Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subbas framifrån och tävlingsskivan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Subbas framifrån och tävlingsskivan

    Originally posted by Joakim Skovlund View Post
    Nu är panelarna i bagaget klara och sakerna kommer på plats..
    Sprängjobb dom sista dagarna före NM, för att bli klar med allt smått. Godt ljudet är klart och inte tränger något mera jobb. Låter verkligen nice! Jättenöjd!

    Hoppas domarna inte blir skrämd av en bil som har rejäl sub i front! Är ju det alla strekker seg efter, män när man får det "serverad" kan det tyvärr verka lite "okänd" at inte något av subljudet kommer bakifrån.
    Domarna i Norge är väl okej, kommer det bakifrån blir det ju avdrag...
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

  • #2
    Re: Joakim's Bmw E34 Touring - ODR edition

    Originally posted by jonash View Post
    Domarna i Norge är väl okej, kommer det bakifrån blir det ju avdrag...
    Hehe, kan det va mitt fel tro....?
    Joakim Skovlund
    Autodesign AS
    Ledare - Autodesign AS - www.autodesign.no
    Mobil: +47 943 55 200 - Emailt:joakim@autodesign.no

    BMW E34 Touring Pioneer ODR / Mosconi / DDZ edition. bildtråd 1 bildtråd 2 Eurpoean Champion 2009 & 2011 - EMMA Advanced unlimited

    Comment


    • #3
      Re: Joakim's Bmw E34 Touring - ODR edition

      Originally posted by Joakim Skovlund View Post
      Nu är panelarna i bagaget klara och sakerna kommer på plats..
      Sprängjobb dom sista dagarna före NM, för att bli klar med allt smått. Godt ljudet är klart och inte tränger något mera jobb. Låter verkligen nice! Jättenöjd!

      Hoppas domarna inte blir skrämd av en bil som har rejäl sub i front! Är ju det alla strekker seg efter, män när man får det "serverad" kan det tyvärr verka lite "okänd" at inte något av subljudet kommer bakifrån.
      Tror det är få om någon biltyp som har möjlighet för stereosub i front på samma sätt som en E34. Är tyvärr inte många bilar som spelar track 8 på emmaskivan med korrekt focus i leftcenter på floortom'en i början på tracket. Ett nice spår att avslöja bilar med "hanskrumsbas"...



      Kul att höra! Tackar!



      Tack så mycket! Hoppas på ett stoooort pokal!
      Det med subbasinformation från vänster kanal på spår 8'a har jag påpekat sedan vi fick nya skivan. Det är tyvärr ingen som förstått vad jag menat.
      sigpic

      -C5 2008 -SQuse-
      -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

      Comment


      • #4
        Re: Joakim's Bmw E34 Touring - ODR edition

        Originally posted by Mats H View Post
        Det med subbasinformation från vänster kanal på spår 8'a har jag påpekat sedan vi fick nya skivan. Det är tyvärr ingen som förstått vad jag menat.
        Det är väl kanske för det att få bilar spelar denna information korrekt..? Floortom'en skal stå i leftcenter, män i dom flesta bilar så kommer schmacket från skinnet i leftcenter och resten av dom djupa tonerna dras bak i sub, eller ned i hanskfacket, för dom som har en sådan lösning...

        Om du har andra saker att påpeka så send gärna ett PM.

        Kan lika gärna nytta denna tråden till att diskutera följande:

        Det är flera issues med den skivan, som jag tycker allt för få har fått med sig.
        Jag studerar till ljudtekniker as we speak och har labbat lite med hur spåren är producerad. Gläder meg inte til EM och bedömning med den skivan. Den är helt enkelt inte god nog att dömma ett kvalitäts stereo med, om man följer regelboken. Det kan i värsta fall föra til att en bil med ganska stora fel, kan få bättre score än en bil med få eller ingen fel.

        Vocalen på Moonglow har blivit dubblat med ett vocalspår eller två till som ligger ut av fas med några millisekunder i förhollande til hovedvocalen. (hörs vid 0.57-1.07min och samma sak vid 2.00-2.16min) Detta skal jfr. producenten kun höras på felaktig justerade anlegg.. :P Det är fel! En fasförskyvning som är på plattan vil avspelas i ett anlegg som är i fas, med en utglidning av vocalen (den blir större i focus), mens ett anlegg som inte har god focus vil kanske inte avslöja denna "fel"! Jag har "rawtracket" till moonglow och när man hör det, forstår man verkligen hur "överkomprimerad" skivan är. Om man hör vid 1.52 till 1.55min kan man höra en övergång i basen, som på skivan hörs som "klick-klick-klick", tonerna är komprimerad bort, män på rawtracket är tonerna mycket tydliga! Samma sak med dom djupaste tonerna i basen, dom är alt för låga på skivan, men går helt ned i djupet på rawtracket.

        Technical track'et har också ett par väsentliga "fel". Informationen vid left-far left och extreme far left, samt right-far right och extreme far right är i mono och vill aldrig kunna gi rätt ruminformation. Dom vill aldrig kunna höras som dom "går" rakt ut på pansret, män vill gå ut i en rak vinkel från huvudet och via högtalarna och vidare ut. Left och right vil oavsett högtaler setup hamna i högtalaren om man inte har väldigt fel tidskomp. mellan elementerna. Detta för till at i en bil som fick 14 i bredd på gamla skivan, aldrig vil kunna få mera enn 12 på den nya. Om denna bil är korrekt justerad, så vil leftcenter och rightcenter hamna för långt "ut" mot left och right i ljudbilden! Män det är inte där felet ligger, men i left och right som är för långt "inn".

        Någon som har innspel på det här?
        Joakim Skovlund
        Autodesign AS
        Ledare - Autodesign AS - www.autodesign.no
        Mobil: +47 943 55 200 - Emailt:joakim@autodesign.no

        BMW E34 Touring Pioneer ODR / Mosconi / DDZ edition. bildtråd 1 bildtråd 2 Eurpoean Champion 2009 & 2011 - EMMA Advanced unlimited

        Comment


        • #5
          Re: Joakim's Bmw E34 Touring - ODR edition

          Originally posted by Joakim Skovlund View Post
          Vocalen på Moonglow har blivit dubblat med ett vocalspår eller två till som ligger ut av fas med några millisekunder i förhollande til hovedvocalen. (hörs vid 0.57-1.07min och samma sak vid 2.00-2.16min) Detta skal jfr. producenten kun höras på felaktig justerade anlegg.. :P Det är fel!
          Tvärtom! Det ska endast höras på bra anläggningar, korrekt justerade.
          // Gurra
          BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

          Comment


          • #6
            Re: Joakim's Bmw E34 Touring - ODR edition

            Originally posted by gurenius View Post
            Tvärtom! Det ska endast höras på bra anläggningar, korrekt justerade.
            Agree! Män det KAN höras på inte helt perfektionerade anläggningar. Det skal vara väldigt out of phase om det inta skal höras at något sker med vocalen.
            Joakim Skovlund
            Autodesign AS
            Ledare - Autodesign AS - www.autodesign.no
            Mobil: +47 943 55 200 - Emailt:joakim@autodesign.no

            BMW E34 Touring Pioneer ODR / Mosconi / DDZ edition. bildtråd 1 bildtråd 2 Eurpoean Champion 2009 & 2011 - EMMA Advanced unlimited

            Comment


            • #7
              Re: Joakim's Bmw E34 Touring - ODR edition

              Intressant diskussion, min synpunkt är att skivan är utmärkt på de flesta lokala tävlingar eftersom det går relativt fort att skilja bilarna åt. Problemet är när bilarna börjar låta riktigt bra. Då kommer problemen med all mixning och mastring in.
              /tycker Erik.

              Comment


              • #8
                Re: Joakim's Bmw E34 Touring - ODR edition

                Originally posted by Joakim Skovlund View Post

                Div intressant snack om skivan bortklippt...
                Did we just open up a can of worms?...............
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #9
                  Re: Joakim's Bmw E34 Touring - ODR edition

                  Nejdå, bara nyttiga diskussioner.
                  /tycker Erik.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Joakim's Bmw E34 Touring - ODR edition

                    Originally posted by Robsarve View Post
                    Nejdå, bara nyttiga diskussioner.
                    Jag behöver gå domarkursen!

                    Det där som mr Skovlund pratar om är inget jag hade den blekaste om.......Då har jag ändå lyssnat på dem låtarna med hörlurar..
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • #11
                      Re: Joakim's Bmw E34 Touring - ODR edition

                      Du kan få börja med att kolla in dvdn. Har den.
                      /tycker Erik.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Joakim's Bmw E34 Touring - ODR edition

                        Det går att skicka "massutskick" via pm. Eller så kan vi starta en ny tråd ang CD'n.
                        sigpic

                        -C5 2008 -SQuse-
                        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                        Comment


                        • #13
                          Re: Joakim's Bmw E34 Touring - ODR edition

                          Originally posted by Robsarve View Post
                          Du kan få börja med att kolla in dvdn. Har den.
                          Där får man tillomed se hur glad han blir när han får komprimera lite...
                          //Patrik

                          BRL Trollhättan AB

                          BMW 525 Fas V YONONO :
                          Wired with Audioquest.


                          5 X Svensk Mästare, EM 3a 2009 Advanced 5, EM 2a 2010/2011/2012

                          WWW.BRL.SE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Joakim's Bmw E34 Touring - ODR edition

                            Originally posted by Puttmeister View Post
                            Där får man tillomed se hur glad han blir när han får komprimera lite...
                            Nu är det inte komprimeringen undervägs som är problemet. Det gör man för att få önskad ljud i till exempel bastrumman, men den förbannade överdrivna buk av limiter och den sista kompressionen över hela skivan, för att få den låta högt "to compete with moderns cd's" är där han dräper hela cd'n!! Detta är en testcd till att testa alt från "dårliga" til highend annläggningar, så hva är poänget med at den skall låta lika odynamiskt och ihjälkomprimerad som absolute music..? :P

                            Som sagt tidigare, så har jag ett rawtrack av moonglow där slutkomprimeringen inte har fuckad hela dynamiken. Det är i mp3 192kb och spelar sjiten av tracket på cd'n hva ljudkvalite angår!
                            Last edited by Joakim Skovlund; September 15, 2009, 08:27.
                            Joakim Skovlund
                            Autodesign AS
                            Ledare - Autodesign AS - www.autodesign.no
                            Mobil: +47 943 55 200 - Emailt:joakim@autodesign.no

                            BMW E34 Touring Pioneer ODR / Mosconi / DDZ edition. bildtråd 1 bildtråd 2 Eurpoean Champion 2009 & 2011 - EMMA Advanced unlimited

                            Comment


                            • #15
                              Re: Joakim's Bmw E34 Touring - ODR edition

                              Intressant!,måste testa om jag hör något av detta.

                              Comment

                              Working...
                              X