Announcement

Collapse
No announcement yet.

Systemsetup i liten kupe + lådförslag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Systemsetup i liten kupe + lådförslag?

    Hej!
    Jag har ny bil med trist ljud i och diverse saker kvar sen tidigare bilar och skulle vilja ha lite tips om vad jag kan bygga ut det med.

    Bilen är en Skoda Felicia Pickup med mycket liten kupe.
    Hur det fungerar med subbas i så liten kupe vet jag inte. Har bestämt för mig att jag läst något om att ljudvågorna är för långa för en liten kupe?!
    Förklara gärna!

    Det jag har i dagsläget är:

    Hu: Alpine 9887R

    Framsystem: Kit från JL Audio VR650-CSi alternativt TEQ SQ6 samt N-core trius. Är inte väldigt sugen på att bygga om instrumentbrädan för att få i triusarna och vet inte hur dom gör sig i dörrarna tillsamans med Sq6.
    Lutar åt JL kitet men ha gärna åsikter!

    Steg till framsystem: Pioneer GM3300T 2kanals 60wrms per kanal.

    Vill ha subbas i bilen oxå, dock vet jag inte riktigt vad jag ska sikta på.
    Kraven är att lådan ska vara liten, jag har inga exakta mått men ca 50x30x30 är ungefär maxstorlek på lådan.

    Slutsteg vet jag inte heller.
    Kan tänka mig att bygga 2st lådor till subbas eller bara en.

    JL-kitet jag har, bör det spela i lådor eller fungerar det tillräckligt i dörren?

    MVH Claes

  • #2
    Re: Systemsetup i liten kupe + lådförslag?

    1-2st 8" kan ju funka bra bak sätena iaf, om inte 10" i sluten låda
    Helix P8 ska låta helt underbart enligt Stickan som testat den jag har inte hört den än, på lördag får ja ta en lyssning i butiken istället.
    Hertz ES200 och RE RE8 är andra basar som låter bra i små lådor runt 10L per bas. Är ju en smaksak vad man gillar men det kan nog spela på bra i den lilla kupen, annars får du göra nån gjuten låda o ha under handskfacket om du orkar det.
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

    www.garaget.org/Frippe_L

    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

    Comment


    • #3
      Re: Systemsetup i liten kupe + lådförslag?

      Ska de spela i dörrn så ska du nog montera det stadigt i dörrplåten och inte i dörrsidan som det sitter orginal om jag kommer ihåg de rätt... sen dämpa iaf bakom högt. med bitumen eller butyl matta....

      Diskant/trius kan du nog montera lite snyggt infälld i antingen dörrsidan eller panelen...

      Tips på sub små mått är väl JL/Kenwoods tunna subbar... spelar sjukt bra i små lådor dock efter ett GÄNG med inspelningstimmar...

      Alternativet är väl o köpa DLS 6,5" subar dom kommit med nu....
      BilstereoPiraten
      CDT Fantast

      Comment


      • #4
        Re: Systemsetup i liten kupe + lådförslag?

        JL Audio 6W3 låter kanon i små lådor. 5liter/styck kräver de bara.
        Annars har Kicker en färdigbyggd platt passiv låda som funkar bra. Finns med både 10 och 12 tum. Vi kör med 10an i vår Peugeot Partner. Kanske ingen SQ kombination men funkar ok.
        Octan
        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

        OctanAudio
        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
        Fegens Vandrarhem

        Bilstereoblog
        Team Ljudbyggaren

        Comment


        • #5
          Re: Systemsetup i liten kupe + lådförslag?

          Har nu börjat modda dörrsidorna för att få plats med JL kitet i dem.. Kommer inte lägga ner hela min själ och fritid i det här bygget utan bara får ett sjysst bruksljud utan tävlingstankar.

          Har satt fast en mds ring utanpå ordinarie kartfack som är ditlimmad och spacklad. Tänkte skruva fast den ordentligt i dörrsidan samt i dörren. Vart kan man hitta toklånga borrar? Behöver en borr för 6mm blindnit som är ca 20 cm lång för att nå igenom hela dörrsidan och ytterplåten i dörren.

          Var iväg till lokala ljudhandlaren i Norrtälje och lyssnade på DLS 6.5" Sub kit. Långt över min förväntan på så små högtalare Lyssnade dock i ett rum på ca 15m2 så det var lite missvisande mot hur det kommer att bli i min lilla kupe.

          Comment


          • #6
            Re: Systemsetup i liten kupe + lådförslag?

            Ja i en liten kupé får du mer djupbas...

            Men i en bil så måste basen spela högre eftersom grundbruset är sådär 35 dB högre.
            /tycker Erik.

            Comment


            • #7
              Re: Systemsetup i liten kupe + lådförslag?

              Har hunnit färdigt med dörrsidorna idag.
              Bygge om kartfacken för att hökisarna skulle sitta bra.
              Klädde dem även i svart skinimitation, funderar på att testa med något mera strechigt... Vart jäkligt svårt att få det snyggt i framkant av själva kartfacksdelan.

              Slutsteget skippade jag den här helgen, å kan stoppa i det nästa isf, om jag inte ska använda det till nån sub.
              Stillastående med motorn avstängd spelade det riktigt bra!
              Dock finns det gott om skrammel från dörrarna fortfarande, ska dämpa dem ordenligt ev nästa helg.
              Bitumenmattor har jag liggandes som jag kan sätta i. Funderar lite på om jag ska köra fuktspärr oxå.

              Grundbruset är dugligt högt i en bil med den här otroliga Tjeckiska kvaliteten
              Satte diskanten precis bakom 6.5 tumaren, behöver nog rikta om dom något för att få fram diskanet lite bättre.

              Comment

              Working...
              X