Announcement

Collapse
No announcement yet.

Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

    Om säkringen går så brinner generatorn. Den måste ha en last (=batteri) att jobba emot.
    /tycker Erik.

    Comment


    • #17
      Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

      Originally posted by andreas_gbg_ View Post
      Ok, men är det måste väl vara lämpligt att säkra av den ändå. Kommer inte finnas något batteri fram så det blir ju ändå en ganska lång kabel till generatorn, stör det på något vis funktionen med laddningen?

      Har kommit på en lösning på problemet med kabeln till första säkringen utan att behöva bygga om Så nu slipper man tänka på det iaf.

      Men jag är fortfarande nyfiken på hur regeln skall tolkas om längden på kabeln. Räkna in kabelskon till längden eller ej?
      Ja, det skall den. Man kan inte komma undan med att ha en 38cm lång kabelsko, och sen 25cm kabel, om vi överdriver scenariot lite
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

      Comment


      • #18
        Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

        Originally posted by Robsarve View Post
        Om säkringen går så brinner generatorn. Den måste ha en last (=batteri) att jobba emot.
        Men en brunnen generator måste väl ändå vara bättre än en uppbrunnen bil? Tänkte om man nu som Andreas då inte kommer ha nåt batteri fram utan bara generatorn och sen en låg kabel bak till batterierna. Om då denna kabel blir kortsluten så blir alltså även batterierna kortslutna och då blir det inge roligt, då skulle iaf jag föredra att man bränner en säkring plus generator istället.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #19
          Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

          Originally posted by ChriZtoffer View Post
          Men en brunnen generator måste väl ändå vara bättre än en uppbrunnen bil? Tänkte om man nu som Andreas då inte kommer ha nåt batteri fram utan bara generatorn och sen en låg kabel bak till batterierna. Om då denna kabel blir kortsluten så blir alltså även batterierna kortslutna och då blir det inge roligt, då skulle iaf jag föredra att man bränner en säkring plus generator istället.
          Undrar lite samma sak då jag har kopplat på samma vis. Alltså inte något batteri där fram utan bara en kabel ifrån generatorn och bakåt. På denna kabel sitter det sen innan en säkring.

          Comment


          • #20
            Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

            Moderna bilar idag har oftast en säkring inbyggd i batteripolskon. Undrar om en modern generator brinner upp när den tappar kontakten med batteriet, tror att elekroniken slår ifrån?
            sigpic

            -C5 2008 -SQuse-
            -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

            Comment


            • #21
              Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

              Om man kollar på Bmw och andra bilar med batteri bak så sitter väl säkringen på utgående kabel!?
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #22
                Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

                jaja. Men då är det klart att det inte behövs ur tävlingssynpunkt. Jag lär nog sätta en ändå men eftersom den är "överflödig" och ej behövs ur tävlingssynpunkt kan jag gömma undan den.

                Men fortfarande ingen som kan kommentera med säkerhet om det är kabel inkl. kabelsko som räknas eller bara kabelns längd?

                Comment


                • #23
                  Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

                  Originally posted by andreas_gbg_ View Post
                  jaja. Men då är det klart att det inte behövs ur tävlingssynpunkt. Jag lär nog sätta en ändå men eftersom den är "överflödig"
                  Säg det till en bilmekaniker och han kommer att titta på dig med stora ögon och tänka........
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #24
                    Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

                    Originally posted by jensclaudius View Post
                    Tycker det är solklart:

                    Any power wire of the system connected to a positive battery post (including possible extra
                    batteries) must be fused within 40 cm from the battery post (considering total wire length
                    and/or length of metal bar).
                    Jens uttryckte det ganska tydligt.

                    från polskon till säkringen skall det vara maximalt 40cm.

                    men jag har aldrig förstått varför man skall ens vara i närheten av detta mått.
                    Var på den säkra sidan och sätt säkringen 30-35cm från batteriet, då slipper du onödigt snack och kanske en knasig tolkning av regeln från en oerfaren domare.

                    Och regeln angående åtkomlighet av säkringen har varit borttagen i två år
                    Roger Edvinsson
                    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                    helst på saker av kolfiber :-)

                    Comment


                    • #25
                      Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

                      Originally posted by Mats H View Post
                      Moderna bilar idag har oftast en säkring inbyggd i batteripolskon. Undrar om en modern generator brinner upp när den tappar kontakten med batteriet, tror att elekroniken slår ifrån?
                      Så sant! I min bil sitter det faktist en liten box på batteripolskon vilken är en typ av automatsäkring för i händelse av krock så bryter den strömmen. Men då stänger även motorn av sig, så då har man inget problem med generatorn heller. Är dock osäker på ifall den löser ut även vid kortslutning.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

                        Originally posted by JALLE View Post
                        Jens uttryckte det ganska tydligt.

                        från polskon till säkringen skall det vara maximalt 40cm.

                        men jag har aldrig förstått varför man skall ens vara i närheten av detta mått.
                        Var på den säkra sidan och sätt säkringen 30-35cm från batteriet, då slipper du onödigt snack och kanske en knasig tolkning av regeln från en oerfaren domare.

                        Och regeln angående åtkomlighet av säkringen har varit borttagen i två år
                        Det blev som det blev och nu hade kabeln blivit ca 40cm till säkringen, något jag inte tänkte på från början. Men nu är det löst och det blir inte mer än ca 30-35cm kabel. Får helt enkelt öppna upp lite extra där genomföringen av kabeln var tänkt och sätta en huvudsäkringshållare där istället.

                        Jag citerade ifrån min regelpärm ifrån 2009 ang. att alla säkringar skulle vara fysiskt inspekterbara. Du måste menat att regeln ang. att göra systemet strömlöst är borttagen?

                        För en bild kan väl inte räknas som "physically available for inspection"?

                        Comment


                        • #27
                          Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

                          Originally posted by Mats H View Post
                          Moderna bilar idag har oftast en säkring inbyggd i batteripolskon. Undrar om en modern generator brinner upp när den tappar kontakten med batteriet, tror att elekroniken slår ifrån?
                          Vem har sagt något om en modern bil?

                          Comment


                          • #28
                            Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

                            Bmw:s "säkring" på batteriet är inte för att skydda kabeln emot kortslutning utan är till för att göra bilen strömlös vid en olycka. Det är en liten sprängladdning som "skjuter av" kabeln och som airbag systemet utlöser. Tror att det är samma sak som även sitter i andra tillverkares bilar.
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • #29
                              Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

                              Hewi: ok. Struntar väl i att säkra av kabeln till generatorn då. Drar den ju ändå på ett säkert sett, sen får man hoppas att man inte krockar och nyper kabeln bara

                              Har ställt frågan till Per Söder nu angående den fysiska tillgängligheten av säkringar. Står ju ordagrant att samtliga säkringar skall vara åtkomliga.
                              Men de flesta domare jag pratat med nöjer sig med bild då man inte kan dra ut cd-spelare tex för att visa säkringen bakom den. Han var kluven och skulle ta upp detta. Hoppas på att få ett svar om nån vecka.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Regelfråga ang. 40cm kabel innan säkring...

                                Inkl polsko! inget annat punkt slut
                                sigpic


                                Jobbar På TAM Täby Air Maintenance
                                samt sköter webbutiken www.pmshopen.se åt PM-Shopen

                                Comment

                                Working...
                                X