Announcement

Collapse
No announcement yet.

För vi har testat steg / DB

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: För vi har testat steg / DB

    Allt behöver inte vara så jäkla vetenskapligt...
    Det är inte högsta spec som vinner, eller högst listpris, eller mest effekt per krona...
    Det är inte ens renast signal som vinner, utan just det, den som spelar högst vinner...
    Högst i just den anläggningen man ska tävla med, med dom förutsättningarna, allt annat är ju ointressant...
    Svensk Mästare 5 gånger...

    Comment


    • #32
      Re: För vi har testat steg / DB

      Originally posted by jonash View Post
      Hur vet du det?
      Väldigt svårt att ställa in exakt vilket du nog förstår då alla steg har olika ingångskänslighet.

      Men vi hade som referens att spela musik och då vi hade volym 20 skulle det spela på ganska högt.

      Volymen ökades steg för steg och då DB:n slutar öka vid volym t.ex 25 och sedan även testade volym 26, 27 och 28 med likadana eller sämre resultat betyder det att vi hittat slutstegets max...Givetvis laddning mellan varje burp.

      Såklart hade det kunna gå enklare till med att enbart vrida upp volymen på max å sedan vrida ner den men vi ville ha koll på volten samt konutslag mellan varje volym snäpp och vrid på stereon för att inte skada nånting i onödan
      155++db@25hz
      http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

      sigpic

      Ljudbyggaren.se

      Comment


      • #33
        Re: För vi har testat steg / DB

        jä'kligt roliga tester!! MERA MERA

        Comment


        • #34
          Re: För vi har testat steg / DB

          Fortsätt att testa, ett tips är att mäta upp strömförbrukning så ni håller koll på verkningsgrad samt testar basar med olika impedanser så ni inte stirrar er blinda på den setup som sitter i bilen. Impedanshöjningen passar olika bra till stegen beroende på hur de är designade.

          Comment


          • #35
            Re: För vi har testat steg / DB

            Utan tvekan ett kul test
            Även om jag skulle vilja ha mer referensvärden för att kunna utropa en vinnare, precis som min lunchkollega JonasH.
            Vis vobiscum sit!

            Comment


            • #36
              Re: För vi har testat steg / DB

              Nämen pojkar.....eller, förlåt "gubbar", det är jag som e pojke i denna samling

              Vi hade som intresse att får mest db på dataskärmen, med den utrustning som satt i bilen, batteri, element, HU m.m....vi ville bara göra en enkel jämförelse mellan slutsteg utan att göra det avancerat....

              helt enkelt.......mest db på skärmen....

              vill man gå vidare med testerna och ge de olika slutstegen fördelar gentemot varandra så kan man ju alltid vidare utveckla o göra allt mer komplicerat....men som sagt....

              helt enkelt......mest db på skärmen....

              utan att konstra till det......utan enbart det som är intressant på
              db tävlingen, macken, polarens bil, i garaget....ja listan kan göras hyfsatt lång....men

              helt enkelt.....mest db på skärmen.....

              Mvh
              Jonas
              Last edited by busfabror; March 14, 2010, 23:37.
              En jävla bra butik www.ljudbyggaren.se !

              Comment


              • #37
                Re: För vi har testat steg / DB

                Ja, det förstår jag, och ifrågasätter inte alls eran ambition.

                Däremot måste man jämföra äpplen och äpplen. Har man inte koll på at batterierna är lika laddade, att stegen är uppsatta för att ge max effekt, att temperaturen är likvärdig etc etc så är jämförelsen fulständigt värdelös.

                Just därför måste man fråga såna kontrollfrågor som jag gjorde. Och kan man inte garantera villkoren och förutsättningarna så kan man lika gärna skita i att publicera resultaten då de inte säger ett skit mer än att de är fel.

                Men, ni verkar haft nästan koll. Och det är ju bättre än noll koll

                Originally posted by busfabror View Post
                Nämen pojkar.....eller, förlåt "gubbar", det är jag som e pojke i denna samling

                Vi hade som intresse att får mest db på dataskärmen, med dem utrustning som satt i bilen, batteri, element, HU m.m....vi ville bara göra en enkel jämförelse mellan slusteg utan att göra det avancerat....

                helt enkelt.......mest db på skärmen....

                vill man gå vidare med testerna och ge de olika slutstegen fördelar gentemot varandra så kan man ju alltid vidare utveckla o göra allt mer komplicerat....men som sagt....

                helt enkelt......mest db på skärmen....

                utan att konstra till det......utan enbart det som är intressant på
                db tävlingen, macken, polarens bil, i garaget....ja listan kan göras hyfsatt lång....men

                helt enkelt.....mest db på skärmen.....

                Mvh
                Jonas
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #38
                  Re: För vi har testat steg / DB

                  Jonas, jag kan ju hålla med dig.....nästan helt.....

                  I Helsingborg finns det ett litet område som heter Stattena, precis som varje stad har sitt lilla tillhåll för motoburen ungdom....tror du att dom bryr sig om batteriet håller en spänning på 11,9 V eller en spänning på 13,8 v......dom bryr sig om en sak....mest db på skärmen...

                  Jag förstår att jämförerlser av detta slag är näst intill ointressanta...men men, vi diskuterade om vi skulle lägga upp dessa resultat eller ej...just precis för att dessa diskutioner skulle uppstå.....

                  Precis som vi diskuterade och kom överens om att vi inte skulle lämna personliga åsikter i det sk. betygen på stegen...utan rätt slätt bara skriva ut vad Termlabbet visade.....

                  Mvh
                  Jonas
                  En jävla bra butik www.ljudbyggaren.se !

                  Comment


                  • #39
                    Re: För vi har testat steg / DB

                    mkt kul test! hade ni inte nåt DD steg med?

                    Comment


                    • #40
                      Re: För vi har testat steg / DB

                      nepp inte än men får väll se vad som händer senare
                      TEAM BROSSAN

                      SM 2:a i outlaw på Easca SM

                      Comment


                      • #41
                        Re: För vi har testat steg / DB

                        Kul test med mest Db på skärmen

                        visst skulle man kunna montera i mätstation för att få ännu säkrare värden
                        men det kräver ju att denna mätstation är referens då alla mätstationer mäter olika inte mycket men dock olika

                        Vet inte hur Dbakutens mätutrusting skiljer mot DD-sveriges?

                        men båda har väl testat Stetsom 6k2d om jag inte missminner mig
                        fast ska man dra det till absurdum så ska man väl mäta samma steg på 2 olika mätstationer för att få ett maxvärde

                        Men nu är jag inte insatt i testbänksvärden men hoppas ni förstår min tankegång

                        Comment


                        • #42
                          Re: För vi har testat steg / DB

                          Ser att det är många som är frustrerade över hur testet utformats, och det beror nog på att de inte riktigt förstått vad de var ute efter.

                          Gjorde själv ett ANTAL test med liknande karaktär under de åren jag tävlade.

                          Målet var att se skillnader i en specifik bil vid specifika förutsättningar för att maximera mina möjligheter.

                          Man skall absolut inte blanda ihop detta med de effekt tester Thomas och Björn gör för de handlar om något helt annat.

                          Och det är därför de inte skriver ut effektsiffror utan enbart TermLabs odiskutabla version :-)

                          Kul test, men toppresultatet är totalt ointressant om man inte har samma förutsättningar.

                          Däremot skulle det vara intressant att se samma steg testas på lika sätt i en annan bil under andra förutsättningar, då kanske man ser ett mönster.
                          Roger Edvinsson
                          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                          helst på saker av kolfiber :-)

                          Comment


                          • #43
                            Re: För vi har testat steg / DB

                            Originally posted by JALLE View Post
                            Ser att det är många som är frustrerade över hur testet utformats, och det beror nog på att de inte riktigt förstått vad de var ute efter.

                            Gjorde själv ett ANTAL test med liknande karaktär under de åren jag tävlade.

                            Målet var att se skillnader i en specifik bil vid specifika förutsättningar för att maximera mina möjligheter.

                            Man skall absolut inte blanda ihop detta med de effekt tester Thomas och Björn gör för de handlar om något helt annat.

                            Och det är därför de inte skriver ut effektsiffror utan enbart TermLabs odiskutabla version :-)

                            Kul test, men toppresultatet är totalt ointressant om man inte har samma förutsättningar.

                            Däremot skulle det vara intressant att se samma steg testas på lika sätt i en annan bil under andra förutsättningar, då kanske man ser ett mönster.
                            Jag håller med om att det är ett lite annorlunda sätt att testa steg. Men just när man testar för max dB så är det rätt mycket man behöver ha koll på.

                            För SQ är det enormt mycket lättare.

                            Samma steg i olika bilar är också en intressant grej. För att ta reda på hur bilar beter sig.

                            /Jonas
                            SM-guld 2007 och 2008.
                            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                            Comment


                            • #44
                              Re: För vi har testat steg / DB

                              Jag tycker att det är helt lysande initiativ. Det är verkligen inte vetenskapligt, men "so what".
                              Jag tycker att man verkligen har fångat huvuddillemat med hur högt ett steg kan spela oavsett dist/inspänning/dämpfaktor och andra skrytfaktorer som visas i spec'arna.

                              Det viktiga med ett test är ju att man har lika förutsättningar för alla ingående testobjekt och det tycker jag man lyckas med.

                              Att det sen kanske ser annorlunda ut i en annan bil med andra förutsättningar må va hänt.

                              Det kommer alltid att skilja på tester beroende på var/hur de görs oavsett om de är utförda av proffs eller glada amatörer.
                              sigpic

                              -C5 2008 -SQuse-
                              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                              Comment


                              • #45
                                Re: För vi har testat steg / DB

                                Jeppz...då har Jimmy och jag pratat lite hastigt och vi kommer att försöka kolla 2 alternativt 3 slutsteg till på lördag...

                                så mera skoj kommer att bli publicerat.....

                                Mvh
                                Jonas
                                En jävla bra butik www.ljudbyggaren.se !

                                Comment

                                Working...
                                X