Announcement

Collapse
No announcement yet.

lådförslag mtx t8000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • lådförslag mtx t8000

    Hej söker lådförlag till mina 2st 12" ska sitta i en volvo 940 sedan men basar spelande mot baksätet med port vid skidluckan.Spelar blandad musik.
    Basarna drivs av ett sounstream xxx10000d.

    Är mtxT812S22 fyrkantiga basar.
    Tekniska specifikationer:

    Fs : 31,8Hz
    Re : 3,1Ohm
    Z : 2 + 2Ohm
    Qms : 8,32
    Qes : 0,76
    Qts : 0,70
    Vas : 59,4Liter
    Mms : 291,5gr
    Cms : 0,086mm/N
    BL : 15,4N/A
    Sd : 702cm2
    Vd : 1,40Liter
    Xmax : 20,0mm

    mvh andreas

  • #2
    Re: lådförslag mtx t8000

    Ingen som har några idéer
    Ska inte spela ton men inte riktigt heller sq.

    Comment


    • #3
      Re: lådförslag mtx t8000

      Ska du lasta 0,5 eller 2 ohm?
      BMW E38 740
      BMW M5 -01
      bilradiohuset.se
      SM-guld 2012

      Comment


      • #4
        Re: lådförslag mtx t8000

        2ohm är tanken , hur skulle de funka att köra de i 0.5 ohm ? Åks o spelas med varje dag

        Comment


        • #5
          Re: lådförslag mtx t8000

          150 liter netto med ca 472 cm2 (35x13,5 cm i uträkningen) slotport som är totalt 41 cm lång, beräknad avstämning blir omkring 38 Hz. Förslaget är teoretiskt uträknat och porten borde funka upp till 3000 W åtminstone.

          Comment


          • #6
            Re: lådförslag mtx t8000

            aj då så stor
            De skulle inte gå att få till nåt med 110-120l brutto ? max 130! o gärna aeroport som kan sitta mellan basarna vid skidluckan men skulle antagligen bli rejält långt inte hela världen om lådan skulle bli mer åt musik hållet.

            Tacksam för svar

            Comment


            • #7
              Re: lådförslag mtx t8000

              Tänkte på de oxå om porten ska vara 41cm lång men djupet på lådan bara är 50cm yttermått så blir de ca6.5cm från portmynningen i lådan till väggen när de bör vara 13.5cm ? går de att göra ett L på porten åt varje håll om man sätter porten mellan basarna?

              Va kan brutto liter bli ungefär när de är 150liter netto?

              Comment


              • #8
                Re: lådförslag mtx t8000

                Med 130 liter bruttovolym som utgångspunkt har jag tagit 385 cm2 slotport (35x11 cm) och den blir 60 cm lång, nettovolymen hamnar på runt 94 liter och avstämningen ligger i teorin på ca 39 Hz då. Lådan spelar inte lika högt och går inte lika djupt.

                Såg att basarna tydligen tål 750 WRMS och har räknat med 2000 W istället för 3000 W, därför blev portarean mindre.

                Med 130 liter brutto och 1 st 6" port hamnar nettovolymen på kanske 123 liter, men lufthastigheten vid "bara" 1500 W är så hög att flåsljud kan uppstå. Min åsikt är att den porten är för liten om du ska kunna utnyttja lådan rejält.

                När en slotport blir för lång så kan den vinklas som ett "L" åt båda hållen mot bakre väggen, inga problem.

                Mitt första förslag på 150 liter netto borde hamna på ca 172 liter brutto om man dessutom använder lite mindre portarea (399 cm2, 35x11,4 cm) som ska klara 2000 W istället för 3000 W.

                Comment


                • #9
                  Re: lådförslag mtx t8000

                  Okej tackar, då har jag lite att bolla med
                  Men fortfarande 41cm lång port på 150 netto lådan trots mindre portarea, bara så jag är helt med där

                  Funderar även på att bygga 2separata lådor då de blir lättare att baxa in skiten i bagaget hur skulle du gjort då ? Om du räknar som på första lådan ? Då kanske de tom hade gått med 4" Aero ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: lådförslag mtx t8000

                    Totalt 33 cm lång inklusive hålet i baffeln ska porten till 150 liter netto vara.

                    75 liter netto per bas och 1 st 4" port kan ge väldigt hög lufthastighet om man trycker in 750 W, det vill jag inte rekommendera.

                    Comment


                    • #11
                      Re: lådförslag mtx t8000

                      Tack så mycke , jätte snällt
                      Kapat till alla bitar idag o tror de ska o få i lådan, får bara korta skivorna till porten då jag gjorde dom totalt 41cm.
                      Bra då gör jag porten 32.6*12.2cm och 33cm lång
                      Blir de jätte tung bas nu eller

                      Mvh andreas

                      Comment


                      • #12
                        Re: lådförslag mtx t8000

                        Originally posted by a_niklasson View Post
                        Blir de jätte tung bas nu eller
                        Basarna väger nog fortfarande lika mycket även om de sitter i en låda.

                        Enligt programmet borde det vara ganska bra tryck vid 30-50 Hz så lådan blir ingen renodlad djupbaslåda, men nog ska det kunna bli ganska tung bas också tycker jag.

                        Comment

                        Working...
                        X