Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera ljud i Colt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uppgradera ljud i Colt.

    Ett litet projekt som nu är i planeringsstadiet. Jag ska uppgradera ljudet i min Colt -93 a. Min målsättning är att få ett bra och skönt ljud att lyssna på.
    Grejerna som jag har nu är följande:basenhet jvc, JBL GTO938 (6*9”), JBL GTO-328 (3,5”) och ett tvåkanaligt steg från Alpine på ca 500w. som jag har behållit från min golf. Uppsättningen som jag hade i golfen var inte allt för välljudande/välbalanserat med 6*9 orna i hatthyllan drivna av steget och 3,5 orna på orginalplats. Så nu tänkte jag försöka få till ett mer balanserat och skönare sound i denna bil.
    Jag har gått i lite olika funderingar en av de är:
    Skaffa ny basenhet med dubbla lågnivåutgångar, har tittat på lite olika från Alpine och Kenwood ( bla Kenwood KDC-6051U och Alpine CDE-123R)
    Har tittat och de verkar som att de sitter 4” are fram i colten och vad jag har förstått när jag har läst lite så sitter de 6,5” or bak i sidorna. Så jag har funderat på om jag ska införskaffa i ett par 4” och ett par 6.5” och placera på orginalplatserna. Då jag redan har JBL GTO och gillar ljudet på de tänket jag införskaffa de i storlekarna 4” och 6,5”
    Tänkte behålla mina 3,5” och 6*9” men vet inte riktigt vart jag ska placera de (tar mer än gärna emot tips.
    Tänkte nog införskaffa ett till steg om budgeten tillåter. Planerar att driva framsystem med 4” och 3,5” med ett steg och sen baksystem med ett 6,5” eller både 6,5” och 6*9 orna.
    Vad tror ni om mina funderingar, är de något som kan funka. Mitt mål med bygget är att få ett system som är behagligt att lyssna på, både högt som låg.

    Ge mig gärna synpunkter på mina funderingar, kom med förslag på var jag kan placera högtalare, steg, bra ställen att dra kablaget i i denna bil. Har ni andra förslag på högtalare i samma prisklass så får ni gärna yttra er, förslag på prisvärt steg till fronsystemet.
    Är delninsfilter något jag behöver ha, hur funkar de?

    Tack på förhand
Working...
X