Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Allmän diskussion och frågor

Allmän diskussion och frågor Här diskuteras allt inom bilstereo som ej passar i annan kategori.

Reply

Thread Tools
Old December 22nd, 2011, 14:02   #1
Dr. Mabuse
Senior Member

Dr. Mabuse's Avatar

Rep Power: 108 Dr. Mabuse has a spectacular aura aboutDr. Mabuse has a spectacular aura about
Default Sökes: Professionell installation i Volvo s60

Jag har aldrig mekat i Volvo s60, dragit kablar eller liknande, så nu är jag på jakt efter förslag på folk eller ställen som har erfarenhet av att meka Volvo s60, och gör professionella/snygga installationer.

Jag vill ha förslag på platser och personer som ligger inom två timmars biltur från Örebro så att installationen hinns med på en dag, och som gör jobbet bra (så jag slipper åka tillbaka för reklamation*1).
Kostnadsförslag skickas för fördel som PM till mig, gärna även med referenser.

Vad brukar installation av denna magnitud kosta?

Så här ser bilen ut idag:
Original stereon är utbytt till en Alpine 117, resten är original.

Vad som ska göras:
*HU ska kompletteras med en Alpine PXA-H700 Ljudprocessor (med tillhörande kablar, displayen/manöverpanelen till den ska ligga i handskfacket)
* Original slutsteget ska bytas ut, mot ett Ampire MX4.
* Extra högtalarkabel ska dras till dörrarna eftersom midbasarna i dörren ska drivas separat från slutsteget.
* Två lågnivå + Remote signalkabel ska dras från HU/DSP till bak i bagaget (för installation av slutsteg).

Eventuellt extrajobb:
* Montera bitumen (jag har ett par ark liggandes) på insidan av dörrpanelerna.
* Slutsteget till hatthyllan (Ampire MX2) och slutsteget (Kenwood KAC-9152D) till subben ska monteras, samt plus och minus från batteriet som sitter brevid reservhjulet.

Extrajobbet är sådant jag känner mig kompetent nog att fixa på egen hand, men det känns onödigt att slita flera timmar med något som en professionell montör klarar på under en...
Har jag missat något viktigt skulle jag uppskatta förslag.

*1) Installationen av HU på BRL i Borlänge gick snabbt, men knappast smidigt eftersom det blev fel färg på panelen trots att jag bifogade all nödvändig info, inklusive färgkoder. Dessutom tog det lång tid för dem att erkänna att de inte kunde får tag på en panel i rätt färg utan jag fick själv leta reda på en ersättare. Så jag känner mig osäker på att anlita dem igen.
Kudos till BRL Örebro som bytte panelen efter jag skaffat en original-panel från Volvo med rätt färg.

Bilradioservice i Örebro är inte heller speciellt intressant pga deras bristande kundbemötande de gångerna jag varit där eller pratat med dem i telefon: De ska höra av sig med besked men gör inte det, och när man ringer får man bara lama ursäkter. För mycket prat och för lite verkstad helt enkelt.

"When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

"När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Bil: Volvo s60 HU: Alpine CDA-117Ri, Alpine PXA-H700 Slutsteg: Ampire MX4, Ampire MX2, Kenwood KAC-9152D Högtalare: Fram= Dynaudio Esotec kit, Bak= Volvo Premium Original (Dynaudio). Sub= 2x DLS RW10i

Last edited by Dr. Mabuse; December 29th, 2011 at 12:54. Reason: Justering av formattering, och omstuvat vad som är "ska-jobb" och "extrajobb".
Dr. Mabuse is offline   Reply With Quote
Old December 22nd, 2011, 16:50   #2
henkz
Senior Member

henkz's Avatar

Rep Power: 194 henkz has a spectacular aura abouthenkz has a spectacular aura abouthenkz has a spectacular aura about
Default Re: Sökes: Professionell installation i Volvo s60

skulle säga Bilstereohörnan i västerås, ca 8-10mil enkel väg om jag räknat rätt på eniros karta.
henkz is offline   Reply With Quote
Old December 22nd, 2011, 22:32   #3
micke999
Senior Member

Rep Power: 149 micke999 has a spectacular aura aboutmicke999 has a spectacular aura about

ja dom skulle jag med säga skriv pm till mr mix.ligger precis brevid e18 med så enkelt att hitta

www.garaget.org/micke999
micke999 is offline   Reply With Quote
Old December 28th, 2011, 17:26   #4
Jackoo
Senior Member

Send a message via MSN to Jackoo

Blir nog jobbigt att hinna med allt det där på en dag.... har själv skruvat i 2st s60...
Dock vet jag inte hur montörer i din närhet arbetar, dom kanske har 3 man som kan köra på i din bil.
073 - 048 23 16
Jackoo is offline   Reply With Quote
Old December 29th, 2011, 10:56   #5
Dr. Mabuse
Senior Member

Dr. Mabuse's Avatar

Rep Power: 108 Dr. Mabuse has a spectacular aura aboutDr. Mabuse has a spectacular aura about

Har justerat lite i "kravspecifikationen".

"När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Bil: Volvo s60 HU: Alpine CDA-117Ri, Alpine PXA-H700 Slutsteg: Ampire MX4, Ampire MX2, Kenwood KAC-9152D Högtalare: Fram= Dynaudio Esotec kit, Bak= Volvo Premium Original (Dynaudio). Sub= 2x DLS RW10i
Old February 8th, 2012, 19:55   #6
Dr. Mabuse
Senior Member

Dr. Mabuse's Avatar

Det blev Bilstereohörnan i Västerås som gjorde jobbet.

Först en liten ursäkt till dem för att jag lastade på dem lite mer jobb än vi ursprungligen kommit överrens om.

Det blev lite mer kabeldragning än vad som var tänkt från början, och jag fick alla slutsteg inkopplade. Ett par oväntade problem dök upp under resans gång, men montörerna tog det med god ro utan att knorra. Jag har lyckats slarva bort min bitumen som jag skulle haft i panelen på framdörrarna, så det fick bli någon ljusgrå butyl-nånting med tjock aluminium-folie på ena sidan. Den vägde mindre än bitumen, men dämpade lika bra på plåthinken som fanns i butiken som demonstration på hur bra den fungerade. Den heter något speciellt, men jag lyckades inte lägga det på minnet fast jag frågade flera gånger.

Timmarna drog iväg tackvare att jag lastade på dem extra arbete: i slutändan kostade installationen lite mer än jag räknade med från början, men med tanke på resultatet är jag jättenöjd och tycker att jag fått valuta för pengarna. Det var ju trots allt självförvållat.

Helt igenom professionellt bemötande, och själva jobbet gjordes exemplariskt.

Stort tack till Bilstereohörnan Västerås!

Old February 8th, 2012, 20:09   #7
ppk
Senior Member

ppk's Avatar

Rep Power: 165 ppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of light

Quote:
Originally Posted by Dr. Mabuse View Post

Först en liten ursäkt till dem för att jag lastade på dem lite mer jobb än vi ursprungligen kommit överrens om.

Det blev lite mer kabeldragning än vad som var tänkt från början, och jag fick alla slutsteg inkopplade. Ett par oväntade problem dök upp under resans gång, men montörerna tog det med god ro utan att knorra. Jag har lyckats slarva bort min bitumen som jag skulle haft i panelen på framdörrarna, så det fick bli någon ljusgrå butyl-nånting med tjock aluminium-folie på ena sidan. Den vägde mindre än bitumen, men dämpade lika bra på plåthinken som fanns i butiken som demonstration på hur bra den fungerade. Den heter något speciellt, men jag lyckades inte lägga det på minnet fast jag frågade flera gånger.

Timmarna drog iväg tackvare att jag lastade på dem extra arbete: i slutändan kostade installationen lite mer än jag räknade med från början, men med tanke på resultatet är jag jättenöjd och tycker att jag fått valuta för pengarna. Det var ju trots allt självförvållat.

Vad kul att det blev bra och att du är nöjd! Dom är riktigt trevliga på bilstereohörnan
ppk is offline   Reply With Quote
Old February 9th, 2012, 10:18   #8
MrMix
Senior Member

Rep Power: 171 MrMix is a jewel in the roughMrMix is a jewel in the roughMrMix is a jewel in the rough

Quote:
Originally Posted by Dr. Mabuse View Post

Jag har lyckats slarva bort min bitumen som jag skulle haft i panelen på framdörrarna, så det fick bli någon ljusgrå butyl-nånting med tjock aluminium-folie på ena sidan. Den vägde mindre än bitumen, men dämpade lika bra på plåthinken som fanns i butiken som demonstration på hur bra den fungerade. Den heter något speciellt, men jag lyckades inte lägga det på minnet fast jag frågade flera gånger.

DeadSilence eller Noicecontroll bör de varit, mattan dvs.

Thread Tools

Posting Rules