Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroen C5, SQ-bygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Citroen C5, SQ-bygge

    7m 50mm2 Stinger Hypertwist strömkabel hemkommen från Ljudbyggaren i fredags, planen var att den skulle varit på plats nu efter helgen men med en ytterdiameter på 16 mm var kabeln grövre än jag trodde och fick inte plats i AMO-kabels 20mm Luboflexslang (Jula) med innerdiameter på 15 mm.
    Har letat som sjutton efter en grövre slang utan framgång men till slut hittade jag och beställde en bra slang på Ebay, Tyskland. http://www.ebay.de/itm/281642422766
    Tanken är att dra strömkabeln från främre batteriet till det bakre batteriet via tröskeln/under bilen och upp i reservhjulsbaljan för att undvika störningar.

    Layouten i bagageutrymmet börjar klarna. Planen är en 10" sub i baljan där det bakre batteriet och monoblocket till subben också ska husera.
    6-kanalssteget ska sitta innanför högra sidopanelen. En provmontering visar att det precis får plats där men det kräver förstås att sidopanelen modifieras.

    Comment


    • #62
      Re: Citroen C5, SQ-bygge

      Originally posted by Backkungen View Post
      Planen är en 10" sub i baljan där det bakre batteriet och monoblocket till subben också ska husera.
      6-kanalssteget ska sitta innanför högra sidopanelen. En provmontering visar att det precis får plats där men det kräver förstås att sidopanelen modifieras.
      Förefaller kunna bli ett diskretstuk. Gillas som tusan

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #63
        Re: Citroen C5, SQ-bygge

        Efter några dagars stiltje har det hänt lite grejer igen.
        Ikväll åkte innertaket ur för en dämpomgång och för planerat byte av alla fyra gasdämparna till bakluckan som inte orkar upp för närvarande.
        Innan mörkret sänkte sig hann jag i alla med att sätta dämpmatta, i morgon blir det nya tag med gasdämparna.

        Ett par bilder före dämpning:





        Efter ett par lager med Silent Coat:



        Ett styck innertak:



        Har också provmonterat 6-kanalssteget Gladen XS75C6 på sin tänkta plats. Det känns som det kommer att bli bra.



        De nya gasdämparna som förhoppningsvis är tillräckligt med fjong i:



        Har också fått hem flexslang med tillräckligt stor diameter så nu kan man äntligen gå igång med kabeldragning från främre till bakre batteriet, det blir ett projekt för helgen.

        Comment


        • #64
          Re: Citroen C5, SQ-bygge

          Originally posted by Backkungen View Post
          Jo, precis men att få ett par specialanpassade gasfjädrar till en Citroen C5 lär väl kosta skjortan. Har du någon verklig erfarenhet av detta?
          Helt missat detta! Faktiskt superbra erfarenhet, förklarade mitt problem Fick hem ett par dämpare med posten och en faktura med helt okej pris. Nu var det en standard lösning, samma som jag hade men starkare. Finns tydligen ett stort urval så de behöver inte bygga en dämpare då lär det bli en helt annan peng .

          Comment


          • #65
            Re: Citroen C5, SQ-bygge

            Originally posted by jimmy s View Post
            Helt missat detta! Faktiskt superbra erfarenhet, förklarade mitt problem Fick hem ett par dämpare med posten och en faktura med helt okej pris. Nu var det en standard lösning, samma som jag hade men starkare. Finns tydligen ett stort urval så de behöver inte bygga en dämpare då lär det bli en helt annan peng .
            Tack! Bra att veta till en annan gång, de nya dämparna jag satte i verkar räcka i nuläget i alla fall.

            Comment


            • #66
              Re: Citroen C5, SQ-bygge

              Helgen har varit ganska produktiv.
              De trötta gasdämparna till bakluckan är bytta mot nya och nu går luckan upp som den ska, visserligen ingen jättefjong men ändå så att det räcker till.



              Taket är dämpat med Silent Coat och kompletterat med filtmatta och Aero Neoprene.



              Passade också på att se över alla eventuella problem med skrammel från lösa kablar och kontaktdon i takregionen och vid C och D-stolparna. Med hjälp av Aero-Neoprene och Aero-Fill ska det nu vara skrammelfritt.



              Skönt att få innertaket på plats igen!



              Efter det var det dags att ge sig på kablagedragningen från främre batteriet till det bakre batteriet. Vägen för kabeln går från motorutrymmet via vänster innerskärm ner till trösklarna och därefter vidare upp över bakaxeln och slutligen upp genom reservhjulsbaljan.

              Först talkades 50mm2-kabeln från Stinger så att den blev lättare att dra genom flexslangen med 19 mm innerdiameter. Kabeln mätte 16 mm ytterdiameter.



              När innerskärm, sidokjolar och diverse paneler i motorutrymmet var borta sågades det först hål i en löstagbar panel och därefter ett hål i karossen ner mot innerskärmen. Trångt att borra men med vinkeltillsatsen gick det med lite vilja att komma åt med hålsågen.





              Nu gick det bra att dra flexslang/kabel vidare bakåt vid tröskeln. Sidokjolarna håller flexslangen/kabeln på plats.



              Skönt att ha ström framme i baljan. Nu blir det roligare att jobba framåt.




              En vårstädning och uppsnyggning av bilen fick bli en avrundning på helgens arbete.

              Comment


              • #67
                Re: Citroen C5, SQ-bygge

                Hela tre paket levererades idag.

                Någon som vågar sig på en gissning av innehållet?





                Comment


                • #68
                  Re: Citroen C5, SQ-bygge

                  Ett fräsbord
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #69
                    Re: Citroen C5, SQ-bygge

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Ett fräsbord
                    Bra gissat och helt rätt :-) I det andra stora paketet är det också något som har med träbearbetning att göra.
                    Den skarpögde kan nog gissa innehållet i kuvertet också ;-)

                    Comment


                    • #70
                      Re: Citroen C5, SQ-bygge

                      fanns det inga andra sett att dra strömkabeln? :P typ borra i torpedväggen? =)

                      Comment


                      • #71
                        Re: Citroen C5, SQ-bygge

                        Originally posted by ville91 View Post
                        fanns det inga andra sett att dra strömkabeln? :P typ borra i torpedväggen? =)
                        Jodå, det hade funkat att gå in genom torpedväggen men jag ville ha strömkabeln utanför karossen för att minimera risken för störningsframkallande elektromagnetiska fält som annars kan leta sig in i anläggningen.

                        Comment


                        • #72
                          Re: Citroen C5, SQ-bygge

                          Originally posted by Backkungen View Post
                          Jodå, det hade funkat att gå in genom torpedväggen men jag ville ha strömkabeln utanför karossen för att minimera risken för störningsframkallande elektromagnetiska fält som annars kan leta sig in i anläggningen.
                          aha. ja har inga sådana problem iaf =) ja kör dessutom rca o ström på varsin sida.. miami 500 kablarna från bilstereohornan har desutom störningsskydd som man ska sätta fast i stereon =)

                          Comment


                          • #73
                            Re: Citroen C5, SQ-bygge

                            Originally posted by Backkungen View Post
                            Hela tre paket levererades idag.

                            Någon som vågar sig på en gissning av innehållet?
                            Originally posted by Nonne View Post
                            Ett fräsbord
                            Nonne har ju redan imponerat med att gissa rätt på det ena paketet. Ett fräsbord där min överfräs ska monteras underifrån. Det ska bli kul att börja använda!



                            Det andra paketet innehöll en sänksåg med 1600 mm styrskena. Bra grejer från Bosch och tillverkat i Tyskland vilket inte är så vanligt nu för tiden när det mesta kommer från Kina. Var inne på Jula för ett par veckor sedan och fingrade på en Scheppach men det var alldeles för dåligt utförande på den Kinasågen, inget jag kan rekommendera till någon.









                            Det tredje paketet innehöll ett skiljerelä, Nagares 120A. M6-anslutningar så att det går att ansluta rejäla kabelskor. Relät ska sitta nära främre batteriet för ett separera det från det bakre när motorn är avstängd.
                            Det verkar inte vara så vanligt att skiljerelä används i bilstereoinstallationer men jag gillar idén då jag minst av allt vill stå utan kräm i batteriet när motorn ska igång.

                            Comment


                            • #74
                              Re: Citroen C5, SQ-bygge

                              Originally posted by Backkungen View Post
                              Nonne har ju redan imponerat med att gissa rätt på det ena paketet. Ett fräsbord där min överfräs ska monteras underifrån. Det ska bli kul att börja använda!
                              Var ganska enkelt, googla på tejpen och såg vad hemsidan innehöll.
                              Iom jag själv har köpt ett nytt Jessem fräsbord så kunde man ana med paketets storlek

                              Fanns en del kul prylar där, tyckte bara priserna var lite i överkant.

                              Själv köper jag mina pryttlar hos Rutlands och Axminster i England.
                              De vita frässtålen rekommenderas varmt hos Axminster.

                              Om du gillar Bosch och behöver en kraftig fräs så har jag en som är använd ca 3-4 timmar.
                              Denna passade inte i nya bordet så jag har beställt en ny, 4a fräsar är lite överkurs för mig
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment


                              • #75
                                Re: Citroen C5, SQ-bygge

                                Originally posted by Nonne View Post
                                Om du gillar Bosch och behöver en kraftig fräs så har jag en som är använd ca 3-4 timmar.
                                Det kan vara av intresse, jag har skickat mail till dig.

                                Comment

                                Working...
                                X