Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny bil, sämre ljud. Vad göra (BMW)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny bil, sämre ljud. Vad göra (BMW)?

    Hallå eller, länge sedan jag var aktiv här nu....
    Bytte in min 550i (F10) med största ljudsystemet mot en 440i (F36) med H/K, upplever att det blev ett ganska stort kliv nedåt ljudmässigt tyvärr.

    Så, funderar på att gräva lite i gömmorna hemma för att se vad som kan göras åt saken.

    Primärt måste "basarna" under stolarna få ett annat arbetsområde och lite mer styrsel samt en sub i skuffen läggas till.

    På sikt kanske frontar och original "basar" byts ut också men inte just nu.

    Så planen för stunden är ett Mosconi D2 100.4 DSP att driva frontar och midbasar med samt att rådda ihop något från hyllan när det kommer till sub och tillhörande steg.

    Har följande att välja på:

    Element:
    Phase Linear Aliante 12 Ltd
    Polk Audio Momo 12
    Boston Acoustics Pro 10.4LF
    JL Audio 8w3v3
    (Mivoc AWX-184, men... nej )
    (Köpa nytt?)

    Steg:
    MTX Thunder 2300
    Genesis Dual Mono
    (Köpa nytt, kanske ett Mosconi D2 500.1?)

    Ett alternativ vore ju en separat DSP och att använda något av de andra steg som ligger och skräpar hemma till midbas och frontar (Genesis Compact 4 och Alpine PDX 4.150) men då ska det till en högnivåadapter (typ LC2i) eller en DSP som fixar 40v på högnivåingången (finns det ens?).

    Vad göra?

    Tacksam för input

    /David

  • #2
    Re: Ny bil, sämre ljud. Vad göra (BMW)?

    Välkommen, tillbaka!
    Roliga saker du har liggandes, en hel del godis
    Jag har provlyssnat carlr´s F36:a idag, kanske kan vara lite inspiration:
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36250
    Vis vobiscum sit!

    Comment


    • #3
      Re: Ny bil, sämre ljud. Vad göra (BMW)?

      Tack för länken, ser ut som ett trevligt bygge

      Det surras om MOST i tråden vilket fick mig att börja googla lite....
      Det vore ju väldigt trevligt att helt slippa konvertering från högnivå till lågnivå och inte minst, en AD omvandling i DSP'n.
      Nu är jag på okänd mark dock, har ingen erfarenhet av MOST, vad som krävs i produktväg osv. men om mina google skills inte sviker så borde nedan fungera:

      BMW -[MOST]-> moBridge MOST DA1 -[SPDIF]-> Mosconi D2 100.4 DSP -[analog Ch 5/6 + remote]-> Slutsteg

      Detta borde ge ett aktivt system (förutom delning av frontarna) med volym/balans på/av styrt av OEM HU?

      Comment


      • #4
        Re: Ny bil, sämre ljud. Vad göra (BMW)?

        Du får ta ett snack med MOST-mannen Tonny him self: https://ljudbyggaren.se/
        Vis vobiscum sit!

        Comment


        • #5
          Re: Ny bil, sämre ljud. Vad göra (BMW)?

          Tjena

          Om du har H/K så bör du ha MOST bak till förstäkaren i bagaget och kan i sådana fall tappa MOST-signalen där. MEN... Jag vill även "varna" för att det inte alltid är så lätt att få MOST-adapters att fungera i modernare bilar. Jag körde med en Audison bitDMI MOST interface i min Audi Q7 och det fungerade klockrent, men jag vet många som haft problem med moBridge adapters (trots att det i princip är samma kretsar från samma leverantör i produkterna). Man måste "koda" MOST-adaptern till den typ av bil man använder den i. Jag vet att Json fick igång MOST i sin BMW 1-serie.

          Jag har fortfarande kvar min bitDMI, har funderat på om jag ska koda min headunit från HiFi till H/K men det har aldrig blivit av (kan säga att det låter ganska skapligt även med högnivå in i processorn).
          ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



          Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
          Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
          Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
          Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

          Team Ljudbyggaren
          1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
          3:e Plats Master OEM - SM 2018
          8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

          Comment


          • #6
            Re: Ny bil, sämre ljud. Vad göra (BMW)?

            Tack för input, och vilket grymt bygge du har. Precis som jag brukade göra när jag var aktiv, fast med 1 promille av dina skills och resultat då

            Jag börjar nog med lågnivå, har en H/K harness från TechnicPNP som tullas i Malmö nu som jag hoppas få under nästa vecka. Väntar på en Audio Control LC2i också, sen är det bara att börja riva

            @Nordenmark, will do, tack för tipset!

            Mv. David

            Comment


            • #7
              Re: Ny bil, sämre ljud. Vad göra (BMW)?

              Jag vet inte riktigt var jag ska börja i ämnet BMW och uppgradering.
              Byggt en otroligt massa system, Varit delaktig i min "tants" BMW e91 som tävlat hyfsat på EM (3e plats ljudpoäng).

              Att jobba med den analoga signalen är inga som helst problem, man ska vara djäääääkligt kräsen om det inte ska fungera.
              Jag e kräsen men kan absolut leva med den analoga delen (kör så i min F30) till en Mosconiprodukt.
              Att jag skriver så (mosconiprodukt) beror på att det fungerar, kört några andra produkter med något annorlunda resultat.

              Jag kommer själv absolut att försöka köra från MOST vad det lider.
              Att lobba med detta åt kunder är inte aktuellt i skrivande stund.
              Så fort en dator från auktoriserad verkstad kopplas in så återställs mjukvaran och då inget ljud via MOST längre.

              Att köra en Mosconi D2 100.4 DSP anser jag vara ett av det säkraste korten för att kunna få riktigt bra ljud.
              Att enbart bara koppla in steget/DSPn ger inget superlyft, förutom effekten då.

              Det är när man börjar optimera som det roliga infinner sig.
              En grym kombo är att addera en Mosconi D2 500.1, inte världens fetast produkt men ack så smidig att montera.
              Jag kör denna kombo i 99% av fallen.
              Vill man köra dubbla basar så bör man montera ett annat steg, D2 500.1 levererar strax under 500 watt i 4 ohm.
              Alltså man får inte köra steget i 2 ohm!
              Mosconi D2 500.1 kan absolut driva 2 10" basar i 4 ohm, effekten räcker i en vardagsbil.
              Jag har drivit 16st 8" basar med helt fantastiskt resultat!


              Att köra separat DSP med kanske mer HiFi betonade förstärkare är bättre, lyftet blir inte lika stort som kostnaden.
              D2 100.4 DSP är nog en av de absolut mest kostnadeffektiva lösningarna vi använder i BMW installationerna.

              Det som skiljer om man kör ett riktigt monster till HiF-förstärkare är att man kan få lite av det där sista.
              Diskanten skimrar lite extra, solen och fågelkvittret upplevs så där bra som en svensk behaglig sommardag.

              Effekten är inte den avgörande parametern i BMW.
              Bilarna tål inte hur mycket effekt som helst.
              Jag brukar säga att 60-80 watt .... inte mer.
              När vi ligger upp mot 100 watt eller mer per kanal så MÅSTE det tillföras DSP eller att förstärkaren besitter bra filter.

              Det nämns även att vi kör semiaktivt, alltså att dörrarna med sitt 2-vägs system är passivt delat.
              Till vardags är detta inga begränsningar, ja egentligen inte till tävling heller.
              Om man kör helaktivt vinner man bara några cm tekniskt i sidled.
              Sen tillkommer att man kan påverka höjd och så med optimering av alla högtalare.
              Detta görs inte av sig självt och det tar en hel del tid att få till detta.
              Så per automatik får man inget superljud med att bara koppla in en DSP eller köra ett helaktivt system där alla högtalare har en egen förstärkt kanal.

              Sen kommer vi till det här med bakre högtalare.
              Jag anser hellre att man monterar en Mosconi D2 80.6 DSP och får full kontroll på bakre högtalare än att köra aktivt på framsystemet.
              Nu kan vi optimera med reducerad bas och frekvens.
              Det är otroligt viktigt att inte spela varken de lägsta frekvenser eller höga toner bakifrån.
              Rätt inställt och ljudbilden upplevs bredare och luftigare.

              Slutsats.

              Jag i samråd med mina kunder är överens om att systemet inte får ta plats till vardagligt användande i anspråk.
              En separat baslåda är okej om den integreras eller kan plockas bort på ett enkelt sätt.
              Hellre 10" kvalitet än 12" för samma kostnad.
              Små förstärkare som drar lite ström med fysisk storlek som kan gömmas bakom panel eller under golv.

              PS.

              Vi behöver inte tulla in P&P kablage från USA längre, håll er uppdaterade på våra sidor ..... Ljudbyggaren eller BMWljud.
              Dessa kommer uppdateras inom snar framtid med alla nya P&P kablage från Gladen.
              Last edited by Nonne; August 19, 2018, 14:31.
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Ny bil, sämre ljud. Vad göra (BMW)?

                Tack för ditt svar Nonne, det uppskattas!

                Du skriver:
                "Så fort en dator från auktoriserad verkstad kopplas in så återställs mjukvaran och då inget ljud via MOST längre."
                Men så borde väl inte vara fallet om bilen från fabrik har MOST ljud aktiverat eller (H/K)?

                Tanken att köra en D2 80.6 DSP har slagit mig, men den har för klen högnivåingång så då måste väl bilen kodas om att leverera lågnivå istället för MOST och då kanske problemet blir det omvända, att varje verkstadsbesök resulterar i avsaknad av lågnivå?
                (Eller så krävs det högnivåadapter alt. MOST adapter)

                Det finns många vägar att gå men nedan är de jag känner är rimligast:

                -Lågnivåadapter (AC LC2i) till slutsteg att driva midbas + sub, jobba med aktiv delning i stegen och skippa DSP helt (förutsätter att frontarna inte byts ut och drivs av H/K OEM steg). Lite low tech och inte så sexigt men...

                -Köpa ett D2 100.4 DSP och använda det till midbasar och sub (kanske min JL 8:a eller Boston 10:a)

                -Köpa ett D2 100.4 DSP och använda det till frontar och midbasar samt hänga på något av mina 2-kanalssteg (eller köpa ett D2 500.1) och bryggat driva PL 12:an eller Polk 12:an. En nobrainer på sätt och vis...

                -Köpa en mObridge DA3 och skicka i mina Genesis steg (C4 + DM) att driva frontar, midbasar och sub. Kanske den mest kostnadseffektiva lösningen.

                -Gå all in med en MOST adapter, ett D2 80.6 och ett substeg.

                -Gå bananas med en MOST adapter, dedikerad DSP, diverse steg och en gråtande plånbok

                Svår balansgång detta, jag gillar det praktiska i att ha DSP integrerad i steget men samtidigt känns det begränsande på något sätt.

                Är redigt sugen på att beställa en DA3 faktiskt...

                Comment


                • #9
                  Re: Ny bil, sämre ljud. Vad göra (BMW)?

                  Frestelsen blev för stor... mObridge DA3 beställd

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ny bil, sämre ljud. Vad göra (BMW)?

                    Originally posted by dmr View Post
                    Frestelsen blev för stor... mObridge DA3 beställd
                    Spännande Personligen hade jag nog gått på en DA1 och en annan DSP istället. Ser fram emot lite mer information och vad du tycker om DA3:an framöver
                    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                    Team Ljudbyggaren
                    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                    3:e Plats Master OEM - SM 2018
                    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ny bil, sämre ljud. Vad göra (BMW)?

                      Jag tror den är mer än kompetent nog för mina behov, sen har den precis som DA1 SPDIF ut så det går ju att haka på en annan DSP i framtiden om behov uppstår. Återkommer med intryck när den testats

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ny bil, sämre ljud. Vad göra (BMW)?

                        "Two thousand years later..."

                        Ja, ibland kommer livet emellan....

                        Till slut fick jag tummen ur och köpte mig ett nytt 5-kanals steg efter att ha jagat komplement till min skåpmat alldeles för länge.

                        Så nu sitter det ett Helix G Five matat av moBridge DA3 direkt från MOST bussen:


                        Lyckades befria farsgubben från hans Aliante 12 Limited (vi köpte var sin när de lanserades) så även en tung jäkel till låda sitter ordentligt förankrad:



                        Nu återstår bara att byta ut H/K högtalarna i framdörrarna och under stolarna. Frågan är bara vad tusan man ska köpa

                        Sen ska det till lite täckskivor till låda och steg, samt fintrim av DSP'n såklart

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ny bil, sämre ljud. Vad göra (BMW)?

                          Köp neutrala högtalare, komposit eller skrytmaterial funkar inte.

                          Jag har testat och jämfört massor för att finna det som jag föredrar, överfört det på mina kunder utan deras vetskap och denna erfarenhet har visat sig att mina mest nöjda kunder upplevt samma som jag.
                          Pappmembran, silkesdiskanter har tilltalat den bredare skaran.

                          Min teori är .....

                          Om du har ett exotiskt eller kompositmaterial så har det en speciell egenresonans.
                          Denna färgade (ej neutrala) resonans förstärks i plastkabinettet där högtalaren sitter monterad, så nu får vi ännu mer färgning (förändring) av det tänkta ljudet.

                          När du sedan ska förstärka detta i en (tröskel) låda som inte är solid, ja då är katastrofen ett faktum.
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ny bil, sämre ljud. Vad göra (BMW)?

                            Hur funkar det med mObridgen?
                            Får det med alla systemljud från PDC mm mappat till hyfsat rätt kanal i bilen?

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Wennbom View Post
                              Re: Ny bil, sämre ljud. Vad göra (BMW)?

                              Hur funkar det med mObridgen?
                              Får det med alla systemljud från PDC mm mappat till hyfsat rätt kanal i bilen?
                              Får verkligen be om ursäkt, har helt missat din fråga. Jag gick "offline" ett bra tag efter sommaren 2020 pga. en stroke.
                              Men ja, det har fungerat bra med ljud från system/nav och PDC.

                              Mvh. David

                              Comment

                              Working...
                              X