Announcement

Collapse
No announcement yet.

DLS CAD 11 [Trasigt]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DLS CAD 11 [Trasigt]

    Tjabba. Försöka förklara händelseloppet
    Sommarn är här Elmia är över och dags att ta ut sommarbilen,
    Åker dit där den står kopplar in batteriet som man haft stående hemma hela vintern. Bilen startar och allt är frid och fröjd inga missljud förutom tryckare som har tömt sig på olja under vintern. Medans jag låter den stå på tomgång för att tryckarna ska sluta ticka så börjar man pilla lite med stereon. Äntligen få spela med sommarbilen.
    Allt hoppar igång och man börjar ställa in stereon då den har fabriksinställningar i sig (stått utan ström).
    Poppar lite men tycker det saknas lite tryck i basen, Men det är väl något som man glömt ställa i HU,n.
    Spola fram 3 timmar och man har tagit av allt vinterdamm bilen hade, Och det är dags att åka hemåt (Ca 4 mil)
    Åker och går igenom en del låtar och tycker att det saknas ganska mycket på dem lägre tonerna. Pillar och har mig med lite x-overs och kollar igenom.
    Höjer volymen på HU,n (34 av 40) börjar kolla om det blir bättre när man vänder fasen till basarna, Och helt plötsligt försvinner basen. Jaha vad hände nu tänkte man. Har ca 5 minuter kvar hem så låter det vara till jag kommer hem . Fäller baksätet för att kolla på steget om det ligger i protect eller något. Det gör det inte. Trycker på basarna och dem går fortfarande att röra på utan några mekaniska missljud. Upptäcker att säkringarna på steget har gått (alla 4 st på 30A) Jaha, det var konstigt. Det är nog första gången jag lyckats blåsa dem på ett steg.
    Så det är sent på kvällen och har inga hemma.
    Spola fram tills idag då jag åker direkt man kommit hem till kompisens garage letar reda på 4 st nya 30 amp säkringar. stoppar i en och den blåser direkt. Hm det är ju inte bra tänker jag. Men undra om den blåstes för att jag ej bröt matningen till stegen. Men innan jag gör något mer så öppnar jag locket på steget då jag lätt kan göra det när det sitter på plats. Synar noga igenom det men ser inget som verkar vara galet. Inget som sitter löst eller har missfärgningar eller någon typ av fukt. Mäter strömmen fram och ser inge konstigt med det. (tror det var runt 12,49v eller något runt det,Samma iaf som mellan polerna på batteriet).
    Så då tar jag och tar bort huvudsäkringen och sätter i 4 st nya säkringar. Går fram till huvudsäkringen och trycker tillbaka den. När väl jag ska kolla om dem nya säkringarna är hela så ser jag att det bolmar rök ur steget och det har t,om börjat komma lågor ur det. Snabbt som fan bryter jag strömmen.
    Som det ser ut så har något som heter [TH301] brunnit.
    Så nu kommer ens frågor. Varför har säkringarna gått ? Och varför Gick dem inte andra gången och istället brände sönder en komponent i steget.

    Lite bilder på spektaklet

    Överblick

    Närbild


    Så frågan är väl nästan, Kan något i systemet förstört steget så att man inte bränner ett nytt steg ?
    Är det jag som spelat lite för högt (Vill minnas att det ska kunna bumpa mer än vad det gjorde när det sket sig)

    Tacksam för svar och tips.
    9-3sc -08 ,Hu:Pioneer 2din. Frontsteg LA 2ch. Front Infinity 5020cs, Bassteg DLS CAD11, Basar DLS Nobelium 10 x 2

  • #2
    Re: DLS CAD 11 [Trasigt]

    Usually this can happen if the voltage is too low or gain on amp is set too high.
    Are power cables thick enough for the amp?

    You wrote that you have checked the voltage and it seems be OK, but you should check the voltage drop on amp terminals, when the amp is working.

    Even if the cables are very thin, or some corroded connections exists, without load you will get good voltage.
    Last edited by krisman; April 24, 2019, 22:52.

    Comment


    • #3
      Re: DLS CAD 11 [Trasigt]

      Hi. Gain on the amp should be good, I have played whit the setup for a while (was about 1/4)
      I have 50 mm2 from the battery back to a block that are going to 2 amps (Dont remember if the cabel goes down in from the block, But i know its around what the amp kan take in the input for the power cables, Same goes for the ground,
      I guess i need to check for some corroded parts.
      Can u check it by ohm measure the wirering ? And if so , whats the maximum resistens u should have ?
      Or do i have to pull everything apart?

      Still kinda confused that first time it popped the fuses but the second time it started to burn :/.

      And the second time when it burned the system was not activated (No remote signal / System off)
      9-3sc -08 ,Hu:Pioneer 2din. Frontsteg LA 2ch. Front Infinity 5020cs, Bassteg DLS CAD11, Basar DLS Nobelium 10 x 2

      Comment


      • #4
        Re: DLS CAD 11 [Trasigt]

        Maybe just bad luck, it is not a brand new amp, but I would check all power/ground cables ends.
        Ofcourse You can check cable resistance as well, it should be about 0.001ohm.
        I don't know what is Your cables lenghts, but You can use wire resistance calculator here:
        https://www.cirris.com/learning-cent...lculator-table

        Comment


        • #5
          Re: DLS CAD 11 [Trasigt]

          So today i wanted to remove the board from the chassi, For an inspection on the backside.

          I found some more things when i did this.

          When i had removed all the clamps for the transistors i was starting to "bend" dem away from there heat sinks. One of them was really lose like an child tooth :/.
          And it was just to lift upp from its block "extention".

          Oh ooo
          :/

          When all the clamps gone u cud easy see that the transistor was the thing burning

          HOT!

          Also another one was close to start smoke

          Almost


          I also found 3 other transistors that where i cud wiggle them side to side (like a lose tooth) But they have not yet broke lose.

          FYI i was real careful when i removed the clamps and so on, So it is not got lose when i removed the clamps

          Found some dirty parts in the sod , but it should not be a problem. I would guess its just on the outside of the sod.

          Eeek


          also found this on the backside and thought it looked funny. Guess som late design adjustments where made :P .
          Ok!If it works it works
          9-3sc -08 ,Hu:Pioneer 2din. Frontsteg LA 2ch. Front Infinity 5020cs, Bassteg DLS CAD11, Basar DLS Nobelium 10 x 2

          Comment

          Working...
          X