Announcement

Collapse
No announcement yet.

saab 9000 turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: saab 9000 turbo

    Tänkte startar en liten tråd på min nya bil.

    dock kommer de nog gå väldigt segt men jag tycker de är roligt att ha en tråd så man kan blicka tillbaka i tiden å se vad man gjort och kanske få en å annan kommentar med hehe

    bilen är en saab 9000 turbo 97a
    helt orginal har till och med org bandspelaren från 97 hehe

    kommer bli ett budget bygge då ekonomin för tillfället är ja aningen obefintlig tyvärr men kan ju ändras de med

    de som jag tänkt mig ljudmässigt

    HU
    pioneer deh-6900ib

    FRAMSYSTEM

    cdt hd42

    SUB

    dali a10wd

    SLUTSTEG

    gz hydrogen 4150xii

    BATTERI

    stort permobil
    kondensator

    KABLAR

    50mm2 ström och jord kabel
    supra till högtalarna
    lågnivå ?

    är väl så här planen ser ut nu!Men väldigt mycke kan ändras då jag ständigt tänker och funderar för mycke(för mycke fritid)


    men tänkte köra 4"arna på org placering i brädan,eventuellt kör jag diskanterna onaxis monterade i astolpen

    dali basen kommer jag ha som frontsub i 18l sluten låda
    väldigt osäker på basen men får se låter den okej så får den vara kvar,står en cdt cl1215 i mitt garage med som kan få rycka in

    batteri slutsteg och konding får ramla ner i reservhjulsbaljan

    grejer som jag vill göra om pengarna skulle räcka till är
    bit10
    dämpning
    popup dvd
    vettiga middar
    extra steg till sub å sen köra allt aktivt

    i övrigt så ska jag väl småfixa lite med bilen

    kolfiberpanel
    byta till skinnstolar(om jag hittar några i lika bra skick)
    tona rutorna
    fixa ett par små rostangrepp
    vinge(org)
    chip
    3"avgas
    andra fälgar
    snygga till i motorrum
    nya regplåtar

    nu skulle de ju in bilder men märkte har fan inga mer än när jag hoppades på en enkel lösning av frontsub hehe



    om jag slipar bort ca 5mm av lådans tak så går den nog in så de blir dugligt

    ska fixa lite bilder i morgon på bilen
    Last edited by micke999; December 27, 2011, 00:51.
    saab 9000 pioneer-

    www.garaget.org/micke999

  • #2
    Re: saab 9000 turbo

    spelar de nån roll om subben spelar neråt uppåt eller bakåt när man har frontsub??
    saab 9000 pioneer-

    www.garaget.org/micke999

    Comment


    • #3
      Re: saab 9000 turbo

      kommer följas (Y) dock gillar jag ej bilen men e ju bara att köra bilen till den ska skrotas o sedan sälja reservdelar=) för det lär ju bli dyrare i framtiden hehe skämt åsido=)
      amega middar? dls rm6?=) eller http://www.ai-group.se/?tuotteet&tuo...ksti=GZRK160XP
      steg kan man ju köpa ngt billigt till basen sålänge =)

      Comment


      • #4
        Re: saab 9000 turbo

        Originally posted by micke999 View Post
        spelar de nån roll om subben spelar neråt uppåt eller bakåt när man har frontsub??
        Om du vänder lådan 180 grader så att subben spelar framåt istället så kommer du få en hörladdningseffekt av golvet framför, vilket kommer ge betydligt mer men troligtvis peakad bas. Alternativet som många verkar köra med och som funkar bra är ju att sätta subben i handskfacket och låta den spela nedåt mot golvet.

        Bygget ska iaf följas, lär ju stödja dom som bygger i rätt bilar!
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #5
          Re: saab 9000 turbo

          Jag vill ju hällst ha den i handsfacket men har ingen stans jag kan plasta så de här va enklaste lösningen.men inge negativt att ha den såhär?fick in den rätt bra idag så man har lite utrymme


          Nja ville de får vänta är nog cdt middar sånafall som köps

          Steg finns de uppe på bilstereohörnan som jag vill ha
          saab 9000 pioneer-

          www.garaget.org/micke999

          Comment


          • #6
            Re: saab 9000 turbo

            Originally posted by micke999 View Post
            Jag vill ju hällst ha den i handsfacket men har ingen stans jag kan plasta så de här va enklaste lösningen.men inge negativt att ha den såhär?fick in den rätt bra idag så man har lite utrymme


            Nja ville de får vänta är nog cdt middar sånafall som köps

            Steg finns de uppe på bilstereohörnan som jag vill ha
            skulle oxå kört på cdt middar =) testa med hemförstärkarn o ser potential på dem =) men manska ej jämför open air och sitta i dörrarna men ändå=)

            Comment


            • #7
              Re: saab 9000 turbo

              Ja cdt är fina grejer
              saab 9000 pioneer-

              www.garaget.org/micke999

              Comment


              • #8
                Re: saab 9000 turbo

                Vart lite små pill idag.blev inga bilder på själva bilen då den va så skitig å sånt så kommer väl nån annan dag

                första på dag ordningen va att åka och provspela dali subben
                så åkte upp till bilstereohörnan och riggade upp den till ett massive audio n2 steg som fick signal från en kenwood bt61(kanske den heter)va även ett par av massive s feta coaxer

                Och verkar vara rätt rapp och trevlig spelade väl inte speciellt högt men tror den kan bli helt okej som frontsub
                tyckte summa sumarum att den lät rätt bra för pengen den kostade

                Sen ner till garaget och se om jag kunde få lådan att stå nå bra där fram
                och efter lite fipplande så står den relativt vettigt!men man lär ha galler på den annars blir den inte långlivad





                sen efter de så vart de lite funderingar och koll med olika element till brädan

                org


                nästa test va att se om man inte kunde få ner ett par gz hydrogen 5,25" men hm va lite för stor skillnad på element






                så åkte till hörnan och hämtade cdt 4" och kollad







                dom går inte häller ner utan modd testade att vinkla dom lite å se hur de blev



                tycker dom kommer lite väl nära rutan.

                Så verkar som att de blir att bygga ny bräda,men har ju ingen stans att vara + att jag vill ju kunna tävla i klassen för omoddad bräda!

                så lite kluven nu!dock så blir de cdt es 5.25"kitt om jag bygger brädan och de kittet gillar jag riktigt kraftigt svårt val

                hurär de får man modda under org galler i brädan i den klassen??
                sitter som i en plåtkorg nu tänkte om man får ändra på den korgen?

                började även pilla på en popup dvd uppe på hörnan så nu började snålvattnet rinna med hm billigt skulle de ju vara tycker de börjar spåra ur innan de änns börjar haha
                saab 9000 pioneer-

                www.garaget.org/micke999

                Comment


                • #9
                  Re: saab 9000 turbo

                  Slipa upp hålet där gamla högtalaren satt då.. sen sätt nån typ av stabilitetsring där så ska du nog se att det går... vet att man petat i 5.25 med lite modd..
                  BilstereoPiraten
                  CDT Fantast

                  Comment


                  • #10
                    Re: saab 9000 turbo

                    Jo slipa upp går ju men går luftrör där under med som gör att inte gz får plats på djupet!ska dock fila upp idag och se om hd4an går på djupet
                    saab 9000 pioneer-

                    www.garaget.org/micke999

                    Comment


                    • #11
                      Re: saab 9000 turbo

                      Originally posted by micke999 View Post
                      Så verkar som att de blir att bygga ny bräda,men har ju ingen stans att vara + att jag vill ju kunna tävla i klassen för omoddad bräda!
                      ...................

                      hur är de får man modda under org galler i brädan i den klassen??
                      Du får inte modda själva brädan, men du får byta galler.

                      Det betyder att om du bygger en "pod" som används som ersättning till ditt OEM galler så kan du tävla både i experienced och Advanced.

                      Det är i Master OEM som även galler måste vara original.
                      Roger Edvinsson
                      Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                      helst på saker av kolfiber :-)

                      Comment


                      • #12
                        Re: saab 9000 turbo

                        Originally posted by JALLE View Post
                        Du får inte modda själva brädan, men du får byta galler.

                        Det betyder att om du bygger en "pod" som används som ersättning till ditt OEM galler så kan du tävla både i experienced och Advanced.

                        Det är i Master OEM som även galler måste vara original.

                        okej

                        så jag skulle kunna göra tillex såhär?
                        http://www.bilstereoforum.se/showthr...?t=7192&page=2

                        vill ju hällst ha de under org galler dock och att man tar upp hålet där under lite
                        saab 9000 pioneer-

                        www.garaget.org/micke999

                        Comment


                        • #13
                          Re: saab 9000 turbo

                          Originally posted by micke999 View Post
                          okej

                          så jag skulle kunna göra tillex såhär?
                          http://www.bilstereoforum.se/showthr...?t=7192&page=2

                          vill ju hällst ha de under org galler dock och att man tar upp hålet där under lite
                          Den där ser ut att hamna utanför 4cm regeln...
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment


                          • #14
                            Re: saab 9000 turbo

                            Originally posted by jonash View Post
                            Den där ser ut att hamna utanför 4cm regeln...

                            Okej.är årets regelbok släppt?
                            saab 9000 pioneer-

                            www.garaget.org/micke999

                            Comment


                            • #15
                              Re: saab 9000 turbo

                              Originally posted by micke999 View Post
                              Okej.är årets regelbok släppt?
                              Nej, och dessa nya klasser kommer kräva en hel del förklaringar (jag tänker specifikt på reglementet kring bräda/original etc).

                              Men, regeln om max 4cm uppstickande lär finnas kvar. Och dem poddarna såg ut att ta betydligt mer än 4cm.
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment

                              Working...
                              X