Announcement

Collapse
No announcement yet.

Avsäkring på kabel från generator?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Avsäkring på kabel från generator?

    I regelboken står det tydligt att ALLA strömkablar SKALL avsäkras enligt tabellen. I mitt fall med 125A eftersom jag har 25mm2 kablar.

    Men, nu finns det många som säger att en kabel från generatorn INTE skall avsäkras. Jag har generatorn fram på motorn och har dragit en kabel genom bilen bak till två extra batterier. Sunt förnuft säger att kabeln skall avsäkras för att förhindra kabelbrand i bilen. Men hur är det. Ingenstans i regelboken nämns laddningskabeln från generatorn. Finns där ytterligare information någon annanstans?

    Behöver ha riktigt svar och inga gissningar. Hade det inte varit för att vissa påstår att det t.o.m kan vara skadligt med en säkring hade jag helt enkelt bara satt dit en så vore det klart..MEN??????
    Jag ÄR Gandalf!!!

  • #2
    Re: Avsäkring på kabel från generator??

    Har du ett ordinarie batteri fram också?

    Tänkte på att du skriver "bak till två extra batterier", då tolkar jag det som att det inte sitter ett ordinarie bak. Generatorkabel har ju varit uppe i några tidigare trådar och vad jag förstår så behövs ingen säkring på ett originalkablage om det inte sitter där från fabrik, däremot ett nytt (icke original) kablage ska ha säkring.

    Det som är skadligt för generatorn är ju om säkringen på laddkaben går sönder, då får generatorn inte "rätt motstånd" och kan ge okontrollerad laddspänning. Har du redan en ordinarie laddkabel till ett ordinarie batteri fram så blir det inga problem att använda säkring på den extra laddkabeln som går till bakre batterier, generatorn får fortfarande "rätt motstånd" via ordinarie batteriet även om säkringen på extra laddkabeln pajjar.

    Comment


    • #3
      Re: Avsäkring på kabel från generator??

      Japp. Ingen säkring till generatorn.
      /tycker Erik.

      Comment


      • #4
        Re: Avsäkring på kabel från generator??

        OK! Förklarning.
        Jag har ett originalbatteri fram på originalplats. Bilens originalkablage har jag inte rört utan plockar laddströmmen direkt från generatorns utpol. För att förhindra snedbelastning i systemet sitter där ett skiljerelä. Alltså kabeln bak i bilen är nyinsatt och leder laddström till de två extra batterierna bak i skuffen.
        Jag ÄR Gandalf!!!

        Comment


        • #5
          Re: Avsäkring på kabel från generator??

          Originally posted by Gandalf View Post
          OK! Förklarning.
          Jag har ett originalbatteri fram på originalplats. Bilens originalkablage har jag inte rört utan plockar laddströmmen direkt från generatorns utpol. För att förhindra snedbelastning i systemet sitter där ett skiljerelä. Alltså kabeln bak i bilen är nyinsatt och leder laddström till de två extra batterierna bak i skuffen.
          Efter första posten var jag säker på att du INTE skall avsäkra kabeln.

          MEN!!!

          Efter denna förklaring är det solklart att kabeln SKALL avsäkras.
          Det är ingen enskild kabel från generatorn utan bara inkopplad parallellt med OEM laddkablage. Dvs samma sak som att installera kabeln på batteriet.
          Går säkringen är det ingen fara att generatorn tar skada då den fortsätter ladda OEM batteriet.

          Detta klargör att det är helt omöjligt att bedöma bilar över internet.
          Oftast blir det diskussioner över liknade frågor när bilarna kommer till ett event och blivit "godkända" via bilder eller forumposter.
          Roger Edvinsson
          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
          helst på saker av kolfiber :-)

          Comment


          • #6
            Re: Avsäkring på kabel från generator??

            Originally posted by JALLE View Post
            Efter första posten var jag säker på att du INTE skall avsäkra kabeln.

            MEN!!!

            Efter denna förklaring är det solklart att kabeln SKALL avsäkras.
            Det är ingen enskild kabel från generatorn utan bara inkopplad parallellt med OEM laddkablage. Dvs samma sak som att installera kabeln på batteriet.
            Går säkringen är det ingen fara att generatorn tar skada då den fortsätter ladda OEM batteriet.

            Detta klargör att det är helt omöjligt att bedöma bilar över internet.
            Oftast blir det diskussioner över liknade frågor när bilarna kommer till ett event och blivit "godkända" via bilder eller forumposter.
            TACK!!

            Vill inte göra bort mig IGEN när det gäller säkringar
            Jag ÄR Gandalf!!!

            Comment


            • #7
              Re: Avsäkring på kabel från generator??

              Ska det vara en säkring vid generatorn och en vid batterierna bak?
              Audi A6 2,4 Quattro
              HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
              Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

              Comment


              • #8
                Re: Avsäkring på kabel från generator??

                Originally posted by t0mas View Post
                Ska det vara en säkring vid generatorn och en vid batterierna bak?
                JA! Eftersom det är kabeln du säkrar av.
                Jag ÄR Gandalf!!!

                Comment


                • #9
                  Re: Avsäkring på kabel från generator??

                  Originally posted by Gandalf View Post
                  JA! Eftersom det är kabeln du säkrar av.
                  Ja eftersom du har strömkällor i bägge ändarna av kabeln , har du bara strömkälla i ena änden räcker det att säkra av i den ändan som strömkällan finns
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • #10
                    Re: Avsäkring på kabel från generator??

                    Originally posted by JALLE View Post
                    Efter första posten var jag säker på att du INTE skall avsäkra kabeln.

                    MEN!!!

                    Efter denna förklaring är det solklart att kabeln SKALL avsäkras.
                    Det är ingen enskild kabel från generatorn utan bara inkopplad parallellt med OEM laddkablage. Dvs samma sak som att installera kabeln på batteriet.
                    Går säkringen är det ingen fara att generatorn tar skada då den fortsätter ladda OEM batteriet.

                    Detta klargör att det är helt omöjligt att bedöma bilar över internet.
                    Oftast blir det diskussioner över liknade frågor när bilarna kommer till ett event och blivit "godkända" via bilder eller forumposter.
                    Nu har du svarat honom klockrent.

                    Men hade han däremot ersatt originalkabeln med grövre och gått bakåt från batteriet så skall han inte avsäkra den mellan batteri-generator. Däremot pet/kortslutningsskydda den (vilket både du, Palmblad och Antonio påpekat för mig)

                    Med detta i åtanke så bör/skall han väl även pet/kortslutningsskydda generatoranslutningen då han har tillfört en grövre kabel till denna?
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • #11
                      Re: Avsäkring på kabel från generator??

                      Originally posted by Lonefox View Post
                      Nu har du svarat honom klockrent.

                      Men hade han däremot ersatt originalkabeln med grövre och gått bakåt från batteriet så skall han inte avsäkra den mellan batteri-generator. Däremot pet/kortslutningsskydda den (vilket både du, Palmblad och Antonio påpekat för mig)

                      Med detta i åtanke så bör/skall han väl även pet/kortslutningsskydda generatoranslutningen då han har tillfört en grövre kabel till denna?
                      Den kabeln behandlas som vilken annan kabel i installationen som helst, dvs ja, petskydd är att föredra om man är rädd om poängen.
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                      Comment


                      • #12
                        Re: Avsäkring på kabel från generator??

                        Originally posted by jonash View Post
                        Den kabeln behandlas som vilken annan kabel i installationen som helst, dvs ja, petskydd är att föredra om man är rädd om poängen.
                        Då var jag inte ute och cyklade då nej
                        (Ta det inte fel nu Jonas.... )
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • #13
                          Re: Avsäkring på kabel från generator??

                          Originally posted by Lonefox View Post
                          Då var jag inte ute och cyklade då nej
                          (Ta det inte fel nu Jonas.... )
                          Det e lugnt.
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment

                          Working...
                          X