • #29
                              Re: Bästa sq basen 8"/10".

                              Originally posted by ville91 View Post
                              Rsaudio säljer Audiosystem hx08
                              Hittar bara Tyska sidor om denna. Har du några erfarenheter av den?

                              Comment


                              • #30
                                Re: Bästa sq basen 8"/10".

                                Originally posted by PM-Vette View Post
                                Hittar bara Tyska sidor om denna. Har du några erfarenheter av den?
                                https://www.rsaudio.se/varumarken/au...o-system-08-sq nej men har av gladen sqx08 och den lät bra. Denna ska vara liknande den.. Nonne på forumet har garanterat bättre koll hur det ligger till

                                Comment

                                Working...
                                X