Announcement

Collapse
No announcement yet.

Framsystems bygge i Mondeon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Framsystems bygge i Mondeon

    Tog över bilen av min mor ifjol och eftersom de inte är någon racer så fick det bli av bygga bildljud i den.
    Började inköpet med 2st Rockford Power T1 10" och ett Sirius Live A3000 som skulle driva det.

    Åkte neråt i Sverige för att bygga en fin låda till dessa, min vän Tom fick hjälpa mig med det (Tyvärr inga bilder från de tillfället) Vi byggde en portad låda på ca: 120liter, visade sig att de spelade väldigt, väldigt bra. Behövde fixa något bra framsystem som gjorde att man faktiskt hör musiken också. Inhandlade Power seriens coaxial framsystem och satt länge och fundera hur jag skulle göra det, då jag faktiskt har tummen i handen så fick jag ta hjälp av en kompis där med.

    Ringde till SpeedOfLight och frågade honom hur vi skulle lösa detta på bäst sätt. Vi kom fram till att vi skulle plasta lite på dörrsidorna.

    Placering då? Ja, det va ju lite värre. Vart skulle vi sätta 4st högtalare i de fula dörrsidorna? Speed fick en idé, bilder kommer här nedan.

    OBS: Bygget är inte klar ännu.


    Rita upp hålen.


    http://burning.kimroger.se/Frontsyst...s/DSC_0389.jpg
    Börja såga!


    Jag tog över en sväng, vi måste ju komma framåt i arbetet. :-P


    Arbetsbord är ett skämt. :-)


    Placering på framsystemet, vissa kanske tycker de är dumt och vissa tycker de är genialt. Jag tycker de är lite udda, de gillar jag.


    Första baffeln klar, dags att stretcha fast tyget.


    Tyget snart på plats.



    Plastning påbörjad.


    Första lagret av glasfiber pålagt.


    Torkat och klar med första sidan.





    Före

    Efter


    Uppdateringar kommer eftersom, senast är att vi har slipat ner glasfibern och skall påbörja spackling och finjusteringar.

    Edit: Jag ser att jag la tråden i fel kategori. Kan någon flytta den eller måste jag göra om det?

  • #2
    Re: Framsystems bygge i Mondeon

    HAHA!! Kan bli riktigt tufft med dem där..
    Har nog aldrig sätt någon montera där uppe
    Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
    --------------------------------------------------------------------------------
    Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
    PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

    Comment


    • #3
      Re: Framsystems bygge i Mondeon

      Hur konstigt det än verkar i huvudet så ser det ut som att det faktiskt kan bli riktigt bra när man ser på bilderna! En grej är väl att de knappt kommer få ngn volym att arbeta i men kör du bara mellanregister+diskant på dem kan det ju funka!?
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #4
        Re: Framsystems bygge i Mondeon

        Alltid kul med lite annorlunda byggen
        Välkommen hit, får man väl säga med!
        Vis vobiscum sit!

        Comment


        • #5
          Re: Framsystems bygge i Mondeon

          Ja varför inte? Tror att det där faktiskt kan fungera om man trixar lite med inställningar osv =) Kör på¨bara anorlunda e fan bra!

          Comment


          • #6
            Re: Framsystems bygge i Mondeon

            Ja, jag tycker att ljudbilden är något helt perfekt alltså och de behövs verkligen för att kompensera till basarna.

            Glömde skriva in i beskrivning att de sitter en till av samma serie i varje dörr, där "orginalet" skall sitta, som är riktigade mot respektives stol, för att få in "stereo" ljudet.

            De låter faktiskt helt underbart.

            Tänkte dra igång med en hatthylla snart, något tips vad jag skall sätta där? Idéer tas gärna emot.

            Trevlig sajt förresten!

            Comment


            • #7
              Re: Framsystems bygge i Mondeon

              Ser bra ut kul med amatörbyggen

              Vad driver ni framsystemet med för steg?

              skippa allt vad högtalare i hatthyllan heter.

              Bygg i bakdörrarna istället och driv med inbyggda effekten i HU

              Comment


              • #8
                Re: Framsystems bygge i Mondeon

                Originally posted by The one n only View Post
                Ser bra ut kul med amatörbyggen

                Vad driver ni framsystemet med för steg?

                skippa allt vad högtalare i hatthyllan heter.

                Bygg i bakdörrarna istället och driv med inbyggda effekten i HU
                Ja, jag funderar på det med. Svårt att avgöra. Skulle börjat med att koppla baksystemet på steg också. Dem hörs inte med Stereon. :/

                Kör ett DLS CE40 tror jag dom heter, 4-kanaligt.

                Comment


                • #9
                  Re: Framsystems bygge i Mondeon

                  Har inte förstått varför folk vill höra baksystemet om det nu inte e ett surround system. Nä ljudet avnjutes från förarstolen. Skulle jag nu vara packad å inte kan köra själv görs detta från passagerarstolen :P

                  Comment


                  • #10
                    Re: Framsystems bygge i Mondeon

                    Jävlar vilken skillnad batteriet gjorde! Satte in ett stort batteri, 115A, 870A. Vilken skillnad de blev!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Framsystems bygge i Mondeon

                      Mycket ström gör ENORM skillnad!

                      Grymma dörrar BTW!!

                      Comment

                      Working...
                      X