Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo S60 T5 SQL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Volvo S60 T5 SQL

    Allt under 50h på volym som får basarna att flåsa lite är inte att betrakta som inspelat i mina ögon

    matade in ditt sys efter förmåga, om man "bortser" från din "tunnel" (i grönt) kontra vad som händer om man kopplar på tunneln. (gult)

    http://imgur.com/a/xW1JJ

    Några slutsatser: Du tappar output en smula strax över din avstämning som följd av den främre kammaren.
    Du får en smula förlängt ös neråt iregistret som följd av porten.
    Den främre porten påverkar inte avstämningsmässigt uppåt nämnvärt förren en bit över 100hz och det är att bortse ifrån...
    Din porthastighet av den inre porten minskar som följd av den främre kammaren.
    Kikar man på Groupdelay får man yterligare en smula "sänkt" peak, som kan hjälpa till att spela dig ditt spratt strax runt 30hz, snarare än de avsedda 38hz.

    Saker plötsligt makes mer sense!
    Last edited by zrken; January 5, 2014, 23:17.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #62
      Re: Volvo S60 T5 SQL

      Originally posted by jimmaiy View Post
      Du menar om där läcker ut tryck bakom ryggstödet och ut genom bagageluckan?

      Den sidan med 2platser och skidluckan kan jag inte fälla för då tar porten i jag fick lägga i allt i en viss ordning för att få in porten genom skidluckan.

      Men jag kan fälla det ensamma ryggstödet på förarsidan och testa om det räcker?
      Nej, tänkte inte på läckage. Fäller man sätet så har man basarna inne i kupén, och då borde du få bra tryck om lådan/inställningar är korrekt.
      Sen är det som Zrken säger, att det krävs mycket fler timmar innan det är inspelat.
      Octan
      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

      OctanAudio
      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
      Fegens Vandrarhem

      Bilstereoblog
      Team Ljudbyggaren

      Comment


      • #63
        Re: Volvo S60 T5 SQL

        Originally posted by zrken View Post
        Allt under 50h på volym som får basarna att flåsa lite är inte att betrakta som inspelat i mina ögon

        matade in ditt sys efter förmåga, om man "bortser" från din "tunnel" (i grönt) kontra vad som händer om man kopplar på tunneln. (gult)

        http://imgur.com/a/xW1JJ

        Några slutsatser: Du tappar output en smula strax över din avstämning som följd av den främre kammaren.
        Du får en smula förlängt ös neråt iregistret som följd av porten.
        Den främre porten påverkar inte avstämningsmässigt uppåt nämnvärt förren en bit över 100hz och det är att bortse ifrån...
        Din porthastighet av den inre porten minskar som följd av den främre kammaren.
        Kikar man på Groupdelay får man yterligare en smula "sänkt" peak, som kan hjälpa till att spela dig ditt spratt strax runt 30hz, snarare än de avsedda 38hz.

        Saker plötsligt makes mer sense!

        Nej såklart är det inte inärheten av inspelat men efter inspelning brukar fs sjunka och outputen ökar väl mest i det lägsta frekvenserna?

        Hur stor skillnad är det på nya vs inspelade? Rör väl sig inte om mer än 1-2db?

        Och tack för du kollade upp det!
        Kan man ordna det genom att ändra längden på porten på frontkammaren/tunneln?

        Comment


        • #64
          Re: Volvo S60 T5 SQL

          Originally posted by octan View Post
          Nej, tänkte inte på läckage. Fäller man sätet så har man basarna inne i kupén, och då borde du få bra tryck om lådan/inställningar är korrekt.
          Sen är det som Zrken säger, att det krävs mycket fler timmar innan det är inspelat.
          Jo fast mina basar spelar ju ändå genom hålet på 430cm2 ända skillnaden är att ljudtrycket kan fylla bagaget också?

          Hur.mycket kan man tjäna på att ha dom insmiskade vs helt nya? För tror inte de gör många db?

          Comment


          • #65
            Re: Volvo S60 T5 SQL

            Originally posted by jimmaiy View Post

            Hur.mycket kan man tjäna på att ha dom insmiskade vs helt nya? För tror inte de gör många db?

            Det är en fråga om att en del av elementets parametrar ändrar sig en hel del, inte helt ovanligt med diffar på 20-30% efter en 50-100h inspelning.
            Detta påverkar förstås hur elementet beter sig i given konstruktion.

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #66
              Re: Volvo S60 T5 SQL

              Originally posted by zrken View Post
              Det är en fråga om att en del av elementets parametrar ändrar sig en hel del, inte helt ovanligt med diffar på 20-30% efter en 50-100h inspelning.
              Detta påverkar förstås hur elementet beter sig i given konstruktion.
              Jaså det kan va så pass?
              Har aldrig mätt före och efter men som det är nu lär jag inte komma över 130db om man mätt med tl.
              Får ge det lite tid nu ska jag först få en ny hu förhoppningsvis.

              Comment


              • #67
                Re: Volvo S60 T5 SQL

                Originally posted by jimmaiy View Post
                Jaså det kan va så pass?
                Har aldrig mätt före och efter men som det är nu lär jag inte komma över 130db om man mätt med tl.
                Får ge det lite tid nu ska jag först få en ny hu förhoppningsvis.
                Det tar ju en satans tid att spela in saker med "vardagliglyssning" jämfört med att bröla brus i ett garage 24/7.....
                Tålamod

                Jag fick aldrig något vettigt tryck i min BMW e60 heller, men du har redan nu bättre förutsättningar byggmässigt än jag nådde i den

                (Oxå därför jag är redigt sugen på att höra vad den kan göra )

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #68
                  Re: Volvo S60 T5 SQL

                  Originally posted by zrken View Post
                  Det tar ju en satans tid att spela in saker med "vardagliglyssning" jämfört med att bröla brus i ett garage 24/7.....
                  Tålamod

                  Jag fick aldrig något vettigt tryck i min BMW e60 heller, men du har redan nu bättre förutsättningar byggmässigt än jag nådde i den

                  (Oxå därför jag är redigt sugen på att höra vad den kan göra )
                  Sedan är jävligt bökigt och allt tar tre gånger så lång tid men jag tänker fan inte ge mig förrän det spelar som jag vill

                  Bilen är avställd så kan inte köra en sväng och spela utan för ha den avstäng med laddare på i garage och då tar det inte lång tid innan jag är nere på 12volt så blir ju lång väntan innan det blir helt inspelat. Men när den tas ut riktigt så kommer det gå fort att mjuka upp den

                  Kul med intresse är duktigt nyfiken på ditt senaste projekt också.

                  Comment


                  • #69
                    Re: Volvo S60 T5 SQL

                    Kan det ej va den ramen du plastat som du har så det går genom skidluckan som gör att det blir en annan frekvens ?

                    Comment


                    • #70
                      Re: Volvo S60 T5 SQL

                      Originally posted by jimmaiy View Post
                      Jo fast mina basar spelar ju ändå genom hålet på 430cm2 ända skillnaden är att ljudtrycket kan fylla bagaget också?

                      Hur.mycket kan man tjäna på att ha dom insmiskade vs helt nya? För tror inte de gör många db?
                      Gör inte så många dB. Har du provat utan "tratten" ?
                      2 såna basar bör klara 140dB, även i en sedan.
                      Octan
                      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                      OctanAudio
                      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                      Fegens Vandrarhem

                      Bilstereoblog
                      Team Ljudbyggaren

                      Comment


                      • #71
                        Re: Volvo S60 T5 SQL

                        Originally posted by octan View Post
                        Gör inte så många dB. Har du provat utan "tratten" ?
                        2 såna basar bör klara 140dB, även i en sedan.
                        Nej har ju bara kört några timmar så har inte labbat med det. Måste koppla ur och ta ut allting för att få ut den.
                        Ja jag sikta på 145 musik där den peakar men det kan man nog glömma om jag inte får till avstämningen.

                        Comment


                        • #72
                          Re: Volvo S60 T5 SQL

                          Blir nog mycket strul med att lämna tillbaka stereon till åf.
                          Sånt som tar kål på bygglusten.

                          Sitter och funderar på om man skulle höjt avstämningen på subbarna från 36 till 40-42 så kanske det blivit mer lagom efter min "tunnel" sänkt avstämningen 7hz :/

                          Comment


                          • #73
                            Re: Volvo S60 T5 SQL

                            Jag skulle börja med att plocka väck tratten, fälla sätet och prova hur siffrorna ser ut då.
                            Sedan fundera över vart problembilden egentligen ligger.

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #74
                              Re: Volvo S60 T5 SQL

                              Originally posted by zrken View Post
                              Jag skulle börja med att plocka väck tratten, fälla sätet och prova hur siffrorna ser ut då.
                              Sedan fundera över vart problembilden egentligen ligger.
                              Ja man kanske skulle testa det.
                              I värsta fall får jag göra det jag inte ville och slakta bagaget och köra med fällda säten alltid förutom om någon åker där bak.

                              Vill först och främst få rätt på min stereo och mjuka upp basarna lite.

                              Comment


                              • #75
                                Re: Volvo S60 T5 SQL

                                Testade mäta lite nu

                                129,3 dB 28hz 12,6volt stängda dörrar mitt på framrutan.
                                Hörde det distade en aning också då så min tunnel stryper något fruktansvärt.

                                Comment

                                Working...
                                X