Announcement

Collapse
No announcement yet.

Portad låda till 6,5"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Portad låda till 6,5"

    Funderar på att testa att bygga en portad låda till min lilla 6,5" bas.
    Men eftersom att det inte finns några parametrar som stämmer så är jag lite lost.

    Kan tänka mig att låda blir på ca 15 liter, men hur stor ska porten vara?
    Om FS stämmer på basen så ligger det på 80 iaf så en avstämning runt 80 kanske?

    Magnet Weight: 40 Oz
    Impedance: 4 Ohm
    Fs: 80Hz, Qms: 4.05, Qes: 1.3, Qts: 1.2, SPL: 87(dB), Vas: 6.8(Cuft)

    Just nu sitter den i 10 liter slutet och poppar faktiskt på riktigt bra med 150 rms på sig.
    Går som midbas just nu
    Last edited by Softis; April 20, 2011, 10:59.
    Hopp, ska man göra nu då?

  • #2
    Re: Portad låda till 6,5"

    Vad är det för bas? nyfiken då jag vill antingen vill bygga en låda under handskfacket (sluten eller portad) eller en bandspass som spelar genom hatthyllan i en Audi A4 sedan.
    Audi A6 2,4 Quattro
    HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
    Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

    Comment


    • #3
      Re: Portad låda till 6,5"

      Lanzar MAXP64 Pro 6.5" 359:-, rätt så billiga kul o veta hur de står sig mot tex 6w3v3?
      Beemer med enkel installation

      Comment


      • #4
        Re: Portad låda till 6,5"

        Den där basen vill åtminstone inte jag räkna på, något av Q-värdena (antagligen Qts) är direkt fel och Vas är till 99,9% också fel. Tyvärr finns det ingen manual till basen på Lanzars hemsida, det står bara "coming soon" när man ska klicka där.

        Comment


        • #5
          Re: Portad låda till 6,5"

          Originally posted by Svugg View Post
          Lanzar MAXP64 Pro 6.5" 359:-, rätt så billiga kul o veta hur de står sig mot tex 6w3v3?
          Kan tala om att den står sig jäkligt bra då jag hört båda. Hade en påse stod på golvet igår och den fladdrade det om iaf
          Känns i brästet gör det också.
          Men eftersom att den är specad till 300 rms och jag bara har 150 att ge den så skulle jag vilja ge mig på en portad variant. Känns som att det finns mycket mer att hämta med portad låda och mer effekt förstås.
          Hopp, ska man göra nu då?

          Comment


          • #6
            Re: Portad låda till 6,5"

            Originally posted by Optima View Post
            Den där basen vill åtminstone inte jag räkna på, något av Q-värdena (antagligen Qts) är direkt fel och Vas är till 99,9% också fel. Tyvärr finns det ingen manual till basen på Lanzars hemsida, det står bara "coming soon" när man ska klicka där.
            Kan du räkna på tex en JLs bas istället då bara för att se avstämning och portstorlek?
            Mig gör det inget om det inte blir perfekt för just den här basen, bara den blir perfekt för en 6,5"
            Den har ungefär samma slaglängd som en JL, iaf vad det ser ut som.
            Riktigt saftig upphängning för att vara så liten
            Hopp, ska man göra nu då?

            Comment


            • #7
              Re: Portad låda till 6,5"

              Som till synes så rör den sig verkligen inte så mycket som den ser ut att kunna göra http://www.youtube.com/watch?v=v-fwB..._order&list=UL
              Hopp, ska man göra nu då?

              Comment


              • #8
                Re: Portad låda till 6,5"

                Originally posted by t0mas View Post
                Vad är det för bas? nyfiken då jag vill antingen vill bygga en låda under handskfacket (sluten eller portad) eller en bandspass som spelar genom hatthyllan i en Audi A4 sedan.
                En bandpass är nog inte att rekommendera så parametrarna inte stämmer. Men en sluten funkar ju alltid. Tror dock att den behöver vara rätt så stor.
                Själv hade jag först en på 5,5 liter minus basen, nu har jag 10 liter minus basen och det vart faktiskt ingen skillnad på ljudet.
                Så 15 liter kanske skulle vara lagom. Men det är bara en ren gissning från min sida
                Hopp, ska man göra nu då?

                Comment


                • #9
                  Re: Portad låda till 6,5"

                  Jag är sugen på den nya 6,5:an från DD när den nu kommer, DD brukar väl trivas bäst i portade lådor? och inte i bandpass.
                  Audi A6 2,4 Quattro
                  HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
                  Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

                  Comment


                  • #10
                    Re: Portad låda till 6,5"

                    Ja det sägs så iaf. Men sen beror det ju på hur man tänkt bygga också
                    Hopp, ska man göra nu då?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Portad låda till 6,5"

                      Dom parametrarna stämmer definitivt inte :P

                      Kolla in Seas Prestige H1456 ER18RNX på hifikit.se

                      De vet jag spelar grymt fint i portad låda, går lågt med!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Portad låda till 6,5"

                        Men jag vill ju veta ungefär hur stor lådan ska vara Gör inget om det blir fel, vill bara ha något att göra, haha!
                        Hopp, ska man göra nu då?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Portad låda till 6,5"

                          Till JL 6W3v3v rekommenderas 7,1 liter netto med 14 cm2 port som är ca 31 cm lång enligt manualen, gäller både 4 och 8 Ohms basen. Frekvensgången borde bli förhållandevis neutral, men i mitt tycke räcker inte portarean om man vill trycka på rejält.

                          Ingen större ide att göra en egen låduträkning egentligen, möjligen försöka få till större portarea i så fall. Kanske 5000 cm2 som är ca 160 meter lång?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Portad låda till 6,5"

                            Originally posted by Softis View Post
                            Men jag vill ju veta ungefär hur stor lådan ska vara Gör inget om det blir fel, vill bara ha något att göra, haha!
                            Okej. Gör lådan på 20 liter och sätt 4" rör som är 17 cm långt. Avstämningen ligger ganska högt, bör vara strax över 70 Hz. Subsonicfilter vid 50-60 Hz eller så.

                            Ljudet blir antagligen ruskigt dåligt och basen kanske pajjar, men det kanske du vill.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Portad låda till 6,5"

                              Originally posted by Optima View Post
                              Till JL 6W3v3v rekommenderas 7,1 liter netto med 14 cm2 port som är ca 31 cm lång enligt manualen, gäller både 4 och 8 Ohms basen. Frekvensgången borde bli förhållandevis neutral, men i mitt tycke räcker inte portarean om man vill trycka på rejält.

                              Ingen större ide att göra en egen låduträkning egentligen, möjligen försöka få till större portarea i så fall. Kanske 5000 cm2 som är ca 160 meter lång?
                              Har du förslag på bandpasslåda till den basen?
                              Audi A6 2,4 Quattro
                              HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
                              Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

                              Comment

                              Working...
                              X